Sida 3 av 3

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: sön feb 14, 2016 4:14 pm
av JLundin
På senare år så har man tagit fram kvävgasfyllda O-ringar som förmodligen skulle fungera perfekt till O-ringat block. har tyvärr inte namnet på firman i huvudet just nu, men det går säkert att få fram... :wink: Man har ju använt denna typ av O-ringar inom F1 tidigare och då på avgassidan.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: sön feb 14, 2016 11:04 pm
av OttoB
Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån feb 15, 2016 7:44 am
av JLundin
Då fick vi ett namn på dom.. :wink: Vad jag har hört så kan man måttbeställa dessa från firman ifråga.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån feb 15, 2016 9:38 am
av Kadett4wd
Om det är dessa, vilket jag tror det är så var det ju inget nytt under solen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wills_Ring
http://www.imps4ever.info/tech/engine/w ... rings.html

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån feb 15, 2016 9:56 am
av Jens Gustavsson
OttoB skrev:Kanske Willis-ringar? Vi använde såna i högtryckdieselmotorer, där max. cylindertryck var över 300 bar. Dom håll utan problem.

Hej ottoB låter intressant :thumbright: jag är intreserad av diesel motorer av värre sort där extrema cylinder tryck används kan du berätta mer om dem? vi har säker nått att lära oss av de motorerna.

berätta om foder, block, topp matreal, topplocks bultars antal och dim/cylinder, toppackningar, vevstakar, vilka tryck det är i de motorerna mm?

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån feb 15, 2016 4:27 pm
av JLundin
Nej, dom är "gamla som gatan", jag var kanske otydlig, men det är först på senare år som jag har hört att man kan köpa dom med det mått man vill ha.... :wink:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: mån feb 15, 2016 7:38 pm
av mekomaskin

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: tis feb 16, 2016 9:00 am
av Jens Gustavsson
ni som laddar +3 bar och där över hur täta är era toppackningar? tycker det värkar som om det rör sig och fiser lite än hur man gör eller är jag ute och cyklar lite nu igen? :)

sen om man räknar på cylinder dim 86mm sen vi drar till med säg 250 bar pik cylindertryck! sen som i mitt fall 120mm långa 7/16 unc med 12.9 kvalite dragna 110nm börjar man rent ut sagt få svikt i bultarna tro?


fördelarna imot som exempel en volvo 16v är att både cylinder väggarna är stadigare samt en topp som inte sviktar i däck plan lika mycket men bultarna är svagare som ändå större nackdel.

lätt att montera M12 men blir det bättre tro i slutändan?

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: tis feb 16, 2016 4:29 pm
av JLundin
Helst skulle man vilja ha 14.9 skruv, men det verkar vara svårt att få tag i. ARP´s pinnskruvar har dock fungerat bra för min del. Problemet då man sätter dit värre kvalité på skruv och drar därefter är att det i slutändan blir gängorna och materialet i blocket som ger upp.

Dom gamla hederliga O-ringarna av antingen koppar eller mässing är ju det som fungerar bäst, åtminstone har det gjort det för mig. Dom här kvävgasfyllda O-ringarna var något som jag var ute efter redan i början på 80-talet då jag läste om dom i F1 sammanhang, men då var det stört omöjligt att få tag i dom. Även den C-rings formade typen kan vara intressant eftersom den spänns ut av förbränningstrycket. Så det vore kul om någon kunde prova ut hur bra dom egentligen är, eftersom det är en fråga som jag gått och grunnat på under så många år... :wink:

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: tis feb 16, 2016 10:19 pm
av Filaren
Vad är det för material i dom kvävgasfyllda o-ringarna?

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: tis feb 16, 2016 11:18 pm
av Jens Gustavsson
ja det är min erfarenhet också janne. större bultar med monster moment kan ibland orsaka ovala cylinder block och sprickor men frågan är om 12.9 eller 14.9 bultar i orginal storlek 7/16" är bättre än 12.9 M12?

kan en bra heli-coil motverka ovala cylindrar tro?


http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/ ... Teknik.pdf
en M12x1.5 måste man moment dra ca 136nm för att få lagom sträckning 7/16 unc är 108nm

sträck gräns på 7/16 12.9 är 76600nm =7808 kg
sträck gräns på M12 12.9 är 91000nm = 9276kg





kan man räkna så här?


om cylinder trycket är 250 bar borret 86mm. arian= 5808mm 58cm x 250= 14500kg= kraft som vill separera topp från block.

har man då 4 bultar per cylinder borde ju det va 7808 x4 - 14500kg = 16732 kg (17 ton) som fortfarande håller ihop toppen mot blocket? varför läcker det då :lol:

ni som är mera teoretiska hjälp mig räkna på detta :lol:

mvh jens

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: ons feb 17, 2016 12:00 am
av Kadett4wd
Tryck per kvmm?

Arean för bultarna att klämma ihop är större än kolven pressar på?

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: ons feb 17, 2016 7:44 am
av JLundin
O-ringarna finns att få med dessa material: Mild steel, Stainless Steel 316 L /321
Inconel 600, Inconel 718 och Copper

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: fre feb 19, 2016 11:16 am
av turbodart
.

Re: MLS toppackning på B20 B18 ? erfarenheter?

Postat: fre feb 19, 2016 2:23 pm
av mekomaskin
Jens:
Bultarna börjar töjas långt innan de uppnått sträckgränsen.
Du har ett diagram en bit ned på den här sidan
http://www.viebke.nu/komposit/hallfasthet.htm
Det här medför att topplocksbultarna "fjädrar" när cylindertrycket ändras.