Turbo beräknings app
- Daniel-635
- Forumsberoende
Re: Turbo beräknings app
????
Precis som Pacman skriver är LB/min är angivet i ovankanten på diagrammet.
Nu tog jag flödet 55-60 Lb/min ifrån ett gammalt excel blad jag gjorde när jag började räkna till min 635a.
Och där finns definitivt luckor, dessutom är jag verkligen ingen expert.
Jag ville bara belysa att en "650" hk turbo inte alltid är det.
På nedanstående map, vill jag påstå att man hamnar i en 0,6x "cirkel" och nog vill vår fiktiva Corvette ägare ha bättre verkningsgrad.

Nu tog jag flödet 55-60 Lb/min ifrån ett gammalt excel blad jag gjorde när jag började räkna till min 635a.
På nedanstående map, vill jag påstå att man hamnar i en 0,6x "cirkel" och nog vill vår fiktiva Corvette ägare ha bättre verkningsgrad.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
Tore Bjerke
- För mycket laddtryck
Du er vel nesten ikke inni mapdiagrammet påHX40 Super v 65 lbs/min 1,1 bar. Selv med EFR 9180 er du under 70% virkningsgrad. Du må opp på en stor turbo type GTX 4798 for å være over 70% v 1,1 bar. Men i praksis går det helt fint å kjøre med en mindre turbo.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Ja då vill jag påstå gamla 62-1 är effektivare vid 2bar absolut och 55lbsDaniel-635 skrev:????![]()
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Skulle man kunna svarva ner exducer för att få en kompressor som gillar högre flöde vid lägre tryck bara rätt av?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.
Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.
Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!
That app is totally wrong concerning diesels, even factory diesels make more power with smaller turbos. For example Scania 730 , 76mm inducer. Those make almost 1000 hp without smoke when software is done right.
-
Turbocharger
- Lite mer laddtryck
Det är ungefär så vi resonerat kring Diesel och HP men vi är förstås intresserade av Er erfarenheter hur vi skulle kunna räkna för att få fram ett mer rättvisande värde. Vi vill gärna förbättra appen. Något förslag på hur man bör räkna på diesel istället?Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.
Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.
Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Smoke is much more than just lambda dependent as you point out(non dpf applications), injection setup, injector type, piston design, rail pressure etc all highly affects the min lambda before smoke, though when you get below 1,3 exhaust temps start going through the roof so even if its possible its you need to know what you are doing. 1000hp on a Scania 730 is not a very good idea though, not if you want to use it for heavy pullingLeiffi skrev:Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.
That app is totally wrong concerning diesels, even factory diesels make more power with smaller turbos. For example Scania 730 , 76mm inducer. Those make almost 1000 hp without smoke when software is done right.
Porsche 924 turbo
-
whilliam
- Forumsberoende
Den största anledningen till svartrök är att dieselpumpen inte "orkar" trycka in tillräcklig mängd när förbränningstrycket är högt (och det är just då som bränslet behövs) bränslet kommer in i förbränningen alldeles för sent och det mesta av energin försvinner ut genom utblåset, i sin tur genererar detta extremt hög avgastemp.
Modernare dieslar med högre insprutningstryck kommer runt problemet genom extrema insprutningstryck.
Att plotta in effektnivån på en diesel kräver alltså först och främst att man gör skillnad på common rail och äldre pumpar och i nästa hand om man vill ha dieseln till "dagligt bruk" (se jänkarnas "daily driver")
eller om man helt enkelt bara vill plocka mera och därmed strunta i emissioner. Förmodligen går det att få mer effekt ur samma turbo på en commonraildiesel än på en bensinmotor, en direktinsprutad bensinmotor kan förmodligen komma upp ännu lite högre i effekt (allt beroende av förbränningsverkningsgraden)
Ett tips på gammeldieslar är att sänka sänka kompressionen maximalt, då kan man spruta in bränslet tidigare och därmed ökar effekten.
Modernare dieslar med högre insprutningstryck kommer runt problemet genom extrema insprutningstryck.
Att plotta in effektnivån på en diesel kräver alltså först och främst att man gör skillnad på common rail och äldre pumpar och i nästa hand om man vill ha dieseln till "dagligt bruk" (se jänkarnas "daily driver")
eller om man helt enkelt bara vill plocka mera och därmed strunta i emissioner. Förmodligen går det att få mer effekt ur samma turbo på en commonraildiesel än på en bensinmotor, en direktinsprutad bensinmotor kan förmodligen komma upp ännu lite högre i effekt (allt beroende av förbränningsverkningsgraden)
Ett tips på gammeldieslar är att sänka sänka kompressionen maximalt, då kan man spruta in bränslet tidigare och därmed ökar effekten.
