Sida 3 av 3
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: sön aug 06, 2017 6:17 pm
av johan johansson
Jag kommer också åka 450 pump i min Bubbla. Ska bli intressant att se hur den funkar men räknar med att något annat tar stopp före pumpen.
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: mån aug 07, 2017 8:35 am
av Pacman
Såg en viss BWM E30 i bänken häromdan lämna 1173hp och över 1200Nm.
Han hade kört med ett helt batteri med 044-pumpar tidigare och de värmde upp soppan så pass att den ville koka om man inte hade en kraftig bränslekylare.
Inte så konstigt när man tittar på strömförbrukningen och funderar på var all energi tar vägen.
Han körde sen två st GST450 och de räckte inte till.
Med tre st funkade det kalas! De värmer inte soppan i närheten så mycket som 044 gör.
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: mån aug 07, 2017 9:33 am
av Jens Gustavsson
jag gjorde ett test för några år sen med dubbla 044 i en 8liters tank (min vega) då kom jag fram till att ca 95% av värmen kommer från motorns strålnings värme och värme ledning i bränsle skenan.
körde pumparna runt runt utan att köra motorn i 10 minuter och kolla tempraturen i tanken sen med motorn på tomgång.
mvh jens
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: mån aug 07, 2017 2:41 pm
av Pacman
Körde du dem mot 5-6bar i fuelrail då, så som det blir med höga laddtryck?
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: mån aug 07, 2017 3:20 pm
av Jens Gustavsson
mins inte? men tror det bara va på tomgångs tryck.
mätte tempen i bränsle filtert.
temp i garaget 15grader
10 min pumpar bara igång 17 grader.
10 min på tomgång ca 52 grader.
tomgång fram till start, däck värmare och 402 meter i lite varmare luft ca 55 grader vanligt efter mål på samma givare.
mvh jens
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tis aug 08, 2017 4:05 am
av Kadett4wd
Samma spänning i båda testerna?
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tis aug 08, 2017 6:32 am
av Jens Gustavsson
ja körde med min 25 amp ctec
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tis aug 08, 2017 7:27 am
av Kadett4wd
cool.
tänkte att när generatorn laddar så snurrar ju pumpen fortare och mer soppa spolas runt i systemet.
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 6:30 am
av erki87
Hej hopp!
Varför vill ni köra så höga bränsletryck?
I min gamla cossie, så hade jag 2200cc spridare som jag var iväg o flödade. Dem gav lite olika tyvärr. Men det roliga i flödesbänken var att vi tittade på spridarbilden. Det var fin spridarbild även vid låga tryck.
Då mina spridare skilde ganska mycket på låga öppningstider så sänkte jag bränsletrycket till 2 bar. Då fick jag ju öppna spridarna mer för att få i rätt mängd soppa. Så länge spridarna räcker till vid max moment/effekt så har jag alltid tänkt så lågt soppa grundtryck som möjligt.
För övrigt hade jag en gst 450 i min cosworth och hade 505whp vid 1.7bar ladd. Laddade 2.5 bar sen och hade inga problem med soppan.
När jag läser era inlägg så kör ni grundtryck på 4 bar? Varför vill man ha så högt grundtryck? Många oem lösningar har högt tryck det vet jag. Men där antar jag att det kan vara emissions, kallstart osv relaterat.
mvh Eric
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 9:08 am
av Jens Gustavsson
spridarna flödar mer på mer tryck helt enkelt. på min B230 dyno test motor så gav vi all soppa som fans i 2200cc Bosch motorsportarna vid 3 bar.
jag har köpt lite grejor för att testa bränsle tryck VS effekt och effiktivitet i vinter på en sug motor. trenden är oftast högre bränsle tryck tycker jag det värkar som men vi testar i verkligheten. i många motorsport klasser med högre nivå finns ett max godkänt bränsle tryck iallafall.
mvh jens
bosch 0280 158821
Static Flow Rate @ 43.5 PSI ( 300kPa ) w/Gas: 2200 cc/min = 210 lb/hr
Static Flow Rate @ 58 PSI ( 400kPa ) w/Gas: 2550 cc/min = 240 lb/hr
Static Flow Rate @ 78.5 PSI ( 500kPa ) w/Gas: 2865 cc/min = 273 lb/hr
Static Flow Rate @ 88 PSI ( 600kPa ) w/Gas: 3155 cc/min = 300 lb/hr
Static Flow Rate @ 101.5PSI ( 700kPa ) w/Gas: 3350 cc/min = 320 lb/hr
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 10:07 am
av erki87
Tack!
Fick ett bra och utförligt svar från en bekant på mail. Det ligger i linje med vad du säger iallafall. Högre bränsletryck = bättre förbränning.
mvh Eric
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 10:25 am
av DreRacing@
från 3bar -> 4bar = 15% mer soppa
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 1:27 pm
av Kadett4wd
erki87 skrev: Högre bränsletryck = bättre förbränning.
mvh Eric
Om spridaren gör en finare dimma vid högre tryck, ja!
Annars blir det lika, men med lite högre flöde ur spridaren.
Formel 1 körde väl rejält högt tryck förut, eller gör det fortfarande?
Inbillar mig att det beror på att i de korta insugen hinner inte bränslet finfördelas för att kunna förångas riktigt innan gnistan kommer.
Mvh
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: tor aug 17, 2017 8:34 pm
av Pro-Mille
Om man vill hålla ner bränsletempen så kör pumparna stegvis.
Finns fina backventiler och köpa till 044 mfl.
Walbron har det inbyggt. på min skuta kör med en upp till 0.1bar sedan två till, styrs via sprutet.
Re: Fundering om walbro gst 450
Postat: fre aug 18, 2017 5:51 am
av erki87
Jimmy så kommer jag också göra.
Att gå från 3-4 bar ger mer soppa javisst självklart, om pumpen orkar med o pumpa.
Med fullt laddtryck blir max soppatryck då tex 6 bar istället för 5 bar. Pumpen flödar ju mer vid 5 bar än 6 bar så är man på gränsen blir det ju en avvägning.