översyn log b230 baktänder "löst"
Re: översyn log b230 baktänder
Och prova byta tändstift?
Re: översyn log b230 baktänder
Johan Posth skrev: ↑fre sep 24, 2021 7:56 am Om du kör med en surfplatta kopplad till sprutet, så ser du ju även om du får Lean Cut, den larmar ju för de isåfall. T.ex Lean Cut Channel1. De borde du även få upp i datorn om du kör med den inkopplad.
Är maxxecu mini så kan tyvärr inte ha surfplatta men kört med dator uppkopplad den varnar inte för något när det händer.
Om Llean cut går i så lägger den det som ett liggande error code
Re: översyn log b230 baktänder
du menar såhär ?
ingen risk att de skadar spole? är ju rätt stor ökning?
- Bilagor
-
- Untitled.png150.png (20.52 KiB) Visad 1222 gånger
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder
Så menar han nog, det ser vettigt ut, känner du att det blir stor ökning så kan du ju ändra 128kPa rutan till 120 i stället för 150, nu är jag ingen mappare mer än teoretiskt så det är säkrast om Allx svarar.
Vad Steve uppmanar dig till är också en självklar grej, egentligen så är det faktiskt bara stiften som det "borde" kunna bli fel på från mappningstillfället och fram till nu. Men å andra sidan så brukar en minskning av stiftgapet "kompensera" för igensotade stift (så den borde gå rent om det vore stiftproblem)
Tändkablar är en annan sak som kan jäklas, men fel på dessa högspänningsdelar brukar yttra sig som olika gång på cylindrarna och det kanske du är kapabel att höra.
Vad Steve uppmanar dig till är också en självklar grej, egentligen så är det faktiskt bara stiften som det "borde" kunna bli fel på från mappningstillfället och fram till nu. Men å andra sidan så brukar en minskning av stiftgapet "kompensera" för igensotade stift (så den borde gå rent om det vore stiftproblem)
Tändkablar är en annan sak som kan jäklas, men fel på dessa högspänningsdelar brukar yttra sig som olika gång på cylindrarna och det kanske du är kapabel att höra.
Re: översyn log b230 baktänder
Det blir jättebra så. Mest troligt är spolen färdigladdad redan från 2.5 men bättre att den får ladda lite extra. Kan tänka mig att den börjar bli överhettad om du laddar över 5ms.
Dendär spolen är från en Golf 4 så det är ingen "trimspole". Inget jag tycker man använder om man har större turbo än en 19t eller liknande. Och med etanol blir det ännu tyngre att tända tillräckligt.
Dendär spolen är från en Golf 4 så det är ingen "trimspole". Inget jag tycker man använder om man har större turbo än en 19t eller liknande. Och med etanol blir det ännu tyngre att tända tillräckligt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder
Det finns ett följdfel för dåliga (eller slitna/långmilade) stift. När stiftgapet ökar eller blandningen blir väldigt isolerande (det blir den när det är "mättat" med isolerande bränsle i förbränningsrummet) Den isolerande förmågan ökar alltså när det är fetare blandning OCH när det är högre effekt/ladd eller kompressionsförhållande.
Följdfelet är att när gnistan inte slår över tändstiftet så slår den gärna internt i spolen (eller på spolens hölje) - det tråkiga resultatet blir att spolen måste kasseras. (även detta "fel" brukar kunna "överbryggas" av ett väldigt litet gnistgap - åtminstone tillfälligt, som ett test )
Just de där spolarna är jättebilliga på bilskrotarna om du skulle vilja testa att byta.
Följdfelet är att när gnistan inte slår över tändstiftet så slår den gärna internt i spolen (eller på spolens hölje) - det tråkiga resultatet blir att spolen måste kasseras. (även detta "fel" brukar kunna "överbryggas" av ett väldigt litet gnistgap - åtminstone tillfälligt, som ett test )
Just de där spolarna är jättebilliga på bilskrotarna om du skulle vilja testa att byta.
Re: översyn log b230 baktänder
Aha okej, vad skulle du rekommendera för spole ist? De borde väl inte påverka övriga mappen om man byter spole ?Allx skrev: ↑fre sep 24, 2021 10:37 pm Det blir jättebra så. Mest troligt är spolen färdigladdad redan från 2.5 men bättre att den får ladda lite extra. Kan tänka mig att den börjar bli överhettad om du laddar över 5ms.
Dendär spolen är från en Golf 4 så det är ingen "trimspole". Inget jag tycker man använder om man har större turbo än en 19t eller liknande. Och med etanol blir det ännu tyngre att tända tillräckligt.
Re: översyn log b230 baktänder
Ja precis eftersom ingen har sett något tydligt fel i loggarna så blir de den vanliga felsökningen, så kommer börja med stift/kablar, men ex triggern o dessa givare borde man väl sett i datorn om de va kassa ?whilliam skrev: ↑fre sep 24, 2021 7:11 pm Så menar han nog, det ser vettigt ut, känner du att det blir stor ökning så kan du ju ändra 128kPa rutan till 120 i stället för 150, nu är jag ingen mappare mer än teoretiskt så det är säkrast om Allx svarar.
Vad Steve uppmanar dig till är också en självklar grej, egentligen så är det faktiskt bara stiften som det "borde" kunna bli fel på från mappningstillfället och fram till nu. Men å andra sidan så brukar en minskning av stiftgapet "kompensera" för igensotade stift (så den borde gå rent om det vore stiftproblem)
Tändkablar är en annan sak som kan jäklas, men fel på dessa högspänningsdelar brukar yttra sig som olika gång på cylindrarna och det kanske du är kapabel att höra.
