Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av mauser240 »

Ett laddat batteri på 100Ah bör ju klara en tillfällig belastning på 500+ A så det låter ju osannolikt att generatorn skulle vara boven i dramat även om den laddar dåligt, förutsatt att batteriet är någorlunda laddat från början.
//MartinL
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av tobmag »

Ett laddat batteri på 100Ah bör ju klara en tillfällig belastning på 500+ A
Helt korrekt förutsatt att man nu satt in ett riktigt bilbatteri och inte snålat och köpt ett fritidsbatteri på Jula.

Det är stor skillnad vad ett bil och fritidsbatteri klarar vad det gäller strömpikar, fritidsbatteri är inte tänkta att klara stora strömrusningar typ vid startmotor körning etc...
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av Daniel-635 »

Min 635a laddar 75-80 A när den står på tomgång.
Två elfläktar 30 A
Halvljus + normal bel. 10
Returoljepump från turbo 10 A
Original bränslepump 10 A
Bosch 984 Bränslepump. 15A

Ta inte Ampere uppgifterna som absoluta sanningar, men det är i den häraden i alla fall.


Tror att jag har en 120 A generator.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av Pacman »

Elfläkten från Volvo har två hastigheter ja!! Ingen mjukstart!
Hur har du kopplat den? Kör du bägge hastigheterna samtidigt så blir det nog inge bra alls...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
jadde
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 11, 2008 6:49 pm
Ort: Piteå

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av jadde »

Har testat jorda batteriet bättre, jorda fläkten bättre, ingen skillnad. Det är 0.5v spänningsfall från generatorn till batteriet i bagageluckan. Generatorn laddar 14.0 Volt med kall motor. Sen när fläkten startar så laddar de typ 12.8v och 12.3 på batteriet. Diametern på kabeln från batteriet är 9mm.
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av Erik N »

Grövre kabel !!! En fet jordkabel till svetsar minst, när batteriet är i skuffen. Laitis har haft en fet orange kabel som funkar bra.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av Steve »

Lät som du har en smal pluskabel
E34 som har batteriet i baksätet original har 70mm2(kan ha varit 50mm2)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Citgho
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör okt 16, 2010 7:17 pm
Ort: Sollefteå

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av Citgho »

Är det mätt utanpå isoleringen eller på kopparen?
För är det mätt utanpå så säger det inte så mycket alls. Det vi vill veta är arean på kabeln. Minst 35mm2 hellst 50mm2.
Jag kör 35 då jag inte fick tag i annat just när jag behövde. Har dock funkat utmärkt ändå även vid start i 10 minus. Har dragit den kabeln från generator via startmotor och sen bakåt till batteriet. Har en separat 10mm2 till originalsäkringsbox sedan är fläkten kopplad direkt vid generatorn för att få kort strömväg
//Patrik Tikkanen
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av hauge »

Det finns två "fullösningar" jag kan komma på.

- Tjöp en ferrritkärna (gärna toroidformad) och linda plus-sladden till fläkten runt den ett antal varv. Det kommer att dämpa strömrusningen vid start av fläkten.

- gör en tvåstegs-start av fläkten dvs låt den starta på halvfart och gå övertill helfart efter en sek.

Jag tycker dock att det är konstigt att du skall få en störande spänningsdipp. Varför inte kika på ett elschema hur fläkten är kopplad i original....den kan ha nån mjukstartsfunktion i original.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av super7 »

Om det fläkten är från V70:n
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -30680512/

Översta bilden så ser man styrenheten som styr fläkten.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Inlägg av hauge »

ja, precis ..en sån dosa efterlyste jag
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar