Erland, jag har sett hur du hänvisar till olika rapporter, jag är inte helt kapabel att tyda dem alla gånger men har självklart bett Martin att kolla. Han säger att flera gånger så har de knappt ens handlat om ämnet som diskuteras så det är bra om du anger exakt vad det är man skall kolla efter i rapporten eller undersökningen?
Nu hintar du om dieselliknande förbränning och det är inte det jag menar (även om den är mycket effektiv, det finns ju t.o.m. exempel på att man utesluter stiftet och antänder med injekterad diesel, för att få en så snabb antändning som möjligt)
Denna tråd heter "soft heads" men den handlar ursprungligen inte alls om det som du verkar tro. Läs gärna den första artikeln det hänvisas till. Jag gjorde det nyligen och massor av det som står i den låter exakt som att det var rimbomartin som sade det
Det handlar om hur man ska göra förbränningen mer kontrollerad genom att utnyttja energin från swirl och förstärka den med squish samt att man skall börja elda vid förbränningsrummets varmaste del.
Logiskt sett så är det inte svårare än att man måste bestämma sig för hur "sent" det går att elda. Eldar man tillräckligt sent så kommer motorn att hålla och då säger alla "gamla" trimmare: det "GÅR INTE" för om man har sen tändning blir det inga hästar.
Sådana här "gränser" finns inte i en logisk värld utan man måste då ställa sig frågan exakt NÄR blir förtändningen "för sen"
Det har alltid gått att tänja på gränser när det gäller motorer och det som idag ses som "för sen" tändning på en Volvo kommer inte att vara samma om ett gäng år när vi lärt oss bättre.
Jag menar inte HCCI och nej, enligt Martin utbreder sig inte flamfronten alls särskilt unisont på en s.k. si-motor och det är inte bara squish som gör att det "rörs om" det är enorma krafter i omlopp som verkligen "centrifugerar gasen" så nån regelrätt "flamfront" är det inte frågan om när vi börjar varva lite (det fanns några bilder i din länk men de handlade om 1400rpm)
Jag är säker på att du har koll på laminärt och turbulent flöde, under förbränningsprocessen blir det ännu värre än så. Massor av faktorer påverkar och en av dem är hur bra atomisering det är på bränsledropparna (typ av spridare och placering som används eller hur bra emulsionsröret och spridaren i förgasaren funkar)
En tillräckligt stor bränsledroppe blir inte antänd förrän kolven är väldigt långt ner och den kommer således att skada motorns verkningsgrad massor med sin "fördröjande" funktion.
Släpper du ut energi som orkar trycka sönder vevstakar, så kan du tänka dig hur enkelt den orkar mixa runt i förbränningsrummet, alltså: kaos