Re: översyn log b230 baktänder
HM okej så spolen skulle tagit Skade men funkar såpass att den går på långa laddtryck tänker du då ?whilliam skrev: ↑fre sep 24, 2021 10:59 pm Det finns ett följdfel för dåliga (eller slitna/långmilade) stift. När stiftgapet ökar eller blandningen blir väldigt isolerande (det blir den när det är "mättat" med isolerande bränsle i förbränningsrummet) Den isolerande förmågan ökar alltså när det är fetare blandning OCH när det är högre effekt/ladd eller kompressionsförhållande.
Följdfelet är att när gnistan inte slår över tändstiftet så slår den gärna internt i spolen (eller på spolens hölje) - det tråkiga resultatet blir att spolen måste kasseras. (även detta "fel" brukar kunna "överbryggas" av ett väldigt litet gnistgap - åtminstone tillfälligt, som ett test )
Just de där spolarna är jättebilliga på bilskrotarna om du skulle vilja testa att byta.
Ska börja med stift o kablar idag, annars kan man ju titta närmare på spolen
Re: översyn log b230 baktänder
Noe vi til stadighet ser er at folk ikke tar kapasiteten til drivstoffpumpen(e) på alvor.niklas117 skrev: ↑lör sep 18, 2021 11:30 am hej har problem med att min motor baktänder de är vanligtvis när man trycker fullt på 3ans vxl.
kör jag från stillaståendes så går den ur bra på 1an och 2an, men när man går in på 3an brukar den böja baktända o rycka vid ca 4-5k varv.
motorn är en b230fk på e85 med lite saker som:
hx35
1700cc spridare
klt3 kam
wastedspark denna https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... gL10fD_BwE
bpr7es stift
mm
har haft undan toppen o kollat så stift topp mm ser bra ut.
Når man velger å kjøre 4 stk. 1700 ccm dyser, så er den samlede kapasiteten 6,8 liter pr. min. Bensinpumpen MÅ!! ha minst 25% høyere kapasitet enn dysene når man kjører med det som er maks ladetrykk / maks bensintrykk.
Hvis du tar av returslangen fra bensintrykksregulatoren og legger denne opp i en 1,5L flaske eller lignende, kjører trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på bensintrykksregulatoren, starter bensinpumpen så skal du fylle opp 1,5 L flasken på kun:
6,8 L + 25% = 8,5 L pr. minutt (60 sek.)
60 sek. / 8,5 L x 1,5L = Maks 10,6 sekunder.
Jeg betviler sterkt at pumpen din klarer dette og da er det oppgradering til større pumpe eller flere pumper som er det rette å gjøre.
Re: översyn log b230 baktänder
Jag kör en walbro 450, o den tycks funka bra kanske är på gränsen dockBaxman skrev: ↑lör sep 25, 2021 11:29 amNoe vi til stadighet ser er at folk ikke tar kapasiteten til drivstoffpumpen(e) på alvor.niklas117 skrev: ↑lör sep 18, 2021 11:30 am hej har problem med att min motor baktänder de är vanligtvis när man trycker fullt på 3ans vxl.
kör jag från stillaståendes så går den ur bra på 1an och 2an, men när man går in på 3an brukar den böja baktända o rycka vid ca 4-5k varv.
motorn är en b230fk på e85 med lite saker som:
hx35
1700cc spridare
klt3 kam
wastedspark denna https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... gL10fD_BwE
bpr7es stift
mm
har haft undan toppen o kollat så stift topp mm ser bra ut.
Når man velger å kjøre 4 stk. 1700 ccm dyser, så er den samlede kapasiteten 6,8 liter pr. min. Bensinpumpen MÅ!! ha minst 25% høyere kapasitet enn dysene når man kjører med det som er maks ladetrykk / maks bensintrykk.
Hvis du tar av returslangen fra bensintrykksregulatoren og legger denne opp i en 1,5L flaske eller lignende, kjører trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på bensintrykksregulatoren, starter bensinpumpen så skal du fylle opp 1,5 L flasken på kun:
6,8 L + 25% = 8,5 L pr. minutt (60 sek.)
60 sek. / 8,5 L x 1,5L = Maks 10,6 sekunder.
Jeg betviler sterkt at pumpen din klarer dette og da er det oppgradering til større pumpe eller flere pumper som er det rette å gjøre.
Re: översyn log b230 baktänder
Problemet verkade vara en blandning av både tändstift och spole, gick lite bättre efter byta av stift, men med en ny spole så gick det som de ska
Nu åker den in för vintern, tusen tack för hjälpen
Nu åker den in för vintern, tusen tack för hjälpen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: översyn log b230 baktänder "löst"
Phuuuhh..... Skönt att det inte var nåt dyrt o allvarligt fel! Hoppas du lärt dig en del och blir en duktig felsökare i framtiden
Fenomenet med att tändspolar tar stryk gäller alla motorer som inte har fördelare. När det sitter en fördelare så kan gnistan välja att "hoppa galet" i den i stället för internt i spolen.
Fenomenet med att tändspolar tar stryk gäller alla motorer som inte har fördelare. När det sitter en fördelare så kan gnistan välja att "hoppa galet" i den i stället för internt i spolen.