Sida 3 av 28

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: lör nov 26, 2016 5:00 pm
av Jens Gustavsson
Hx55 PRO med t4 fläns då, nu hx60 T6 med boströms gammla 2" grenrör.

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: lör nov 26, 2016 7:19 pm
av Jens Gustavsson
nu är hx60 med det långa grenröret provstartat. nu öppnar wg på ca 0.6 bar sen tjuv laddaa den bara till 0.85 bar på 7700rpm där jag släppte gasen. effekten ökade hela vägen och lamdan såg rätt bra ut vart ca 389hk där jag släppte gasen på 0.85 bar så det är 210 sug hk :thumbright:

ska höja laddtrycket till ca 1-1.35bar bar nästa mek pass och montera mera logg grejor och börja fin mappa och jaga effekt innan laddtrycket ska höjas rejält. ska jobba fram nån enkal laddtrycks styrning också.

mvh jens och conny

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 2:03 pm
av Roberth
Va kör ni med för avgashus?

Mvh Roberth

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 2:55 pm
av Jens Gustavsson
det är ett # 26 eller 27 kan kolla sen. men laddar tidigare än vad den behöver så det är inte för stort.



dåligt med tid i helgen men steg upp halv fem och meka några timmar före vanligt folk stiger upp :)


körde sen i dag tre pull i dag lite snabbt.

laddtrycket sjönk till 0.58-0.60bar på max rpm med mera tändning och fin justerad lamda ca 0.84 och då vart det 358-359hk både korrigerad och uppmätt. och det blir ju 223hk på sug och det är jag väldigt nöjd med :thumbright: (96.7 hk/liter sug)

max effekt vid 7700rpm.

ca 29-30 grader tändning på varv.

ingen cirkulation med vatten i IC ännu.

wg börjar öppna vid ca 5500rpm på ca 800rpm/sek ca 0.5bar sen ökar det sakta upp till 0.6bar. ingen styrning eller trix bara fjädern ännu.

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 4:53 pm
av The
Vad är meningen med att räkna baklänges till någon teoretisk sugmotoreffekt?

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 5:12 pm
av mattias
Det är en bra siffra att jämföra mellan olika motor-koncept, med den får man en bra känsla för motorn, och kan snabbt berätta om grejerna svarar bra eller dåligt på det som görs. Ska man gå längre vill man dela med motorvolymen, men jobbar man ofta med samma typ av motor och man får rätt information ut av det för att göra beslut så spelar det mindre roll.

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 5:19 pm
av Jens Gustavsson
det är där man ser hur bra motor man har byggt sen då man laddar på man ser hur bra turbo system man byggt och om båda är riktigt bra så kan de multiplicera sugmotorn och apsolut trycket i bar med varandra och det kommer stämma tills nått i turbosytemet eller motorn börja bottna eller där bränslet helt enkelt inte klarar mer cylinderpik tryck utan knackning. man når till slut också motorns mekaniska gräns som man ofta uttrycker i bar medeltryck eller pik NM/ liter.

räkne exempel sugmotor effekt och laddtryck....

223hk x 1.6 A tryck bar = 358hk (0.6bar "laddtryck")

mvh jens

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 5:22 pm
av Jens Gustavsson
vi dubbel svarade där mattias :)

jo just sug motor liter effekten är mycket bra på denna typ av 8v motor. tror det är rekord bra i denna dyno iallafall? räkna gärna och jämför med andra 8v turbo motorer. mycket sällan (eller alldrig?) över 100hk/L skulle jag säga i en ärlig bänk utan en massa special omräknings faktorer :lol:

mvh jens

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 7:45 pm
av Kadett4wd
Kul du delger 'sugmotoreffekten'
Känner mig ganska nöjd med brorsons maskin som ger 221 nav hk som sugmotor(dynapac) eftersom det är första Volvomaskin jag lagt ned ordentligt med jobb på toppen.
2387.8cc

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 9:10 pm
av HForsaa
Prøvde dette i motorbenk på min 1170cc snøscooter motor for å se.
Resultatet ble.
132hk 9000rpm som sugmotor. Målt effekt, ikke beregnet.
497hk 9000rpm med 2 bar ladetrykk.

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 10:00 pm
av Jarmo Y
En volvoman här bromsade på en Dansk Dynomet chassisdyno med elektrisk brake 662hk 744nm från B230 2.3 bar Garrett gtx 3582r.
Hade blivit mer hästar men han nöjde sej med den effekten för att bilen ska hålla flera år.

Sugmotorhästar det blir då 200. 8.5 comp. 98e bensin. 86hk/liter.

Re: Sävar B230 8v budjet Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: sön nov 27, 2016 10:18 pm
av Sten
HForsaa skrev:Prøvde dette i motorbenk på min 1170cc snøscooter motor for å se.
Resultatet ble.
132hk 9000rpm som sugmotor. Målt effekt, ikke beregnet.
497hk 9000rpm med 2 bar ladetrykk.
Vad för motor,trippel Arctic?

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: mån nov 28, 2016 10:52 am
av HForsaa
3 sylindra Ski Doo 1200 4 Tec

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: ons nov 30, 2016 12:39 pm
av Jens Gustavsson
jag har fixat till kina 60mm wg lite så nu är grund ladd bara 0.33bar med en slapp fjäder sen mappat den till 0.86 lamda då ger den 310.7 Din hk vid 7700rpm (va släppte gasen där effekten hadde inte vänt) det blir 233.6 hk eller 100.8 liter hk korigerad effekt.

okorigerad 99 liter hk.

ska sluta tramsa med dessa fjant ladd nu snart men ville bara visa KP racing hur bra den gick med nästan inge ladd då han kom förbi.

edit hadde räknat lite fel på trycket va nog kring 222hk sug här

mvh jens

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 500+/1.5bar

Postat: ons nov 30, 2016 12:57 pm
av Kadett4wd
Du ska se sugmotoreffekten ökar lite till där du hittar balansen i turbon där den mår bäst.