Jens, ycker du att det är avancerad motorteknik när folk lägger upp data på motorer men inte vill svara på några avancerade tekniska frågor om motorerna?
Jag startade en topptråd på avancerat men diskussionen kom aldrig igång där.
Massor av det som jag skulle skrivit i den tråden kom här istället och om intresse finns kan jag fortsätta.
Här kommer några intressanta formler från Pipemax:
FPS = ( Flow_CFM * 2.4 ) / Average_CSA
Flow_CFM = Average_CSA * FPS * .4166667
Average_CSA = ( Flow_CFM * 2.4) / FPS
43 mm:s röret med en 90 graders böj flödar 279 CFM.
Det ser ut så här:
För att räkna om från kvadratmm till kvadrattum tar man 25,4 X 25,4 = 645,16 men 645 räcker
43mm blir 2.251 kvadrattum. FPS = ( Flow_CFM * 2.4 ) / Average_CSA
279 X 2,4 / 2,251 = 297 FPS, fot per sekund.
Om man tittar på hastigheterna i kanalen i Pipemax för insug så kan man se att det är lite för snabbt:
--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
164 FPS at Intake Valve Curtain Area= 3.662 sq.in. at .630 Lift
224 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .463
277 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.177 sq.in. at 7200 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.719 sq.in. at 7200 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.825 sq.in. at 7200 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.936 sq.in. at 7200 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 2.007 sq.in. at 7200 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 2.113 sq.in. at 7200 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 2.316 sq.in. at 7200 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.409 sq.in. at 7200 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.509 sq.in. at 7200 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.737 sq.in. at 7200 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.867 sq.in. at 7200 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 3.011 sq.in. at 7200 RPM Torque Loss + Reversion
Om man inte har en väldigt rak kanal ska man inte köra over 260 FPS.
Jag känner en framgångsrik roadracing trimmare och han kör 285 FPS för brett register, det kör jag på crossar också.
På Volvo 531 toppen, hur mycket av flödet kan man utnyttja vid 260 FPS.
Den höll ju 41,5mm som blir 2.097 kvadrattum. Flow_CFM = Average_CSA * FPS * .4166667
2,097 X 260 X .4166667 = 227 CFM
Med den kanalarea som ett 41,5mm:s hål ger så kan man utnyttja runt 227 CFM
och då gäller det att ha det flödet vid max pistondemand.
Förgasaren tar ca 15 CFM så jag sätter och med 15,6mm i ventillyft (16-spel) flödar toppen ca 232 CFM
men redan vid 14mm över 230 CFM. 14mm lyft hinner man över vid max flow demand
Kvar blir 215 CFM. Först en effektberäkning:
141.399 Cubic Inches @ 7200 RPM with 112.00 % Volumetric Efficiency PerCent
Required Intake Flow between 215.1 CFM and 227.0 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 162.4 CFM and 177.8 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 230.8 240.3 245.0 249.8
Peak Torque Lbs-Ft 186.4 194.0 197.9 201.7
HorsePower per CID 1.632 1.699 1.733 1.766
Torque per Cubic Inch 1.318 1.372 1.399 1.426
BMEP in psi 198.8 206.9 211.0 215.1
Sen areor:
285 FPS Velocity CSA= 1.812 sq.in. at 7200 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 1.986 sq.in. at 7200 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 2.065 sq.in. at 7200 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.151 sq.in. at 7200 RPM Largest Intake Port Entry CSA
Flowdemand:
73.5 215.0 CFM
Vid 73,5 grader efter TDC måste ventilen ha lyft över 14 mm för att det ska vara möjligt
att få ut 230 till i bästa fall 245 hästar ur motorn.
Erland