Kjelle & Rolles Opel & Renault projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kjelle skrev::oops: Ni får tänka på att jag är en gammal man som har en massa "onödiga"? böjelser..har totalrenoverat köket i huset i höst, rev innifrån tills jag kom vid ytterväggarna och sedan har jag byggt allt nytt, vatten, avlopp,el, isolering, rubbet... tar tid sånt där samtidigt som man ska uppehålla en anställning också(vågar inte säga jobba,är ju lärare..)dessutom kostar det pengar,många pengar :evil: Roland som bara är datatekniker och kommer hem utvilad från jobbet :lol: har varit desto flitigare och har snart byggt en brutal ratrod, kolla naiheads hemsida. Vi hade tänkt hinna hälsa på i Sävar och spåna lite portning, kammar(hårigt),fläktstorlek och lite sådant,så vem vet, plötsligt är vi där..Ska föresten försöka bestycka SR643B om det inte är så :evil: kallt i morgon,Sega drar... :D . 5an är död, uppäten av Kuusakoskis hungriga monster i Skelleftehamn. :cry: Har dock börjat projektera på lite grejor till Kadetten, kopplingsmanövrering,sprängkåpan är ju hemmagjord,måste bygga en egen bakre del av DNE-lådan och ett växelreglage också.
:lol: jo jag vet hur det är med att hinna saker.

jag ser fram i mot en prv flödes kväll :)

var det bestyckningarna som inte ricktigt fungera i fjol på SR643B? eller var det tändningen?
Kjelle
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle »

Tror det är bestyckningen, tändningen brukar fungera perfekt eller inte alls. Har dessutom fått indikationer på att det varit försök att tuna bort problem som berodde på obefintliga vevaxeltätningar med bestyckning. Nu är motorn i riktigt gott skick så det gäller att hitta tillbaka till rätt best... :D Blev ingen bestyckning idag, -28 i morse :evil: och blodcirkulationen i fingrarna är inte som förr :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kjelle skrev:Tror det är bestyckningen, tändningen brukar fungera perfekt eller inte alls. Har dessutom fått indikationer på att det varit försök att tuna bort problem som berodde på obefintliga vevaxeltätningar med bestyckning. Nu är motorn i riktigt gott skick så det gäller att hitta tillbaka till rätt best... :D Blev ingen bestyckning idag, -28 i morse :evil: och blodcirkulationen i fingrarna är inte som förr :(
den blir giftig i år då? :) du åkte ju om oss alla ändå med obestyckat -06 :oops:

vad sitter det för förgasare på den ? miruni VM gasarna var väll inte uppfunna på den tiden :lol: ?
Kjelle
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle »

Nu sitter det pyttesmå 40mm SRX förgasare på den. Original satt det 52 (!) mm Keihin. Pga dålig tillgång på delar/kunnande var dessa utbytta före nuvarande ägare köpte maskinen. Hade varit kul att försöka få till sådana,52mm till 321cc, känns hyfsat väl tilltaget. :lol: Tvåtaktare är speciella....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kjelle skrev:Nu sitter det pyttesmå 40mm SRX förgasare på den. Original satt det 52 (!) mm Keihin. Pga dålig tillgång på delar/kunnande var dessa utbytta före nuvarande ägare köpte maskinen. Hade varit kul att försöka få till sådana,52mm till 321cc, känns hyfsat väl tilltaget. :lol: Tvåtaktare är speciella....
jag vet av en sån där 52mm Keihin, den sitter på ett trim kit till en sm 300.

den har frän cylinder och topp :shock:
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

Bild
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck

Inlägg av Dannelator »

Vad händer med detta bygget? :)
Dags för en update?
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Kjelle
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle »

:oops: Det har inte hänt så väldigt mycket.... projektet är inte dött men det har varit en del annat att pyssla med, Roland som är en flitig en har byggt ett par roddar, en -28 Cheva med komplett Volvo drivlina,mcpersonframvagn, mycket fin bil som går bra samt en pickup i form av en ratrod som definitivt inte är så rattig som man skulle kunna tro :lol: Själv har jag mest latat mej, fixat en och annan stötdämpare, skiljt mej :( , dock, eftersom jag ser bilen varje dag på jobbet och ständigt får frågor av mina härliga elever om när den blir färdig lär det inte gå smita undan i längden. :lol:
Användarvisningsbild
417Donovan
Lite mer laddtryck

Inlägg av 417Donovan »

Frän bil!
Men är det inte snart dags för en uppdatering :)
Blir det nån körning i sommar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

sätt eleverna i jobb kjell! de skulle nog tycka det va skoj att få hjälpa till :thumbright:
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck

Inlägg av Magoo »

Vad har ni för innehåll i prv 6:an, vad är det för kolvar och stakar? håller orginal kolv å stakar för överladdning?

Nyfiken...
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Fighter »

Hei. Hender det noe her eller?
Noe så uvanlig som en turboladet PRV motor vil jeg se mere av :)
Skriv svar