Sida 3 av 6
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 10:40 pm
av whilliam
Flöde är en sak, pulser en annan, när flödet inte har konstant hastighet så ändras trycket därefter.
Kadenacy, tolkar jag som att det är kopplat till flödet och de fenomen som uppstår på grund av den kinetiska energin och Bernoullis ekvation.
Pulser har inte med detta att göra, de finns där och gör sitt jobb men i en annan takt än flödet (de rör sig snabbare)
Kan vi enas om att trycket på den röda positiva vågen, längst till vänster i diagrammet är högre än de andra på grund av fenomen som ligger "utanpå" pulser? (samverkande faktorer)
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 10:42 pm
av Erland Cox
Men Whilliam, jag räknar ju ut hastighetens maximala potentiella energi vid BDC i tryck.
0,06 bar vid BDC. Mindre efter, inget när ventilen stänger.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 10:49 pm
av whilliam
Du kan räkna hur mycket du vill men problemet är att du inte förstår vad du räknar på. Det går inte att mäta dynamiskt tryck som statiskt.
Amplituden på vågen kommer att bli lägre ju högre hastighet det är på gasen.
Den kinetiska energin syns inte förrän den stoppas och omvandlas till statiskt tryck.
Det ingår i "analysen" av diagrammet att ha förståelse för hur det hänger ihop. (därför blev jag glad når Pacman påpekade det)
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 10:51 pm
av whilliam
Varför är den vänstra vågtoppen högre? (än den undertrycksvåg som skapat den)
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:02 pm
av Erland Cox
"Du kan räkna hur mycket du vill men problemet är att du inte förstår vad du räknar på. Det går inte att mäta dynamiskt tryck som statiskt.
Amplituden på vågen kommer att bli lägre ju högre hastighet det är på gasen."
Amplituden på vågen har inte med hastigheten att göra, Tryckvågen går ovanpå de lokala trycken.
Bernoullis ekvation innebär bara att trycket 90 grader mot flödet minskar lika mycket som trycket ökar i flödets hastighet,
inte att densiteten på flödet minskar.
Däremot kan densiteten i ytskiktet minska.
"Den kinetiska energin syns inte förrän den stoppas och omvandlas till statiskt tryck."
Man kan räkna potentiellt tryck från hastigheten med hastigheten i kvadrat gånger massan genom 2 och det är vad jag gjort.
Lika mycket minskar trycket 90 grader mot flödesriktningen så 0,06 bars tryck ger en påverkan på ytskiktet med -0,06 bar.
"Det ingår i "analysen" av diagrammet att ha förståelse för hur det hänger ihop. (därför blev jag glad når Pacman påpekade det)"
Om motorn inte är i fas så påverkas IVO och insugningstakten startar senare. IVC ändras mycket mindre.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:07 pm
av Erland Cox
whilliam skrev: ↑ons okt 06, 2021 10:51 pm
Varför är den vänstra vågtoppen högre? (än den undertrycksvåg som skapat den)
Superposition av vågor och att vågen stoppas och reflekteras.
Om vi hade stängt insugningsventilen vid TDC innan insugningstakten så hade undertrycket blivit lägre.
Samma sak fast tvärt om.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:11 pm
av whilliam
Skriver snubben som ALDRIG kan erkänna att han har fel
När du mäter trycket i kanalen, strax före ventilen, så begriper du väl att det blir statiskt tryck + tryckvågen som du ser?
Ju högre amplitud på tryckvågen, desto högre upp i diagrammet hamnar vi och ju högre statiskt tryck desto högre upp också! Mätningen ger alltså värdet av statiskt + tryckvågsamplitud.
Nåååå, varför är trycket högre?
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:14 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑ons okt 06, 2021 11:07 pm
whilliam skrev: ↑ons okt 06, 2021 10:51 pm
Varför är den vänstra vågtoppen högre? (än den undertrycksvåg som skapat den)
Superposition av vågor och att vågen stoppas och reflekteras.
Om vi hade stängt insugningsventilen vid TDC innan insugningstakten så hade undertrycket blivit lägre.
Samma sak fast tvärt om.
