Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Den exakta skillnaden mellan de två grenrören är svårt att säga. Ingen av varianterna finlirades till max.
Men en tydlig skillnad var det. Man kan nog säga 5-10 hk över hela registret. Karaktären var ungefär densamma med båda.

Jag har inga andra körningar inplanerade ännu. Det brukar bli en sväng till Säve, Göteborg. Och kanske Action Meet i Mantorp. Längre norrut än så har jag aldrig kört. Men vem vet.....
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Erland Cox »

Intressant! Jag har en kund som kör rally med en 142:a och han säger att Stahl grenröret
drar lika bra från botten men mycket längre än Timo grenröret.
Han vill aldrig bromsa men tydligen så stämmer det.
Jag blir plötsligt väldigt sugen på att prova mitt.

Erland
barheaven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:57 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av barheaven »

Har själv god erfarenhet av "TG - röret" utan att ha jämfört med annat, därav frågan.

Motorn ifråga var/är (inte längre i min ägo) en B20 strokad till 90 slag / 92 borr Dellorto 48or Lååånga fullradietrattar samt topp med uppflyttade kanaler / 4-1 Stahlrör / NH192 Kam.

Den motorn var MKT rapp/explosiv i karaktären, mao trevligt värre :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Jarmo Y »

Lindqvist Racing skrev: Vi hann i alla fall med att prova 2 grenrör. Det första var ett Timo typ 3, likadant som i vår shootout i höstas. Ej modifierat.
Sen provade vi ett TG 4-1 rör, 38 mm invändigt, och det gav mer effekt :shock:
Jävligt bra motor :thumbright: och toppen behöver inte flöda 250cfm så att det blir 250hk.
Ca. 210 cfm det var eller? Jämför under 200cfm och 240hk 142 volvo 2.5 liters B20, som gick 1/4 mile 13.3sek. med 2-växlad powerglide automatlåda här i Finland flera år sen..

Till 2.0-2.2 motorer jag har haft 35-35.5mm in dia primärrör, mycket bättre än XL rör som brukar vara 41.5mm in,diameter, men normalt de flesta vill ha XL :?
Har inte sett i bromsbänken att 4-2-1 rör är på något sätt bättre än 4-1 så att man måste definitivt ha en sån, collektor har en stor påverkan också beroende av motor. Effekten kan ändras mycket men toppflöde är detsamma i flödesbänken när man flödar toppen, så..?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av norrback »

dom flesta 4-2-1 rör som finns "i butik" är fel bygda... om dom byggs rätt kan dom bli riktigt bra.
power
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Lastat och klart. Om bara allt håller ihop, så kan det kanske gå bra i morgon. Men det är mycket som ska stämma om det ska bli bra tider. Det ska ju bli bra väder, så framåt eftermiddan blir nog banan bättre också.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

lycka till jag håller tummarna på en 10.60 repa eller snabbare :thumbright:

men ta det lungt med gasen, det kommer ju fler tävlingar i sommar också :wink: skulle va kul att få en ren sugmotor tid också.
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Wallisson »

Härligt...fick faktiskt ihop min med... /matte
Wallisson
0708968206
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Jesper 78 »

Lycka till imorgon!. Hoppas själv på en 11:a i klass 2 imorgon men det är som ska stämma om det ska bli så....

/Jesper
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Årets premiär avklarad. Lite struligt var det ju förstås, men det blev ganska bra till slut i alla fall.
Första repan tokslirade kopplingen när jag aktiverade lustgasen på tvåan. Trean likadant, så fort jag tryckte fullt så släppte kopplingen. Misstänkte direkt att tryckplattan måste shimsas ut. Jag kör med samma typ av tryckplatta som förra året. Då hade jag shimsat ut den 1 mm, men tyckte att denna låg bra utan shims, hade inte möjlighet att provtrycka.
Så upp med bilen på pallbockar. Göran, GMT, som var där som åskådare, tvekade inte en sekund, utan kastade sig under bilen och hjälpte till att skruva. En blomma till dig, Göran! Vi lyfte ner lådan och flyttade ut tryckplattan 1,5 mm med ett gäng brickor. Ihop med allt igen och hoppas på det bästa.
Andra repan startade jag utan gas igen. På med gasen på tvåan, och nu höll kopplingen. 11.2/198. 100 hk i bestyckning på gasen. Det märktes att det var mer kraft i motorn i år, slutfarten var nästan lika hög som med 150 hk gas förra året. Men den gick lite fett, hade inte värmt tuben tillräckligt.
Tredje svängen ut gick jag upp till 125 hk, och drog iväg från start med gasen. 10,68/202. 1,49 60-fot.
Sen bytte jag upp till 150 hk bestyckning, jag ville prova det också innan dagen var slut. 10,65/202. 1,47 60-fot.
Tyvärr blev det ju lite stressigt, och inte så många repor som man önskat, skruvandet med kopplingen tog ju lite tid. Men nytt pers blev det i alla fall.

Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av RoGGaH »

Grymt bra jobbat :thumbright:
Kul med sug/gas maskiner bland alla turbo byggen.
Och fort går de ju också.

Intressant att shimsningen av kopplingen gjorde så pass stor skillnad.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Martin H »

grattis, vad väger kärran på startlinjen nuförtiden?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag vet inte riktigt vad den väger. Tippar på 850-900 kg på startlinjen.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Grymt! :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av jacobson_se »

Grattis till tiden. Såg inte sista repan.
Nu är det bara till att börja bygga på en värre topp igen så det går ännu fortare.

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Skriv svar