Turbo beräknings app

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2799
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Daniel-635 »

???? :wink:

Precis som Pacman skriver är LB/min är angivet i ovankanten på diagrammet.

Nu tog jag flödet 55-60 Lb/min ifrån ett gammalt excel blad jag gjorde när jag började räkna till min 635a.
Och där finns definitivt luckor, dessutom är jag verkligen ingen expert.

Jag ville bara belysa att en "650" hk turbo inte alltid är det.

På nedanstående map, vill jag påstå att man hamnar i en 0,6x "cirkel" och nog vill vår fiktiva Corvette ägare ha bättre verkningsgrad.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Tore Bjerke »

Du er vel nesten ikke inni mapdiagrammet påHX40 Super v 65 lbs/min 1,1 bar. Selv med EFR 9180 er du under 70% virkningsgrad. Du må opp på en stor turbo type GTX 4798 for å være over 70% v 1,1 bar. Men i praksis går det helt fint å kjøre med en mindre turbo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Kadett4wd »

Daniel-635 skrev:???? :wink:

Precis som Pacman skriver är LB/min är angivet i ovankanten på diagrammet.

Nu tog jag flödet 55-60 Lb/min ifrån ett gammalt excel blad jag gjorde när jag började räkna till min 635a.
Och där finns definitivt luckor, dessutom är jag verkligen ingen expert.

Jag ville bara belysa att en "650" hk turbo inte alltid är det.

På nedanstående map, vill jag påstå att man hamnar i en 0,6x "cirkel" och nog vill vår fiktiva Corvette ägare ha bättre verkningsgrad.

Bild
Ja då vill jag påstå gamla 62-1 är effektivare vid 2bar absolut och 55lbs
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av dundersmurfen »

Skulle man kunna svarva ner exducer för att få en kompressor som gillar högre flöde vid lägre tryck bara rätt av?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Leiffi »

Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.


Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.

Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!

That app is totally wrong concerning diesels, even factory diesels make more power with smaller turbos. For example Scania 730 , 76mm inducer. Those make almost 1000 hp without smoke when software is done right.
Turbocharger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Ort: Stockholm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Turbocharger »

Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.


Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.

Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!
Det är ungefär så vi resonerat kring Diesel och HP men vi är förstås intresserade av Er erfarenheter hur vi skulle kunna räkna för att få fram ett mer rättvisande värde. Vi vill gärna förbättra appen. Något förslag på hur man bör räkna på diesel istället?
--
Anders är namnet, uppvuxen i på en större ort nära Sävar, och Jag minns inte mitt ICQ-nummer men har fyllt i lite annat i profilen.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Cedric »

Leiffi skrev:
Pacman skrev:En dieselmotor måste gå på lambda 1,15-1,20 för att inte svartryka. Det är runt 40% mer luft för samma effekt jämfört med en bensin eller etanolmotor som ligger på lambda 0,80-0,85 och detta är säkerligen vad som återspeglas i appen.


Att det finns oseriösa motortrimmare som plockar mer effekt ur mindre aggregat genom att låta svartröken flöda kan man ju inte ta hänsyn till i en seriös app.

Är man intresserad av att använda turbon i någon motorsport (förutom traktorpulling där syskonbarnen flockas) så är svartrök förbjudet och innebär diskvalificering!

That app is totally wrong concerning diesels, even factory diesels make more power with smaller turbos. For example Scania 730 , 76mm inducer. Those make almost 1000 hp without smoke when software is done right.
Smoke is much more than just lambda dependent as you point out(non dpf applications), injection setup, injector type, piston design, rail pressure etc all highly affects the min lambda before smoke, though when you get below 1,3 exhaust temps start going through the roof so even if its possible its you need to know what you are doing. 1000hp on a Scania 730 is not a very good idea though, not if you want to use it for heavy pulling :)
Porsche 924 turbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1694
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Den största anledningen till svartrök är att dieselpumpen inte "orkar" trycka in tillräcklig mängd när förbränningstrycket är högt (och det är just då som bränslet behövs) bränslet kommer in i förbränningen alldeles för sent och det mesta av energin försvinner ut genom utblåset, i sin tur genererar detta extremt hög avgastemp.
Modernare dieslar med högre insprutningstryck kommer runt problemet genom extrema insprutningstryck.
Att plotta in effektnivån på en diesel kräver alltså först och främst att man gör skillnad på common rail och äldre pumpar och i nästa hand om man vill ha dieseln till "dagligt bruk" (se jänkarnas "daily driver")
eller om man helt enkelt bara vill plocka mera och därmed strunta i emissioner. Förmodligen går det att få mer effekt ur samma turbo på en commonraildiesel än på en bensinmotor, en direktinsprutad bensinmotor kan förmodligen komma upp ännu lite högre i effekt (allt beroende av förbränningsverkningsgraden)

