Sida 3 av 10
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: sön jul 02, 2017 11:33 am
av ainok
MVA-Productions skrev:Kör du med saabspridare och sugis boxarna?
Saabspridare på chippade turboboxar
Saabspridarna är på 350cc och chippen är för originalspridarna på 300cc.
Men som sagt, jag har provat både originalspridare med sugboxar, originalspridare med turboboxar och saabspridare med turboboxar.
Lika problem med alla.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: sön jul 02, 2017 2:55 pm
av ainok
Sedärja. En felkod utläst.
1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
jag flyttar över knacksensorn från den andra motorn till den här.
20nm va?
Edit:
Nu har jag prövat tre olika sensorer och det blir samma fel hela tiden.
Rengör noggrant emellan blocket och sensorn, har kollat kontakten till sensorn och drar 20nm.
Kollat kontakterna emellan motorns härva och bilens härva.
Efter varje gång jag testar något nytt så raderar jag felkoden och startar bilen. Då lyser inte lampan, men såfort jag varvar över 3-4000 varv så tänds den. Vad kan det vara för fel?
Det där är ju liksom ingenting jag kladdat med när jag gjorde om kabelhärvan för LMM och Lambda :/
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: sön jul 02, 2017 7:57 pm
av Truls_Nordahl
Kan ju vara så att motorn faktiskt spikar, inte alltid man hör det med blotta örat.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: sön jul 02, 2017 10:34 pm
av ainok
Truls_Nordahl skrev:Kan ju vara så att motorn faktiskt spikar, inte alltid man hör det med blotta örat.
Hmm tror det är knacksensorn.. Men stör mig på att jag inte lyckas få bort felkoden.
Edit
Testade 0,3 ladd och har samma problem.
Känns konstigt stt den skulle spika på 0,3 ladd med turboboxarna och spridarna jag har. Kanske är något annat som orsakar spikar. Vad skulle det kunna vara
Edit 2
Nu har jag installerat och testat båda knacksensorerna genom konstens alla regler och jag tror väl typ att dom faktiskt fungerar och gör sitt jobb.
Får försöka hitta anledningen till att det spikar. Det är tur att jag inte direkt har åkt med bilen än.
Jag tänkte kolla stift, spridare, slå ner en burk "injection cleaner" i tanken, och jordpunkter. Något annat som kan vara bra att kika efter?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: mån jul 03, 2017 8:08 am
av Tobias Lindqvist
Kollat så att motorn verkligen är "nollad" så att det inte är nå sånt
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: mån jul 03, 2017 12:05 pm
av ainok
Tobias Lindqvist skrev:Kollat så att motorn verkligen är "nollad" så att det inte är nå sånt
Står rätt på markeringarna det kollade jag nör jag hade ur den
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: mån jul 03, 2017 12:23 pm
av Steve
Bränsletryck
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: mån jul 03, 2017 12:44 pm
av ainok
Steve skrev:Bränsletryck
Jag har ingen aning om hur jag kan kontrollera det. Finns det något smart sätt?
Edit
Har bytt fördelare, tändkablar, tändstift, tändspole, dubbelkollat alla kontakter (för typ 11:e gången) och felsökt med dosan, men får fortfarande 1-4-3.
Det är nog något på bränslesidan som orsakar spikningar.
Jag tänker att det kan vara lika bra att byta bränslefilter. Armaturen med pump är ny Volvo original.
Spridarna?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: tis jul 04, 2017 3:10 pm
av ainok
Mitt bränslefilter var väldigt dåligt så jag bytte det.
Slog även i lite lacknafta i tanken (~3dl) för att få bort ev. skit som hindrar flödet.
Körde någon mil, lät lacknaftan göra sitt, sen kom jag hem och nollade. Motorlampan slocknade, ut på ny färd, varvade över 3-4000 varv och den tändes direkt.
Känns som att jag inte kommer någon vart med det här. Jag känner att den bluddrar till när man kör lite mer vågat. Jag törs knappt gasa.
En sak jag noterade var att bränslepumpen låter rätt... skorrig? Precis som en spolarpump. Ska den vara helt tyst i drift eller ska den "låta". Låter PRECIS som en spolarpump som sagt.
Bara för att jag kan funderar jag på att montera den gamla lambdasonden.. Det är ju precis vid 3000 rpm bluddret kommer
Vad mer kan jag göra?
Ultraljudstvätt på spridarna?
Jag funderar på att köpa hem en BTR så jag kan få lite koll på bränsletrycket.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bt ... style.html
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 1:49 pm
av ainok
Har lambdan något med kallstart att göra på B230FK?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 2:28 pm
av ainok
Filmsnutt:
https://youtu.be/v19VBgVioi0
Lampan tänds alltid på exakt samma RPM. 3000 varv.
Vad kan det bero på?
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 4:04 pm
av mauser240
Det är snarare så att boxen går ur lambdareglering vid högre varv.
Mät resistansen över knacksensorn och mät sedan vid boxen och kolla att du får samma och på rätt stift.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 4:10 pm
av mauser240
Orsaken till att pumpen under bilen låter är vanligen trasig / död tankpump.
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 4:15 pm
av ainok
mauser240 skrev:Det är snarare så att boxen går ur lambdareglering vid högre varv.
Mät resistansen över knacksensorn och mät sedan vid boxen och kolla att du får samma och på rätt stift.
mauser240 skrev:Orsaken till att pumpen under bilen låter är vanligen trasig / död tankpump.
Ang. lambdareglering.
Jag trodde att lambdan tog över efter 3000 rpm och inte tvärt om. Jaha, så då kan det vara chippen?
Men jag har ju samma problem även med typ 0,1 i ladd och originalsprut.
Ang. resistansen.
Det ska jag testa! Vilka stift ska jag mäta på? Tändbox va? Vilket motstånd bör jag förvänta mig?
mauser240 skrev:Orsaken till att pumpen under bilen låter är vanligen trasig / död tankpump.
Då ska jag byta den. Det kan inte skada. Rekommendation på pump? Biltemas 044? Jag kommer som sagt köra ganska standard motor tillsvidare <250hk
Re: Ainoks garage [Volvo 740 GLT goes turbo]
Postat: ons jul 05, 2017 4:56 pm
av Steve
En smalbandslambda kan bara visa om du har över eller under lambda 1 så det skulle vara obra om den reglerade på högre varv/belastning.
Gör den likadant med originalspridare?