Sida 3 av 5
Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons feb 03, 2016 8:19 pm
av Max B
Mothman skrev:Inspirerande och roligt projekt att läsa om!
Kommer definitivt att följas!
Kul att höra!!!
Riktig motivations booster

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons feb 03, 2016 8:20 pm
av Max B
Kan man inte knacka plåt blir det många svetsfogar....

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons feb 10, 2016 9:20 pm
av Max B
Min TPS givare var bara aningen för stor så skruvarna passade inte.
La bara på flera strängar med tillsatstråd som jag borrade och gängade i. Får jag lust senare så ska jag slipa till det så det ser mer proffsigt ut.
Halvfärdig fläns till spjällhuset. Ska skära ut mitten med plasmaskäraren sen.
Nya VS original spjällhus

Re: Ascona A 2,1L
Postat: tis feb 16, 2016 9:20 pm
av Max B
Avlöser motorbygget med lite rostlagningar. Fick tag i lite ekonomiplåt
Har aldrig bytt skärmkanter förut så får se hur det går

Re: Ascona A 2,1L
Postat: tor feb 25, 2016 8:46 pm
av Max B
Lite bilder från rostlagningen
Har läst att man inte bör helsvetsa utan punkta, vänta, punkta vänta.....
Baksidan
Pratade lite med kollegerna på jobbet och de tyckte att man kan skippa L-kanten och bygga rätt ner till skärmkanten.
Sen på med rostskyddsprimer.
Kändes skönt ett tag att vara klar tills jag kom på att jag har andra sidan kvar
Undersökte även varför förardörren hänger neråt så man behöver lyfta den när man ska stänga. Kom fram till att man har rostlagat tidigare men inte behandlat baksidan av plåten så lagnigen har rostat bort från insidan.
Då blev jag lite less och åkte hem för att beställa en gaslins till tig-svetsen.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: fre feb 26, 2016 9:45 pm
av Johan_P
Hehe vad vore livet med en opel utan rost.

Ser bra ut. bra tänkt där att svetsa punkter bara. Du behöver ju inte inte vänta mellan svetsarna. Huvudsaken är att du inte svetsar på samma ställe konstant då det blir oftast för varmt i plåten och den "sväller" och du kommer få en plåt som kan slå sig flera mm.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön mar 06, 2016 10:51 am
av Max B
Gapet när man försöker stänga dörren.
Pallade upp bilen under A-stolpen och sågade hål.
Hittade lite mer roligt fuskarbete....

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons mar 09, 2016 8:24 am
av Johan_P
Dom där ställena är alltid rostiga på Opel. Var lika på min ascona och samma på mantan jag har nu. Ett jädra pyssel att komma åt. Men du ser ju ut att kunna svetsa så det blir nog bra.

Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön mar 20, 2016 8:03 pm
av Max B
Har lyckas fått hela helgen i verkstaden så nu har jag massor av bilder till er
Började med att slipa ner den gamla färgen i bagageutrymmet och lackade med Hagmans rostskyddsprimer.
Sen efter mer änn en vecka hade jag äntligen fått min gaslins till svetsen så nu kunde jag svetsa klart insuget
Smak prov på en kärlfog.
Locket på hade bara 1,5mm plåt hemma och det är nog risk för att den spricker med turboladd senare men då får jag byta den då.
Efter allt det svetsandet så hade flänsen bra slagit sig 1mm

