Sida 3 av 6

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: sön aug 09, 2015 10:23 pm
av Jens Gustavsson
jag tänkte lyxa till det med hela 2.5 vecka semester här men jobbar lite med nå andra grejor utanför motor värden här också några dagar sen håller jag på att bygga ut lagret lite här på semestern med :)

hård chef på toplocks värkstan? :lol:

rätt kul med 4v toppar helt plödsligt behöver man inte krama ut max lyft för att få effekt som på 2v topparna. tror du erland att den stora lyftar diametern på volvo 16v ibland kan ge för högt lyft och för stor aria? speciellt på avgas kanske?

mvh jens

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån aug 10, 2015 1:15 pm
av Johan
Jens: Hur mycket effekt tror du man kan plocka ur en org 16v topp? Är det toppen eller kammarna som begränsar effektuttaget i 16v volvo?

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån aug 10, 2015 3:42 pm
av Jens Gustavsson
hej det går att plocka mycket effekt med standard grejor och turbo på både 8v och 16v (över 500hk med rätt turbo och efi system) men största problemet som jag ser det med 16v är varvtalet, svårt att få en driftsäker hydral kombination över standard varvstopp mycket enklare och billigare då att varva 8v.

leta tråden med rogers B230 8v som vi dynade för 2 år sen till över 500hk helt utan problem. går säkert att klå med en standard 16v men inga jätte skillnader tror jag, problemet är nog stakarna och medeltrycket i cylindrarna på de låga varvtalen.

mvh jens

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tis aug 11, 2015 8:12 pm
av Tjernell
Det är inga problem att varva 8000 med hydraul kammar.
502whp vet ja om som bromsat på org topp å kammar.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tis aug 11, 2015 8:13 pm
av Tjernell
Erland Cox skrev:Jag läste precis artikeln medan jag åt.
Helt klart en bra och läsvärd artikel med mycket fina bilder.
Den intervjun gjorde ni bra.

Erland
Tack Erland!

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tis aug 11, 2015 8:39 pm
av Jens Gustavsson
Tjernell skrev:Det är inga problem att varva 8000 med hydraul kammar.
502whp vet ja om som bromsat på org topp å kammar.
det va mycket mer än vad jag sett? berätta gärna trixen om det inte är hemligt :thumbright:
jag har sett många toppar som varvat max 6800rpm som har haft närkontakt med ventilerna i kolvarna. jag snackar standard toppar nu.

mvh jens

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons aug 12, 2015 10:58 am
av Kadett4wd
Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons aug 12, 2015 4:26 pm
av Erland Cox
Jag tycker att ni ( 16V artikeln) förklarade så bra att jag idag köpte 2 Bilsport till.
En ska till USA och den andra till Ryssland.
Det var bra bilder också, bra att titta på när man ska bygga.

Erland

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons aug 12, 2015 11:29 pm
av Tjernell
Ja naturligtvis va det andra fjädrar.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: lör aug 15, 2015 10:08 pm
av Tommy Luhr
Får kasta mig iväg och handla tidning. 580hp och 7500rpm med gt40 på std portad 16v har jag kört då tog turbon slut. Funkade fin fint. tråkiga std kammar bara! Går nog att plocka betydligt mer om man lägger ner sig lite:)

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: lör aug 22, 2015 8:37 am
av nicke b
Är lite sugen på hydraulkammar om man kan få det att funka.....sånt jäkla jobb och justera ventiler annars.....

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: mån aug 24, 2015 5:36 pm
av Tjernell
Ja du spar en jäkla massa jobb.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: tis aug 25, 2015 8:48 pm
av nicke b
Kadett4wd skrev:Jag har i martinssons topp ändrat lite.
han varvar 8500 med hydraultryckare.
Man kan förlänga tiden tryckaren utsätts för trycksatt olja enkelt förklarat.
Stryper oljan eller vad?

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons aug 26, 2015 4:17 am
av Kadett4wd
Nej,
allt går så fort på höga varvtal så lyftaren ligger inte så länge vid oljekanalen och får olja intryckt i hålet i lyftaren.
i vevaxelgrader är det lika länge, men inte i tid.

Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230

Postat: ons aug 26, 2015 7:12 pm
av johan johansson
Jag hade ganska mkt mos i min med hyd kammar. bara lite tillsnyggad topp med standard ventiler
Jag varvade ganska mkt över 8000. Men med mina kammar så var toppeffekten runt 7000.
Det var strul vid bromsningen för jag hade för klena fjädrar och fick ventilflyt så vi varvade bara till 7200
så jag visste inte då att effekten troligt vis tog slut där
Satte i rejäla dubbelfjädrar och varvade typ 8800 över mål märkte inget konstigt.
hade ingen logg funktion på det sprutet men märkte när jag kört ett tag att bilen gick typ fortast första repan jag körde sen bara saktare och saktare. Funderade över det och kom fram till att jag växlade innan shiftlighten som var på 8000 på alla växlarna.
Detta var första ggn jag körde med denna version av motorn.
Sen när jag kom på ett troligt senario på varför bilen gick saktare och saktare så provade jag att sänka växlingsvarvet riktigt mkt till 6500.
Då banan i helvete hände det grejjer personbästa 60fot 200tid och hastighet ökade typ 12km/h och tiden minskade 2.5tiondelar
men blocket sprack :doh: hade 2,60på 1an och 1,53på 2an så varvtalsdroppet till 2an var från 6500 till 3800 med 2,6bar och 25grader fast tändnig så höll inte blocket :hihi:
den motorn gav iaf 792hk på hjulen och 765nm på 2,6bar vid 7200rpm Enem hyd kammar