Sida 3 av 13
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: fre apr 29, 2016 7:54 am
av blackadder
Va fan!
Det här passar ju inte alls!..............
Nu passar det ju ändå sämre
Så ja...........
Det blir lite att lägga igen.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: fre apr 29, 2016 3:17 pm
av lyyski
Lite mek va det allt, Kommer lämna iväg min låda för omsvetsning.
Hur kommer du lösa kopplingsarmen? Blir det som volvons original?
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: mån maj 02, 2016 9:42 am
av blackadder
Kopplingen blir en blandling mellan Amazonens och Mazda.
Mazda har hydraulisk koppling precis som Amazonen men armen sitter kl. 11 istället för som på Amazonens kl.7 om man ser det bakifrån. Så leden för kopplingsarmen måste flyttas.
När alla hål var igenlagda var det dags att svetsa ihop svepet. Jag gjorde små näst jämt fördelade över hela svepet och sen började jag göra lite längre svetsar.
När jag skulle fortsätta svetsa på motstående sida small det till.

Det var ju inte svårt att hitta vad som hade hänt..
Jaha! tänkte jag, jag får väl skärpa till mig och göra en mer noggrann svets. Fogberedde odentligt och svetsade igen.
Jaa, svetsen höll ju i alla fall.....
Då fick jag plocka fram en stor gasolbrännare och värma upp hela kåpan ordentligt, sedan svetsade jag igen.
Sedan höll det och hela kåpan blev svetsad. Inga bilder på färdigt resultat i vanlig ordning.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: ons maj 04, 2016 9:01 am
av blackadder
Aluminium Är så roligt att bearbeta så det slutade med att jag förlängde de förstärkningar som var på mazdakåpan in på M40 svepet.
Helt onödigt arbete, men lite roligt att få det så det är svårt att upptäcka.
Vid närmare eftertanke så är väl hela bygget "onödigt", jag gör det ju bara för att jag tycker det är roligt.
Tog loss kåpan och slipade ur fogarna ordentligt så jag kunde svetsa färdigt invändigt, det är ändå en del skit som har kokat upp men jag fick det hyffsat i alla fall.
Här ser man lite bättre hur långt in lagerlägena sitter i svepet.
Nu ska den planas i fräsen innan jag skruvar ihop lådan igen.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tor maj 05, 2016 5:06 pm
av blackadder
Egentligen skulle man haft en s.k flycutter när man planade stora grejer i fräsen men jag har inte fått tummen ur att tillverka någon.
Det funkade ju med ett litet fräshuvud också, men det var på det berömda.
I värsta fall går det att flytta huvudet och ta omtag, men det är bra om man kan ta allt i ett svep.
Den hade inte slagit sig nämnvärt av svetsningen, efter 1mm så blev den renförutom längst ut på utbuktningen för startmotorn och det gör ju ingenting.
Sedan var det dags att skruva ihop lådan igen och efter lite svordomar och gör om gör rätt fick jag ihop den.
Det fungerar t.o.m att växla med den.
Voilá! en 6-växlad låda till B18!
Här ser man även adaptern för kopplingscylindern.
Klanten som svetsade satte öppningen för kopplingsarmen mitt för fästet utan en tanke på att infästningen på kopplingscylindern är excentriskt, något som inte upptäcktes förrän kåpan var fräst, så för att slippa risken att det skulle slå sig gjorde jag en adapter istället för att ge mig på att kapa upp och flytta hålet.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tor maj 05, 2016 5:31 pm
av W108
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: fre maj 06, 2016 7:58 am
av * * * NXJ * * *
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tis maj 10, 2016 10:52 am
av blackadder
Efter en överdos av "Project Binky" blev jag också sugen på lite snygga, genomtänkta fästen.
Har ni inte sett något avsnitt av "Project Binky" så rekommenderas det varmt.
Lite ritande och kapande blev det så här:
För att sedan knäckas till med min knäck för skruvstycke.
Lite sjuk i huvudet får man ju vara ibland också så muttrarna blev 3/8 unc......
Nu ska den bara dit också...
Såja, här ser man det kraftigt avancerade fästet från lådan till gummikudden som består av ett plattjärn.
Med facit i hand hade jag inte behövt att kapa upp tunneln mer än för spaken.
Fast det är ju alltid lätt att vara efterklok, kommer osökt att tänka på gubben som kom springandes när jag hade klotat med motorcykeln.
Jag trodde han kom springandes för att hjälpa mig, men inte då. -"DET SÅG JAG DIREKT ATT DU KÖRDE FÖR FORT" ropade han när han kom fram.................. åfan!
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tis maj 10, 2016 11:32 am
av Steve
Du bygger väl ett spakställ så du får långspak på den igen?

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tis maj 10, 2016 5:07 pm
av blackadder
He he! lång spak blir det nog, men placeringen ändrar jag inte på.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: lör maj 14, 2016 4:24 pm
av blackadder
Beställde en tryckplatta till Volvo 850, och det var på det berömda att den fick plats.
Har varit lite provande fram och tillbaka för att få kopplingsarmen att fungera och få plats med allt.
Naturligtvis inga bilder på det.
Fick dit svänghjulet och bultade upp lådan så nu var det dags för att svetsa tunnel.
Knäckte ett rundjärn att ha som kant runt hålet.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: sön maj 15, 2016 10:44 am
av fugazi
Ser ju skitbra ut!
Jag undrar lite vad det är för mått på den där lådan, den ser rätt "behändig" ut?
Längd? Diameter bakom sprängkåpan?
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: mån maj 16, 2016 9:35 am
av blackadder
Tack! Roligt att det uppskattas, man känner sig ju som en klåpare när man läser andras proffsiga trådar men jag får väl vara motvikt.
Diametern bakom sprängkåpan uppskattar jag till ca 30cm, ungefär som en M40.
Längden är ca 80 cm från motor till knutkors.
Den är väldigt behändig också, väger inte mycket mer än en M40 med svep.
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tis maj 17, 2016 6:42 am
av Erikwdt
Blir ju asbra!!
En liten undran, hur har du tänkt lösa det med hastighetsmätare?
Finns det vajeruttag på lådan eller blir det någon annan lösning?
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Postat: tis maj 17, 2016 12:33 pm
av blackadder
Kul att du gillar det!
Jag har GPS till hastighetsmätaren. Jag vet att det inte är godkänt, men dom sa inget på besiktningen. (kanske nästa gång) [DIZZY FACE]
Det finns tyvärr inget uttag till vajer på lådan.