-
whilliam
- Forumsberoende
Det skulle vara kul att veta vilka som har koll på kompressormapparna men utan att gå in på detta så vill jag klargöra att när man ligger till höger om verkningsgradsöarna så spelar det ingen roll för funktionen, man kan säga att det är fullt normalt att ligga där.dundersmurfen skrev:Skulle man kunna svarva ner exducer för att få en kompressor som gillar högre flöde vid lägre tryck bara rätt av?
Allting i systemet fungerar i symbios och det smartaste sättet att "fuländra" en turbo när man är till höger i mappen (alltså i princip alltid när man vill öka effektuttaget) är att svarva eller slipa upp turbinens/avgashusets exducerhål.
Sjunker verkningsgraden på kompressorn så stjäl den mer energi på avgassidan och kan vi då höja verkningsgraden där, genom att köra mer avgaser genom turbin, så vinner vi tillbaka den förlorade kompressorverkningsgraden. Enda nackdelen med detta förfarande är att det krävs effektivare I/C och om det inte rör sig om en "lågtrycksapplikation" på stor motor så tappar vi även spool.
-
whilliam
- Forumsberoende
Pacman har rätt, Daniel och Kadett 4WD har också rätt, det enda jag vill tillföra är att nån riktigt bra turbo inte finns färdig till denna applikation men att man mycket väl kan bygga en av de "rätta bitarna".Daniel-635 skrev:????![]()
(Se bild i ursprungsinlägget)
Ovanför (inlägget) har jag beskrivit hur man bör göra om man vill lösa problemet själv, det är alltså inte av särskilt stor betydelse med låg kompressorverkningsgrad om man bara ökar verkningsgraden på turbinsidan.
Eftersom en Corvettemotor inte kommer att ge oss dålig spool så är det ju fritt fram att öka flödet på avgassidan, samtidigt blir ju inte luften ut från turbon särskilt varm (men, visst, den blir ju varmare än om vi kört mitt i mappen) på dessa låga tryck.
Dock tycker jag nog att en "650 Hp" turbo alltid är en 650 Hp, den klarar ju den effekten om man behandlar den rätt, att sätta den på en motor den inte är anpassad för är ju inte riktigt rätt sätt?
Sist en kompressor ur Holsets arsenal som är lämplig och även tillgänglig med stor turbin. Garretts gamla 62-1 design är bra på kompressorsidan men tror det blir svårt att hitta den "färdig" med stor turbin. (edit 2019-10-30 ny bildlänk)

Senast redigerad av whilliam den ons okt 30, 2019 5:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
whilliam
- Forumsberoende
Nja? När man ligger till höger i mappen så träffar luften alldeles för mycket på bladens baksida (den sidan av bladen som är synlig utifrån/framifrån) .....Big Al skrev:Japp, det finns dock begränsningar över hur mkt det går svarva bort innan man förstör för mycket bladvinklar osv.
Svarvar man då bort på exducerdiameter så måste varvtalet öka för motsvarande P/R och det är ju precis rätt väg att gå?
Att göra det själv är nog däremot inte så lyckat men vissa kommer att klara det, kanske rentav nån som vill testa att göra en egen trim 100 och ladda 1 Bar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
62-1 finns i nytt billetutförande med extended tip.
En sån i shroudedport T04s kompressorhus och en stor turbin, R-trim i ett 1.22-1.34 hus. samtidigt med två st minst 60mm wastegates skulle nog funka bra som 600hk turbo på en ~5 liters LS maskin med bara sportigare kam monterat
Hyfsat tidig spool samt mycket wastegate för att hålla turbinvarvtalet så laddet inte skenar.
En sån i shroudedport T04s kompressorhus och en stor turbin, R-trim i ett 1.22-1.34 hus. samtidigt med två st minst 60mm wastegates skulle nog funka bra som 600hk turbo på en ~5 liters LS maskin med bara sportigare kam monterat
Hyfsat tidig spool samt mycket wastegate för att hålla turbinvarvtalet så laddet inte skenar.
///AMG