Väldigt nöjd om jag får säga det själv.
Två olika svetsmetoder. Tanken är att de ska fungera som flexskydd när det blir tryck i insuget.
Använde plasmaskäraren igen, Märkte att den var väldigt kinkig på att man har jordat arbetsbiten rätt. Vanligtvis när jag svetsar så sätter jag jordklämman i min rostfria bänk och det brukar fungera perfekt. men nu behövde jag sätta jordklämman direkt i arbetsstycket plus isolera allt från arbetsbänken innan den tände plasmalågan.
Efter lite handfilande.
Punktat på plats.
Tajt mot huven men det går.
Svetsade fast flänsen med gasspjället på plats för att hindra att det skulle slå sig allt för mycket.
Fästen till fuelrail.
Test monterat
Sista att svetsa är gängorna till lufttempgivaren.
Min brist på roliga idéer gjorde att det vart mattsvart i bagaget.
Har hittat AN adapter till rör, Man har dragit bensinledningarna inne i bilen med kopparrör. Det fungerade bra när man bara hade förgasartryck i lednigen men när jag monterade en bosch 044 kopia så läcker det ur alla skarvar med slangklämmor. Hoppas det här fungerar bättre.
Eftersom jag vill montera slang på röret så behövde jag en hane hane adapter som inte fans på racetema. därimot hade de en massa svetsnipplar
Såhär är det tänkt att bli.

Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön mar 20, 2016 8:07 pm
av Max B
Johan_P skrev:Dom där ställena är alltid rostiga på Opel. Var lika på min ascona och samma på mantan jag har nu. Ett jädra pyssel att komma åt. Men du ser ju ut att kunna svetsa så det blir nog bra.

Jag måste erkänna att jag hade varken lust eller tid att laga ordentligt utan jag bra sågade bort de värsta bitarna och lappade i ny plåt.
Ska leta och se om det finns någon ekonomiplåt som man kan få tag i.
Re: Ascona A 2,1L
Postat: sön mar 20, 2016 9:37 pm
av David Herbertsson
Bra jobbat med plåten och allt annat, Asconorna är roliga så det här kommer bli en kul bil!
/David
Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons mar 23, 2016 9:04 pm
av Max B
David Herbertsson skrev:Bra jobbat med plåten och allt annat, Asconorna är roliga så det här kommer bli en kul bil!
/David
Tackar, Det tror jag också.
På lite längre sikt när jag har fått upp effekten på motorn så kommer jag nog vilja prova på drifting.
Finns det någon där ute som har en bra ide på hur man ökar styrvinkeln på de här framvagnarna?
Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons mar 23, 2016 9:15 pm
av Max B
Har fixat ett fäste till bränslepumpen.
Påbörjat bränslesystem.
Jag har hört att det finns aluminium nycklar till AN kopplingar som inte ska förstöra färgen på kopplingarna men jag har inte lyckas få muttern att ta gäng utan spänna fast den i skruvstädet och pressa som satan.
Finns det något bra knep?

Re: Ascona A 2,1L
Postat: fre mar 25, 2016 4:59 pm
av Max B
Har monterat bränslepumpen med fäste. Köpte fyra stycken gummikuddar från biltema som förhoppningsvis kan ta bort en del av snurrandet från pumpen.
Mina tändkablar tar i insuget och de såg lite mosade ut så jag började söka på nätet efter något klurigt och kom över ett ryckte att det finns vinklade fördelarlock till volvo fördelare och att det kanske kunde vara från någon SAAB. Undersökte saken på Biltema och det verkar som om fördelarlocket från SAAB 900 passar
Har svetsat dit ett luftfördelningsblock i insuget.
Sen har jag även förberett insuget för planfräsning på måndag.
Bränslefilter monterat i högra hörnet av monterutrymmet.

Re: Ascona A 2,1L
Postat: ons mar 30, 2016 8:57 pm
av Max B
En action bild på planfräsning av insuget.
Tog mig lite tid att laga gammel japsaren. 30 år gammal i år och alla skruvar lossnade utan att trilskas något nämnvärt.
Jobbet var att byta bränslepump till en Biltema performance
När det var klart så rev jag motor och låda ur Asconan igen
Allt detta jobbet för att byta tätningen runt vevaxeln
Jag lyckades dock ha sönder örat på mässingsbiten som håller bromsslangen på plats i karossen. Jag har ingen aning vad det är för bromsar och skivor som sitter monterade.
Misstänker att det kan vara SAAB eller Omega bromsar men har ingen aning. Är det någon som känner igen bromsslangarna?
