Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Snygg färg! alltid trevligt med ett snyggt motorrum.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Blir ingen start på ett tag, håller på och färdiställer allt på bilen så att det bara är att åka o mappa och besiktiga bilen när den startar sen. Saknar lite pengar för att köpa stålomspunnen slang och en koppling för att komplettera soppasystemet precis som jag vill ha det.

Tryckrören skall svetsas klart, spacklas och lackeras.

Downpipen skall kapas isär och svetsas om.

Oljereturen skall tätas samt planas.

Vattenröret måste tigas tätt hade liiite läckage och det är ju fel!

En ny kylare ska inhandlas, den gamla läcker liiitegrann samt är massa klegg i.

Så där är några punkter att gotta sig på, finns lite småplock till mer än detta och jag stressar inte för nu måste det bli bra sen vet jag själv att jag inte kommer orka skruva isär det =p



Här är vad jag gjorde idag, började på plåten men skiten slog sig nått förbannat så jag skippade den idéen och kör på orginalmattorna.

Bild

Städade även av garaget och åkte till tippen en runda, någonting man gör allt för sällan. Kändes skönt att göra något, har inte varit där sen lacken pga sjukt omotivation men nu är jag nog tillbaka tror jag =p
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre apr 07, 2006 8:14 am
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

Hoppas du inte tänker ha fuelcellen där när du ska besikta, då kommer det att bli problem...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

saabpower skrev:Hoppas du inte tänker ha fuelcellen där när du ska besikta, då kommer det att bli problem...
Ska bygga en låda i 2mm alu med 4 snabbfästen för både SB och min egna säkerhet..
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre apr 07, 2006 8:14 am
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

phonic skrev:
saabpower skrev:Hoppas du inte tänker ha fuelcellen där när du ska besikta, då kommer det att bli problem...
Ska bygga en låda i 2mm alu med 4 snabbfästen för både SB och min egna säkerhet..
Har för mig att det inte spelar någon roll om bilen är efter 84 årsmodell. Du måste du ha på fyllningen utanför bilen i alla fall....


Hittade det här:
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

saabpower skrev:
phonic skrev: Ska bygga en låda i 2mm alu med 4 snabbfästen för både SB och min egna säkerhet..
Har för mig att det inte spelar någon roll om bilen är efter 84 årsmodell. Du måste du ha på fyllningen utanför bilen i alla fall....


Hittade det här:
Generella krav
4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum.
Det har jag en lösning på. Sålänge jag känner mig säker så får SB tycka som de vill, om de inte känner till problemet så finns det inget problem, ellerhur? :lol:

Men ang. reglerna så befinner det sig ju teoretiskt sätt inte där när min behållare är på plats, först när jag öppnar den..

Tack för att du letade upp regeln iallafall då vet jag..
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre apr 07, 2006 8:14 am
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

Inga problem, hoppas det kommer att gå bättre för dig den här gången...
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag blev det några timmar i garaget, tyvärr så glömde jag mina tryckrör och downpipe i vår bil hemma så det jag skulle göra blev inte gjort men det finns ju en dag imorgon också!

Skruvade tillbaka ABS/bromscylinder och tvättade av kabelstammen, satte även tillbaka boxen och dess kabelhärva.

Sprayade termostatlocket för det såg ut som nått en katt släpat in.. Passade också på att göra om soppasystemet ytterligare en gång och nu är jag nöjd..

Passade också in frontplasten som jag lyckats glömma och vilken tur jag hade, lysena gick fritt med 5-10mm ifrån plattjärnen jag svetsat dit som håller ICn.. Bonnatur!

Imorgon ska jag svetsa klart det som ska svetsas och hänga i spisen och provpassa downpipen för den måste kortas ner lite för den låg emot nu sist trots att jag har provpassat den OTALIGA gånger efter att Mac svetsade den och Mac och jag provpassade den innan han svetsade den, sjukt..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Lite nyfiken :roll: Vart går den andra utgången från tanken till..?
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Skulle gissa på att det är returen..

Men kan det vara bra? Borde bli rätt bra med turbulens där då,
och när det är lite i tanken borde det inte bli lätt så att pumpen suger luft?
bara en tanke..
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det går bra att köra retur i den andra nedre utgången om man inte ska ha så lågt tryck i systemet (förgasare) men det funkade bra även då för mig
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

RoGGaH skrev:Skulle gissa på att det är returen..

Men kan det vara bra? Borde bli rätt bra med turbulens där då,
och när det är lite i tanken borde det inte bli lätt så att pumpen suger luft?
bara en tanke..
Min idé är att alltid ha full tank och tanka ofta så slipper man det där problemet med att man kan suga luft överhuvudtaget. Enda gången man riskerar det lär bli när man åker på strippen då vill man ju ha så lite soppa som möjligt i bilen..


Idag var ingen rolig dag alls, det första som hände var att svetsjäveln började krabba för mig.. Har köpt 0.6tråd och spännaren som spänner mot matarhjulet går inte att släppa tillräckligt så om det blir motstånd i slangpaketet, säg att man håller handtaget i en dum riktning mot paketen så fastnar tråden vid matarhjulet och man får trä igenom ny tråd och det är inget man vill göra varannan minut! Blev helt galen på det, blev lite bättre tillslut men inte alls bra ändå.. Ska aldrig mer köpa 0.6tråd iallafall..

Nog om det.. Fick dit svänghjul, koppling, växellåda o startmotor så imorgon ska jag bara hänga dit vattenrör, turbo och retur (ska svetsa lite på returen samt plana den först) sen ska jag hänga i motorn och sen kommer jag få börja kapa i downpipen för den ligger emot karossen, massa kitt där så det lär brinna fint.. Inte så kul.. Morgondagens problem, var så less på att när det krabba så det blev hemfärd att dona lite med nya hemsidan ( http://www.gatfilmer.com ).

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Har varit passivt en vecka, ångesten tog över där ett tag men idag så blev det iallafall fem terapitimmar i garaget. Började på och svetsa klart tryckrören nu när jag kör med gas istället för flusstråden så känns det iallafall möjligt att få det tätt :P Tröttnade på det efter en stund så jag planade till oljereturen för den hade läckt lite sist pga den var skev efter svetsandet i den.
Sen började jag svetsa på vattenröret som också hade läckt litegrann, och jag gjorde ett par vattentest och nu verkar det vara helt tätt, märker man när det blir tryck sen om inte annat. Tog även tillfälle att putsa av röret och spraya det svart så det ser lite roligare ut.
Härnäst ville jag testa blästern jag köpte för någon månad sedan som bara blivit liggandes så hållaren till AC/SERVO/GENERATOR fick lite sand sprutat på sig och det tog eviiiiigheter med min lilla kompressor men helt klart om man har ork och tålamod så kan det bli riktigt bra, jag tröttnade dock på evighetsgörat och putsade bort all skit och sprayade även den svart o fin.. That's it folks..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Ser riktigt najs ut inte långt kvar nu :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Lantzen skrev:Ser riktigt najs ut inte långt kvar nu :)
Tyvärr vill inte huvudet som kroppen så det blir inte mycket gjort, ångest fram å tillbaka o massa luriga saker med kroppen, tror det är en massa biverkningar på antidepressionsmedicinen så det lär dröja ett tag innan det är dags att börna. Ska börja jobba nästa vecka också sen lär man vara duktigt trött och inte orka göra något för det, har kropp som en 108åring trots jag fyller 25 iår.. :thumbdown:
Skriv svar