Sida 3 av 3

Re: Portad topp: ventilstyrning

Postat: lör mar 20, 2021 2:56 pm
av whilliam
Jag är osäker på vad du menar som ska vara åtgärdat, menar du plenumets distribution så behöver det inte åtgärdas, det funkar väldigt bra iaf. (finns ju massor av Cosworths som presterar bra med original plenum)

En del eftermarknads plenum är ännu sämre och ändå gasar folk på så mycket de orkar :hihi:

Visst har du rätt i att man vill ha så perfekt distribution det bara går men målet med bilen är att hålla den likt original och ändå få en lättkörd maskin som klarar att sätta en tia första repan ut, det som är bytt är alltså begränsat till turbosystemet. Det är påbörjat ett förbättrat plenum (omsvetsat och portat original) tanken var, om det finns tid över att testa det i bänken för att se skillnaden på prestanda.

Det är ju inte plenumet som gett problemen så prion ligger inte där.

Re: Portad topp: ventilstyrning

Postat: lör mar 20, 2021 5:17 pm
av super7
whilliam skrev: lör mar 20, 2021 2:56 pm Jag är osäker på vad du menar som ska vara åtgärdat, menar du plenumets distribution så behöver det inte åtgärdas, det funkar väldigt bra iaf. (finns ju massor av Cosworths som presterar bra med original plenum)

En del eftermarknads plenum är ännu sämre och ändå gasar folk på så mycket de orkar :hihi:

Visst har du rätt i att man vill ha så perfekt distribution det bara går men målet med bilen är att hålla den likt original och ändå få en lättkörd maskin som klarar att sätta en tia första repan ut, det som är bytt är alltså begränsat till turbosystemet. Det är påbörjat ett förbättrat plenum (omsvetsat och portat original) tanken var, om det finns tid över att testa det i bänken för att se skillnaden på prestanda.

Det är ju inte plenumet som gett problemen så prion ligger inte där.
Är det inte att det går varmare på vissa cylindrar som orsakat rasen ?
Så verkar det ju som du skrivit... och det finns ju andra lösningar på det.

Re: Portad topp: ventilstyrning

Postat: lör mar 20, 2021 10:06 pm
av whilliam
super7 skrev: lör mar 20, 2021 5:17 pm
Är det inte att det går varmare på vissa cylindrar som orsakat rasen ?
Så verkar det ju som du skrivit... och det finns ju andra lösningar på det.
Du är jättesnäll om du kan visa var jag skrivit nåt som går att tolka som att det verkar bero på det.

Re: Portad topp: ventilstyrning

Postat: sön mar 21, 2021 2:11 am
av super7
whilliam skrev: fre mar 19, 2021 8:48 pm De är körda med separat Afr mätning på cylindrarna och ettan får minst luft, 3:an + 13% 2:an +12% och 4:an nånstans strax över ettan. Redan första gången det rasade i bänk så kliade vi oss i huvudet angående att det rasade på fyran.
Går det att tolka på annat sätt.... först ras sedan upptäckt att det går olika varmt

Re: Portad topp: ventilstyrning

Postat: sön mar 21, 2021 11:35 pm
av whilliam
Nä, fel ordning där.... Först vetskap om hur luften fördelas i ett Cosworth plenum (känt sedan massor av år tillbaka)
Därefter riva sig i huvudet för att det rasar på "fel cylinder" (det ska alltså rasa på 2 eller 3, inte 1 eller 4)

Du har klippt citatet ur ett svar till johan johansson (som också trodde att det gått varmt) och det börjar med att han nog inte kände till allt och stycket under det du citerat står det så här:
"Flera turer senare plockades toppen på igen och vid varmkörning för att efterdra toppen så var det ras igen, nu åkte motorn isär helt, vi ville inte lita på att den var seriöst byggd (som det lovades från början) och det är alltså andraringen på 4:e cylindern som nypt i loppet (ingen tvekan om den saken, det är inget som vi tar miste på)
De "spånor" som släppt har gjort repor i cylindern och på kolv och det är inte långsökt att tänka sig hur de funnits med vid förbränningen och där agerat väldigt ovälkomna "glödstift" (körd på E-85 som är känsligt för heta objekt)
Översta kolvringen är jättefin så också ringlanden på kolven så nu tror jag du förstår att det inte beror på annat än mekaniskt misstag vid motorbygget."


Orsaken är alltså att den som plockat ihop motorn inte gjort det som sig bör......