Sida 3 av 6

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:22 am
av Dennis M
Får man fråga vad en 12 bultad cheva axel pallar? den verkar ju vara rätt iskall i dragracesammanhang.

Förutsatt att axlarna är friska vid lagren.

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 9:12 am
av Jamie_N
För att återgå till 60fots tider och slutfart. Visserligen ingen turbobil eller så, men om man ska se till slutfarten ni drämt till med på 175km/h så ska det som Nova Jörgen och Jens skrivit, räcka till en låg 12a.
Bara för att ta farsans Buick Skylark som exempel så har vi med 470hk och 1600kg tung bil inkl förare kört 1.74 i 60fot, och 12.20 tider utan större problem och 174-176km/h i slutfart.
Det med en 355 smallblock under huven, Th350 automatlåda och 4.11 utv. i cheva 12bult axeln. Dock ingen koll på däcken bak i huvudet. :)

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 11:27 am
av greendanger84
Jens ang stötdämparna fram å punktera 2 gamla olje dämpare blir de för mjukt?



jamie :

okej :) ska bli skoj å se vad ja får för tider i sommar :)

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 1:49 pm
av Jens Gustavsson
risken är att väghålningen blir för gungande :) men man kan prova lite försiktigt om man vill.

mvh jens

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 6:26 pm
av greendanger84
väghållning :hihi: den ska ja bara gå 402 meter ju ;)

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:15 pm
av Jens Gustavsson
när du får fart på din volvo så inser man att det behövs en viss väghållning för att köra rakt eller kanske att ta sig igenom mål fållan överhuvudtaget haha.

mvh jens

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:19 pm
av Nova Jörgen
Jens Gustavsson skrev: en 9" dragrace axel blir bara bra om man byter allt om man ska va lite taskig. överdriver jag jörgen eller ligger det lite sanning i mitt uttalande :) ? (jörgen är experten jag bara små melkar mina egna axlar)

mvh jens
Hehe jo väljer man en FORD 9" axel i standard modell från -70 talet eller äldre då behövs det en hel del modifieringar innan dom klarar att hantera några stora effekter (+500 hk och uppåt) så är det.

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:31 pm
av Nova Jörgen
greendanger84 skrev:okej då blir de ingen dana axel :P målet är att få den så lätt som möjligt utan rör chassi :)

Ford 9" axeln är ju inte jätte mycket dyrare går ju tydligen å få den anpassad från bakaxeldelar så den passar rakt av men man kan väl prata med dig Jörgen när det blir dags ? hmm de här med dragrace är en vetenskap :P inte bara att gasa ;) men bra med mycket tips när man är nybörjare :)
Det är bara att du hör av dig när det är dags för en uppgradering av axel.

Ja Dragracing är mycket mer vetenskap än vad dom flesta tror. Även för dom som åkt i några år.

Någon gång då och då har jag haft Dragracing seminarium för motorklubbar eller ett gäng intresserade som vill lära sig lite mer. En av deltagarna uttalade en helt underbar kommentar efter att vi var klara:

"Vad skulle jag vara med på det här för, Dragracing var ju enkelt innan jag lärde mig allt det här" :hihi:

Gillade man matte och fysik i plugget så gör det livet lite enklare som dragracer... 8)

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:39 pm
av Nova Jörgen
Dennis M skrev:Får man fråga vad en 12 bultad cheva axel pallar? den verkar ju vara rätt iskall i dragracesammanhang.

Förutsatt att axlarna är friska vid lagren.
Okej lite det här blir lite OT men ändå...

I standard skick kanske 5-600hk om man åker automat utan trans brake.

Uppgraderad med riktiga lagerändar å drivaxlar m.m. runt 1000hk.
Det finns en hel del bra grejor till 12 bult axeln, framför allt finns det ett stort urval av Pro Gear utväxlingar.

12 bult axeln tillverkades mellan 1965-72 och satt mest på full size och HP bilar så tillgången på axlar är begränsad vilket gjort att priserna på beg. axlar blir onödigt höga. Det finns Nyproducerade eftermarknads axlar men då kan man lika gärna satsa på FORD 9" för ungefär samma pengar.

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:41 pm
av Nova Jörgen
Jens Gustavsson skrev:när du får fart på din volvo så inser man att det behövs en viss väghållning för att köra rakt eller kanske att ta sig igenom mål fållan överhuvudtaget haha.

mvh jens
Instämmer helt med detta!!!!
Man ska köra i mål inte försöka sikta mellan målkonerna :doh:

Re: 940 race setup

Postat: ons apr 08, 2015 7:47 pm
av Nova Jörgen
En sak till som jag kom på...

När du byter till stumma bussningar i bakvagnen så MÅSTE du kolla att det inte bryter och kärvar genom fjädringsrörelsen.

Det gör du enklast genom att palla upp bilen under ramen, monterar allt i bakvagnen utom fjädrarna sen höjer och sänker du axeln genom hela fjädringsvägen och kollar att det rör sig lätt.

Re: 940 race setup

Postat: fre apr 10, 2015 8:26 pm
av greendanger84
okej får kolla det då dröjer nog ett tag innan ja uppdaterar bussningarna i bakvagnen :)

testa lyfta fronten ikväll lyfte den bara 2 cm :P så har rätt mycket å jobba på där

Re: 940 race setup

Postat: lör apr 11, 2015 7:57 pm
av greendanger84
Då var bilen lastad och fast knuten på lastbilen :) Dags för mappning på måndag eftermiddag



Bild


Tankar lite el :hihi:

Bild

Re: 940 race setup

Postat: lör apr 11, 2015 8:30 pm
av MickeK
Lycka till på bromsningen. Hoppas bara att dwt det inte blir för mycket effekt :-)

Re: 940 race setup

Postat: tis apr 14, 2015 11:36 am
av greendanger84
Mappningen blev inte så lyckad då nånting stör ut boxen så blir att felsöka lite å ta nya tag i bänken inom kort :)