Ett tips på gammeldieslar är att sänka sänka kompressionen maximalt, då kan man spruta in bränslet tidigare och därmed ökar effekten.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1694
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

dundersmurfen skrev:Skulle man kunna svarva ner exducer för att få en kompressor som gillar högre flöde vid lägre tryck bara rätt av?
Det skulle vara kul att veta vilka som har koll på kompressormapparna men utan att gå in på detta så vill jag klargöra att när man ligger till höger om verkningsgradsöarna så spelar det ingen roll för funktionen, man kan säga att det är fullt normalt att ligga där.
Allting i systemet fungerar i symbios och det smartaste sättet att "fuländra" en turbo när man är till höger i mappen (alltså i princip alltid när man vill öka effektuttaget) är att svarva eller slipa upp turbinens/avgashusets exducerhål.

Sjunker verkningsgraden på kompressorn så stjäl den mer energi på avgassidan och kan vi då höja verkningsgraden där, genom att köra mer avgaser genom turbin, så vinner vi tillbaka den förlorade kompressorverkningsgraden. Enda nackdelen med detta förfarande är att det krävs effektivare I/C och om det inte rör sig om en "lågtrycksapplikation" på stor motor så tappar vi även spool.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1694
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Daniel-635 skrev:???? :wink:

Precis som Pacman skriver är LB/min är angivet i ovankanten på diagrammet.

Nu tog jag flödet 55-60 Lb/min ifrån ett gammalt excel blad jag gjorde när jag började räkna till min 635a.
Och där finns definitivt luckor, dessutom är jag verkligen ingen expert.

Jag ville bara belysa att en "650" hk turbo inte alltid är det.

På nedanstående map, vill jag påstå att man hamnar i en 0,6x "cirkel" och nog vill vår fiktiva Corvette ägare ha bättre verkningsgrad.

(Se bild i ursprungsinlägget)
Pacman har rätt, Daniel och Kadett 4WD har också rätt, det enda jag vill tillföra är att nån riktigt bra turbo inte finns färdig till denna applikation men att man mycket väl kan bygga en av de "rätta bitarna".
Ovanför (inlägget) har jag beskrivit hur man bör göra om man vill lösa problemet själv, det är alltså inte av särskilt stor betydelse med låg kompressorverkningsgrad om man bara ökar verkningsgraden på turbinsidan.
Eftersom en Corvettemotor inte kommer att ge oss dålig spool så är det ju fritt fram att öka flödet på avgassidan, samtidigt blir ju inte luften ut från turbon särskilt varm (men, visst, den blir ju varmare än om vi kört mitt i mappen) på dessa låga tryck.

Dock tycker jag nog att en "650 Hp" turbo alltid är en 650 Hp, den klarar ju den effekten om man behandlar den rätt, att sätta den på en motor den inte är anpassad för är ju inte riktigt rätt sätt?
Sist en kompressor ur Holsets arsenal som är lämplig och även tillgänglig med stor turbin. Garretts gamla 62-1 design är bra på kompressorsidan men tror det blir svårt att hitta den "färdig" med stor turbin. (edit 2019-10-30 ny bildlänk)
Bild
Senast redigerad av whilliam den ons okt 30, 2019 5:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1694
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av whilliam »

Big Al skrev:Japp, det finns dock begränsningar över hur mkt det går svarva bort innan man förstör för mycket bladvinklar osv.
Nja? När man ligger till höger i mappen så träffar luften alldeles för mycket på bladens baksida (den sidan av bladen som är synlig utifrån/framifrån) .....
Svarvar man då bort på exducerdiameter så måste varvtalet öka för motsvarande P/R och det är ju precis rätt väg att gå?

Att göra det själv är nog däremot inte så lyckat men vissa kommer att klara det, kanske rentav nån som vill testa att göra en egen trim 100 och ladda 1 Bar :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo beräknings app

Inlägg av Kadett4wd »

62-1 finns i nytt billetutförande med extended tip.
En sån i shroudedport T04s kompressorhus och en stor turbin, R-trim i ett 1.22-1.34 hus. samtidigt med två st minst 60mm wastegates skulle nog funka bra som 600hk turbo på en ~5 liters LS maskin med bara sportigare kam monterat
Hyfsat tidig spool samt mycket wastegate för att hålla turbinvarvtalet så laddet inte skenar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar