VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

grattis!

Det är riktigt manlig effekt det.
Skall ni plocka isär motorn nu och se hur den mår?

har ni aeromotive beltdrive pumpen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Tommy Luhr skrev:grattis!

Det är riktigt manlig effekt det.
Skall ni plocka isär motorn nu och se hur den mår?

har ni aeromotive beltdrive pumpen?
Jepp, blir kontroll/översyn av lager osv., körde dock med samma lager som i somras då dom såg helt OK ut,bara kolvringarna var bytta.

Vi kör med Aeromotive belt drive, höjde grundtrycket på soppan till 5bar....vågade inte gå längre då inj. duty började vara på max. Som Ärtan sa så hade inte en rad till med spridare varit helt fel, kunde man provat 3,5bar iaf men vi är mer än nöjda med resultatet. Tändningen gav upp vid 2,5bar men en M & W Prodrag 4 (500mj) fanns nära till hands vilket gjorde susen! (Tack Leif!!) Motorn är dessutom hel vilket är lite annat än vi är vana med efter såna här prövningar!!! :lol:
Mulle Elmeck :)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

gav den som sugmotor max effekt på samma vartal som överladdad?


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

norrback skrev:gav den som sugmotor max effekt på samma vartal som överladdad?


/Andre'
Maxeffekt vid överladd 7000rpm, som sugmotor låg max vid 7500rpm, skiljer dock bara 3hp mellan 7000-7500rpm, max vridet låg vid 5800 resp 6200 vid överladd..
Mulle Elmeck :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Häftigt :thumbright:

Vet ni varför det är en puckel mellan 6-6500varv?
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Som jag sa på telefon, stort grattis!
Inte bara till effekten utan även att ni fick åka hem med en hel motor och inte en miljon delar :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

grattis till rekordet!!
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

nu måste nu slå (mr luhr) det vore fränt och slå han med en 8v han ligger ju 8v+ :D
stort grattis till denna sjuka effekten :twisted:

drömmen om 1000 hk 8v e inte långt bort
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Stort grattis till otroligt fina siffror!

Någon som vet vad det förra rekordet var?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det har han ju gjort.
Jag bromsade ju 744hk sista gången.
Så han ligger 150hk +
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

j björk skrev:Häftigt :thumbright:

Vet ni varför det är en puckel mellan 6-6500varv?
laddtrycks peak antagligen.


/Andre'
power
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tommy Luhr skrev:det har han ju gjort.
Jag bromsade ju 744hk sista gången.
Så han ligger 150hk +
Här pratas om effektrekordet med volvo 8v
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

Tommy Luhr skrev:det har han ju gjort.
Jag bromsade ju 744hk sista gången.
Så han ligger 150hk +

betyder det att du ligger efter :D
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag ligger efter ja.
Bara perversa drömmar om mer effekt.
Nästa motor får vi se vart vi hamnar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

air_denka skrev:när man ser bromspapper såhär liksom på 225hk utan turbo. Tänk liksom en 300hk rallycross motor med 531topp. det bör vid samma tryck vara en bit över 1000hk.. Grattis till fina papper :thumbright:
hadde motorn anpassats med mera kompa och ett sugmotor grenrör så hadde den gett en 40hk till skulle jag tro (den är ju byggd för 3 bar inte 0 bar 8) ), men det syns ju att den vill leverera effekt även utan överladning många turbomotorer orkar knappt ge standard effekt utan tryck än fast de kan g fint med mycke tryck
Skriv svar