Erland
Du har ju skrivit detta också förr, det tar sida upp o sida ner när du är inblandad! Tänk! Innan du skriver.
Detta stämmer INTE för då skulle de följande röda vågtopparna också vara avvikande höga (och det är de inte)......
Vågen vänder precis lika mycket de gångerna men skillnaden är att inget flöde är inblandat.
Vad var det nu som gjorde att vågtoppen var högre?
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:16 pm
av Erland Cox
Du fick ju reda på att potentialen vid BDC var 0,06 bar och att när ventilen stänger 0 bar.
Men du kan få lägga till de 0,06 baren på toppen av tryckkurvan.
Hur mycket mer gav tryckvågen än den kinetiska energin?
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:24 pm
av Erland Cox
Varje gång vågen reflekteras så förlorar den energi.
När den återvänder nästa gång som en tryckvåg så har den reflekterats mot stängd ventil, mot trattkant, mot stängd ventil, mot trattkant
och först när den kommer tillbaka till ventilen för andra gången så är det en tryckvåg.
Första gången var det en undertrycksvåg.
Varje gång som vågen återkommer till ventilen så har den tappat amplitud.
Energin fylls på av avgasundertrycket vid överlapp och kolvens acceleration en gång varje 720 grader.
Så en tidigare ramningsvåg har mer energi än en senare men vågens bredd ska också passa in i ventil öppen och ventil stängd
fasen så det blir snabbt komplicerat.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:25 pm
av whilliam
Ha-ha...
Nu försöker snubben smita undan i stället för att visa att han tänkt fel.
Byter helt fokus och menar att "det gör sån liten nytta så det är inget att bry sig om"
Erland, vad är det för topic? Det handlar om andra saker än tryckvågor här. Det är ungefär som att man diskuterar sugmotortrimning och maximalt vridmoment, så kommer nån o påpekar att: Det där är ju löjligt, det gör ju knappt nån skillnad - skruva dit en turbo i stället.
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:28 pm
av whilliam
Erland Cox skrev: ↑ons okt 06, 2021 11:24 pm
Varje gång vågen reflekteras så förlorar den energi.
När den återvänder nästa gång som en tryckvåg så har den reflekterats mot stängd ventil, mot trattkant, mot stängd ventil, mot trattkant
och först när den kommer tillbaka till ventilen för andra gången så är det en tryckvåg.
Första gången var det en undertrycksvåg.
Varje gång som vågen återkommer till ventilen så har den tappat amplitud.
Energin fylls på av avgasundertrycket vid överlapp och kolvens acceleration en gång varje 720 grader.
Erland
Aha! Det hade vi inte en aning om.
Snygga "rökridåer" du lägger ut

Nu kommer ingen som läser tråden att se hur du tänkte fel.
Kan du inte skriva en bra teori, som baseras på topic, om varför den vänstra positiva, röda vågtoppen är högre än den "borde vara" i stället för att tjafsa?
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:29 pm
av Erland Cox
OK Whilliam.
Visa vad du menar med en formel och en beräkning.
Visa hur hastigheten kan ge mera tryck än vad den borde enligt vedertagna beräkningsmetoder.
Visa vad det handlar om på ett vetenskapligt sätt.
Erland
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:36 pm
av whilliam
Jaså, är det enligt topic?
Mycket bättre att du antingen håller med angående Kadenacy, eller förkastar det som ett "fakepatent".
Men oavsett hur du gör med den saken så BORDE du ge en vettig teoretisk förklaring angående positiva vågen.
Du har missuppfattat hur diagrammet är uppbyggt (det är mer än tydligt att du trott att de kinetiska effekterna uppträder tvärtom mot vad diagrammet visar) Jag klandrar dig inte ett dugg för detta egentligen, det är lätt att göra fel, men ge åtminstone en kommentar eller ett erkännande (nu när du vet hur diagrammet visar)
Re: Kadenacy effekt
Postat: ons okt 06, 2021 11:43 pm
av Erland Cox
Förklara Kadenacy och patentet eftersom du startat en tråd om det.
Förklara diagrammet.
Förklara de kinetiska effekterna.
Varsågod.
Erland