mvh jens
Jag hade gjort en 46-38 topp med 225-170 i flöde vid 14mm.Fransson skrev:Erland.
Hur skulle en motor med liknande effektkurva.
Se ut om du skulle bygga?
Vid vilket laddtryck tror du skulle nå 500hk.
Högtflödande topp/motor annan kam.
Annan utformning på grenröret.
Så långt är jag med.
När man har läst tidigare inlägg i denna tråd.
Men mer konkret.
Hur mycket tycker du toppen ska flöda,ventiler mm.
Vilken kam värden.
Samt vad skulle en topp kosta,portning,bearbetningar,fjädrar,kam mm
Tack för svaret Erland.Erland Cox skrev:Jag hade gjort en 46-38 topp med 225-170 i flöde vid 14mm.Fransson skrev:Erland.
Hur skulle en motor med liknande effektkurva.
Se ut om du skulle bygga?
Vid vilket laddtryck tror du skulle nå 500hk.
Högtflödande topp/motor annan kam.
Annan utformning på grenröret.
Så långt är jag med.
När man har läst tidigare inlägg i denna tråd.
Men mer konkret.
Hur mycket tycker du toppen ska flöda,ventiler mm.
Vilken kam värden.
Samt vad skulle en topp kosta,portning,bearbetningar,fjädrar,kam mm
Sen hade jag valt en kam med runt 14mm i lyft max 280 grader in och max 270 grader ut vid 1mm med 108 graders lobsep.
Ett K-jet insug eller ett av KL:s insug och ett pulssplit rör från turbobanditen tex.
Bör lämna runt 500 hästar vid 1.3 bars laddtryck om allt är rätt justerat.
En sån topp monterad och klar med kam går på runt 17500:- med moms.
Ingår bronsstyrningar som är ett måste med E85, montering av topp och kam samt alla delar.
Det förutsätter att jag får ett ämne att porta skickat som är OK.
Ska det vara enbart gatkörning så hade jag valt en snällare kam, 14mm in 13mm ut 270 in vid 1mm och 260 ut.
Hade räckt med en tillputsad 531 med originalventiler och dubbla fjädrar.
Hade inte blivit så värst mycket billigare, jobbet är mindre än hälften av kostnaden.
Nästa steg ner, K kam i portad 530 topp med originalventiler, bronsstyrningar om E85 och dubbla fjädrar.
Erland
Jens.Jens Gustavsson skrev:nej inga givare där på de grenrören men jag vet ungefär hur de ligger.
erland en grup A 240 motor byggdes i ett väldigt strikt reglemente där alla små grejor skulle va in klassade... därför vart de som de vart men de vann ju tävligar och det är ju de viktiga.
pratade med en som utvecklade grup A motorerna för jätte många år sen och han sa att allt är en stor kompromiss det fins inget att lära för ni dragrace åkare som har allt fritthar anteckningar av samtalet i nån pärm nånstans här.
erland då du ska bygga en drift motor med lågt ladd är du inte rädd att det blir dåligt med vrid?
sen då sugmotoreffekten blir högre så kommer du måsta ha en större turbo och då kommer laddet senare också hur ska du lösa det?
visst en bra topp med liten area är ju alltid bra men man kanske måste ha ännu snällare kam då än vad vi har nu för att kunna åka med en lämplig turbo......
med liten duration så kan man öka nock vinkeln mer utan att man tappar allt för mycket över 3400- 3800rpm värkar det som och under det ska man inte behöva varva tycker jag?
mvh jens