Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Ett laddat batteri på 100Ah bör ju klara en tillfällig belastning på 500+ A så det låter ju osannolikt att generatorn skulle vara boven i dramat även om den laddar dåligt, förutsatt att batteriet är någorlunda laddat från början.
//MartinL
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 459
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Helt korrekt förutsatt att man nu satt in ett riktigt bilbatteri och inte snålat och köpt ett fritidsbatteri på Jula.Ett laddat batteri på 100Ah bör ju klara en tillfällig belastning på 500+ A
Det är stor skillnad vad ett bil och fritidsbatteri klarar vad det gäller strömpikar, fritidsbatteri är inte tänkta att klara stora strömrusningar typ vid startmotor körning etc...
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Min 635a laddar 75-80 A när den står på tomgång.
Två elfläktar 30 A
Halvljus + normal bel. 10
Returoljepump från turbo 10 A
Original bränslepump 10 A
Bosch 984 Bränslepump. 15A
Ta inte Ampere uppgifterna som absoluta sanningar, men det är i den häraden i alla fall.
Tror att jag har en 120 A generator.
Två elfläktar 30 A
Halvljus + normal bel. 10
Returoljepump från turbo 10 A
Original bränslepump 10 A
Bosch 984 Bränslepump. 15A
Ta inte Ampere uppgifterna som absoluta sanningar, men det är i den häraden i alla fall.
Tror att jag har en 120 A generator.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Elfläkten från Volvo har två hastigheter ja!! Ingen mjukstart!
Hur har du kopplat den? Kör du bägge hastigheterna samtidigt så blir det nog inge bra alls...
Hur har du kopplat den? Kör du bägge hastigheterna samtidigt så blir det nog inge bra alls...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Har testat jorda batteriet bättre, jorda fläkten bättre, ingen skillnad. Det är 0.5v spänningsfall från generatorn till batteriet i bagageluckan. Generatorn laddar 14.0 Volt med kall motor. Sen när fläkten startar så laddar de typ 12.8v och 12.3 på batteriet. Diametern på kabeln från batteriet är 9mm.
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Grövre kabel !!! En fet jordkabel till svetsar minst, när batteriet är i skuffen. Laitis har haft en fet orange kabel som funkar bra.
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Lät som du har en smal pluskabel
E34 som har batteriet i baksätet original har 70mm2(kan ha varit 50mm2)
E34 som har batteriet i baksätet original har 70mm2(kan ha varit 50mm2)
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Är det mätt utanpå isoleringen eller på kopparen?
För är det mätt utanpå så säger det inte så mycket alls. Det vi vill veta är arean på kabeln. Minst 35mm2 hellst 50mm2.
Jag kör 35 då jag inte fick tag i annat just när jag behövde. Har dock funkat utmärkt ändå även vid start i 10 minus. Har dragit den kabeln från generator via startmotor och sen bakåt till batteriet. Har en separat 10mm2 till originalsäkringsbox sedan är fläkten kopplad direkt vid generatorn för att få kort strömväg
För är det mätt utanpå så säger det inte så mycket alls. Det vi vill veta är arean på kabeln. Minst 35mm2 hellst 50mm2.
Jag kör 35 då jag inte fick tag i annat just när jag behövde. Har dock funkat utmärkt ändå även vid start i 10 minus. Har dragit den kabeln från generator via startmotor och sen bakåt till batteriet. Har en separat 10mm2 till originalsäkringsbox sedan är fläkten kopplad direkt vid generatorn för att få kort strömväg
//Patrik Tikkanen
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Det finns två "fullösningar" jag kan komma på.
- Tjöp en ferrritkärna (gärna toroidformad) och linda plus-sladden till fläkten runt den ett antal varv. Det kommer att dämpa strömrusningen vid start av fläkten.
- gör en tvåstegs-start av fläkten dvs låt den starta på halvfart och gå övertill helfart efter en sek.
Jag tycker dock att det är konstigt att du skall få en störande spänningsdipp. Varför inte kika på ett elschema hur fläkten är kopplad i original....den kan ha nån mjukstartsfunktion i original.
- Tjöp en ferrritkärna (gärna toroidformad) och linda plus-sladden till fläkten runt den ett antal varv. Det kommer att dämpa strömrusningen vid start av fläkten.
- gör en tvåstegs-start av fläkten dvs låt den starta på halvfart och gå övertill helfart efter en sek.
Jag tycker dock att det är konstigt att du skall få en störande spänningsdipp. Varför inte kika på ett elschema hur fläkten är kopplad i original....den kan ha nån mjukstartsfunktion i original.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Om det fläkten är från V70:n
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -30680512/
Översta bilden så ser man styrenheten som styr fläkten.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -30680512/
Översta bilden så ser man styrenheten som styr fläkten.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
ja, precis ..en sån dosa efterlyste jag
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*