Sida 3 av 3

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: mån feb 27, 2017 8:06 pm
av mauser240
Knappast kan man räkna med några konstanta 1G på axeln förutom vid avstängd motor och då slits nog inte lagren mycket. Även om man räknar bort alla andra tryck som påverkar axeln så blir det ju en gyroeffekt som försöker hålla axeln still medan huset runt om aldrig står still så länge motorn går. D.v.s. dessa låglastkrafter påverkar mer eller mindre från alla håll.

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: mån feb 27, 2017 8:57 pm
av Kadett4wd
*lol*

Det primära problemet är tätningarna.
Och lagerproblemet kommer öka.

Jag hittar inte på, google finns tillgängligt för alla, läs på!

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: mån feb 27, 2017 9:54 pm
av Daniel-635
Jag undersökte = sökte på nätet, en hel del när jag byggde turbo setupen jag har nu på 635an.
Det hade nämligen vart väsentligt enklare med sådär 45° vinklade aggregat på Bi-Turbon.

15° vart den högsta "tillåtna rekommenderade" vinkeln jag kunde hitta, och vissa glidlagrade endast 10°

Jag har inte sett någon standard installation där turbo aggregatet sitter nämnvärt lutat alls.
Bilder på det någon ?



Annars kan man ju tänka sig att det är frestande i vissa applikationer :wink:

Bild

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: tis feb 28, 2017 2:40 pm
av Kadett4wd
Aerocharger tillverkade väl nå turbos, eller gör de än?
Dessa var möjliga att luta hur man ville, de hade även eget smörjsystem.

Alexander, jag läste lite slarvigt med vinkelkontaktlagren då jag svarade detta:
Kadett4wd skrev:Ja,, 'vanliga' spårkullager, typ deepgroove har stöd axiellt.
Men det är inte deras primära lagringsriktning.
Kullagrade turbos(inte alla) har ett slags mellanting mellan spårkullager och vinkelkontaktkullager.
De är dock långt från fullfjädrade vinkelkontaktlager som det jag postade en bild på.
Det på bilden kan ta höga axiella belastningar med bibehållen livslängd.
Men de i turbos kan kan långt ifrån ta samma stryk som ett sådant och därav rekommenderas inte stora lutningar av fabrikanterna.
Dels pga täningarna och dels pga ökade axiella belastningar, inte peakar, utan långvariga småbelastningar.

Postat: tis feb 28, 2017 6:33 pm
av Big Al
-

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: tis feb 28, 2017 7:08 pm
av Kadett4wd
Haha...
Nja, du generaliserar, jag jämförde inte mot glidlagrat till att börja med.
Och nej, lagren pallar inte lika mycket axiell belastning som det jag postade en bild på, det är inget sakfel i det.
Enda att anmärka på där är att det lagret jag postade sitter inte monterat i några turbos(av enkla anledningar).

Garrett GT aggregaten har lite lite spel axiellt(under 0.05mm) men exempelvis EFR har förspända lager vad jag fått fram.

Och det var värst vad du helt apropå tog dig ton?
Lånat ut kontot igen? *lol*

Postat: tis feb 28, 2017 8:16 pm
av Big Al
-

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: tor mar 02, 2017 5:44 pm
av Krullert
Tack för svar! Kan vi sammanfatta tråden med att man p.g.a. tätningar och retur av oljan gärna inte ska luta turbos mer än de ca 15 grader som tillverkarna ofta har som gräns. Men att lagringen i sig inte är lika kräsen vad det gäller vinkeln?
Detta för en gatbil/sommarbil medan man för tävlingsbilar kan tillåta skarpare vinklar.

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: fre mar 03, 2017 4:28 pm
av Jens Gustavsson
ja det låter ganska troligt sen tror jag det fins lite marginal på vinklarna.

kan man tillåta lite ryk och om man har torrsump kan man nog testa mot 35 grader om man törs på en dragrace bil.

mvh jens

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: sön mar 05, 2017 5:05 pm
av JoBy
Man kan även fundera på hur 1g acceleration påverkar turbon.

Re: Montera turbo "vertikalt"?

Postat: tor mar 09, 2017 7:42 pm
av Jacob
Comp Turbo säljer turboaggregat som går att montera vertikalt. Deras oil less serie. Har inte läst om någon i Sverige som har provat dessa aggregat.

http://compturbo.com/images/spotlights/ ... cilmb2.jpg
http://www.miataturbo.net/attachments/d ... cn0198.jpg