Sida 3 av 13

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 7:08 am
av MatsN
Framvagn från opel, sätter man in den som den är original? 140 verkar man ju behöva modda en del. Tänkte inte det själv i första taget. Viktigare få den på plats först.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 7:36 am
av * * * NXJ * * *
therealpinto skrev:Båda bilarna fungerade rätt bra men Opelframvagnen med kuggstång är ju betydligt trevligare än 140 (som inte är dålig men behöver justering för att bli mer prestandaorienterad).

Gustaf
Hej Gustaf
(Lånar din tråd MatsN men syftet är gott :-))

Jag och säkerligen Seldahl mfl som redan kommit så långt att vi har 140framvagn blir nyfikna på " justering för att bli mer prestandaorienterad" Har du koll på vilka justeringar som gjorts? Eller kanske info om vem man som kan veta?

:arrow: NXJ

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 7:49 am
av MatsN
Låna på du, vill veta mer med.

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 7:56 am
av * * * NXJ * * *
Jag kan ana det... :D

:arrow: NXJ

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 10:20 am
av MatsN
Men eftersom jag nu ska ha den från 140 så, vart köper man bussningar mm för renovering? Är det lönt och finns det värre/bättre än standard?

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 10:57 am
av pv seldahl
Hej kg motortrimmning har alla bussningar både till fram och bakvagn,
Och vad jag tror Gustav menar ar nog själva styrningen alltså sneckorna på 140
Som inte är så sportiga 14varv från ändläge till ändläge :hihi:

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 12:35 pm
av MatsN
Rattknopp löser det[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 4:51 pm
av MatsN
Fick man lära sig att det numer kostar att skrota en bil som inte är komplett. 1250:- vart man luggad på.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 5:21 pm
av * * * NXJ * * *
Det har jag aldrig hört :thumbdown:
Kostade inte mig nåt. Däremot hämtade de inte bilen eftersom den inte var komplett.

:arrow: NXJ

Re: Ännu en PV

Postat: tor okt 27, 2016 8:39 pm
av MatsN
Nä lite märkligt då jag skrotade en passat för en månad sen utan kostnad. Men den var mer intakt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: Ännu en PV

Postat: fre okt 28, 2016 7:44 am
av therealpinto
Opelframvagnen krävde väl också justering för att kunna monteras men jag minns inte exakt hur, men jag uppfattade inte att det var speciellt svårt.

Volvo 140 framvagn har väl egentligen två brister som jag ser det;
1. Styrningen, snäckan är som sagt långsam och det är många leder som vill glappa. Formen på framvagnsbalken gör också att det är rätt pilligt att montera kuggstång istället men det går (bara man fixar en som är tillräckligt smal och sätter den i rätt höjd).

2. Förhållandet/vinklarna mellan undre och övre bärarm gör att vid infjädring så går inte cambervinkeln mot negativ camber i någon större utsträckning, det gör att framvagnen tappar grepp när den kränger. Det är medvetet från Volvo (precis som på Saab 99/900 och Ford Mustang gen 1 till exempel) för att få "trygga understyrda" vägegenskaper. Men på en sportig bil är det inte så bra. Sänker man inre infästningen för övre bärarmen blir det bättre (i praktiken kopierar man "Shelbysänkningen" som Shelby gjorde på Mustang). Man kan gärna dra övre bärarmen lite bakåt också för att öka caster.

Gustaf

Re: Ännu en PV

Postat: fre okt 28, 2016 10:58 am
av * * * NXJ * * *
Tack Gustaf :thumbright:

Punkt nr1 är jag klar med :)
Punkt nr2 var mycket intressant :!:

:arrow: NXJ

Re: Ännu en PV

Postat: fre okt 28, 2016 11:07 am
av pv seldahl
Hej på min så lutade jag hela infästningen av framvagn 1grad bakåt får att få castervinkeln

Re: Ännu en PV

Postat: fre okt 28, 2016 2:08 pm
av maxn51
Jag är oxå intreserad av modifikationer på 140 framvagn!:) det jag Gjort på min är sänkt bilen så undre bärarmen blir parallell med vägen och övre pekar något uppåt sen har jag kortat styrarmarna på spindlarna för mer styrvinkel och färre varv på ratten. sen satte jag dit en 164 snäcka med servo i och nu tänkte jag försöka modda styrarmarna på snäckorna så man får lite mindre acerman. sen får man väll se om man behöver nån form av utväxling på rattstången.
Bytte alla bussningar, kulleder och självklart satte jag dit gas dämpare och värre fjädrar;) bussningar finns värre att köpa på vp men är annars rätt lätt å svarva själv:)

Vet att man kan flytta ner infästningen till övre länkarmen för att få annan/mer camberkompensation vid krängning men inget jag testat än.

Först tänkte jag montera kuggstång men gav upp det rätt fort. Om man skulle kunna flytta bak motorn sä den inte är ivägen skulle nog en Audi kuggstång där stagen går ut ifrån mitten funka bra! Dock måste den isf komma ifrån en högerstyrd bil annars kan det bli en svårlärd bil!;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ännu en PV

Postat: fre okt 28, 2016 2:43 pm
av Micke K
maxn51 hur kortade du styrarmarna på 140 spindlarna?