Sida 3 av 3
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Postat: sön maj 17, 2015 8:49 pm
av Bassek
David Herbertsson skrev:Kadett4wd skrev:ja i stort sett.
Det är planförsänkt runt hålen och såna där packningsbrickor med vulkad o-ring.
eller ja.. det SKA planförsänkas, inte gjort än.
Jaha, tredobricka heter heter dom. Hoppas att det fungerar fint sedan!
/David
Tredobrickor är inte gjorda för glykol eller temperaturer över 80grader. Använd istället kopparbrickor och loctite på gängorna så det inte vibrerar loss.
Mina 50 öre till bygger.
MVH Basse
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Postat: mån maj 18, 2015 5:57 am
av Kadett4wd
Nu blir det ju inte glykol i systemet, samt vi ska försöka hålla ned tempen under 80 grader, så problemet blir nog minimalt.
Även om jag aldrig haft problem med dessa brickor i övrigt vid alla mina felaktiga tillämpningar *S*
Det brukar vara så att en racebil blir isärskruvad flera ggr vilket gör de går sönder ändå
Men givetvis, tack för 'varningen'.
Bra att ha i bakhuvudet.

Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Postat: fre jun 19, 2015 3:40 pm
av Motorman
Kadett4wd skrev: Men en ~750hk maskin som ska piskas på varvstopp och svinas med i timmar.
Tjena Kadett..
Har du labbat nåt med varvstoppet på DTA-spruten när du har såpass mkt effekt?
Finns normal och hard rpm limit. Vet du vad normal rpm limit igentligen gör?
Dessutom finns "spark and fuel cut patterns", där man kan välja att bryta bränsle/gnista, eller båda.
Har provat en del fram och tillbaka, vill ha så mjukt som möjligt utan att det pangar i avgasröret.
Normal rpm limit gör inte så mkt nytta, motorn blöddrar lite men fortsätter snabbt in i hard rpm limit där både bränsle och tändning bryts, då skakar motorn mycket så klart, men pangar inte så mkt i avgaset.
"Spark and fuel cut patterns" är rätt effektivt, det krävs inte så mkt % av "skippade events" för att hålla igen varvet, dock pangar det i avgaset trots att bränslet bryts. Provat att bryta både bränsle/gnista, men det pangar ändå. Att bara bryta gnista har jag inte sett som något alternativ.
Jag inser nog att mina krav kan vara orimligt höga, men tänkte ändå höra hur du brukar göra.
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Postat: fre jun 19, 2015 9:23 pm
av Kadett4wd
Jag lade två täta områden längst upp i tänd och bränsle.
Mitt mjuka varvstopp hade jag på 7600rpm
Och hardcut vid 7900rpm.
Sen de täta maptabellerna på 7800 och 7900.
Där drog jag ned bränsle till noll samt drog av tändingen till noll.
Då hjälpte det att få motorn så slö att softcut tillsammans gjorde att man kände verkligen att maskin tynade av. Så det var bara att sleva i nästa drev.
Edit.
Normala värden i 7800 tabellen.
Re: Extra kylning genom deckplan B230?
Postat: tis jun 23, 2015 9:19 am
av Tjernell
Jag hade även ingång på 3-4 på andra sidan..