Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Re: Jakten på Salt&Peppar
Den exakta skillnaden mellan de två grenrören är svårt att säga. Ingen av varianterna finlirades till max.
Men en tydlig skillnad var det. Man kan nog säga 5-10 hk över hela registret. Karaktären var ungefär densamma med båda.
Jag har inga andra körningar inplanerade ännu. Det brukar bli en sväng till Säve, Göteborg. Och kanske Action Meet i Mantorp. Längre norrut än så har jag aldrig kört. Men vem vet.....
Men en tydlig skillnad var det. Man kan nog säga 5-10 hk över hela registret. Karaktären var ungefär densamma med båda.
Jag har inga andra körningar inplanerade ännu. Det brukar bli en sväng till Säve, Göteborg. Och kanske Action Meet i Mantorp. Längre norrut än så har jag aldrig kört. Men vem vet.....
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Intressant! Jag har en kund som kör rally med en 142:a och han säger att Stahl grenröret
drar lika bra från botten men mycket längre än Timo grenröret.
Han vill aldrig bromsa men tydligen så stämmer det.
Jag blir plötsligt väldigt sugen på att prova mitt.
Erland
drar lika bra från botten men mycket längre än Timo grenröret.
Han vill aldrig bromsa men tydligen så stämmer det.
Jag blir plötsligt väldigt sugen på att prova mitt.
Erland
Har själv god erfarenhet av "TG - röret" utan att ha jämfört med annat, därav frågan.
Motorn ifråga var/är (inte längre i min ägo) en B20 strokad till 90 slag / 92 borr Dellorto 48or Lååånga fullradietrattar samt topp med uppflyttade kanaler / 4-1 Stahlrör / NH192 Kam.
Den motorn var MKT rapp/explosiv i karaktären, mao trevligt värre
Motorn ifråga var/är (inte längre i min ägo) en B20 strokad till 90 slag / 92 borr Dellorto 48or Lååånga fullradietrattar samt topp med uppflyttade kanaler / 4-1 Stahlrör / NH192 Kam.
Den motorn var MKT rapp/explosiv i karaktären, mao trevligt värre

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jävligt bra motorLindqvist Racing skrev: Vi hann i alla fall med att prova 2 grenrör. Det första var ett Timo typ 3, likadant som i vår shootout i höstas. Ej modifierat.
Sen provade vi ett TG 4-1 rör, 38 mm invändigt, och det gav mer effekt![]()

Ca. 210 cfm det var eller? Jämför under 200cfm och 240hk 142 volvo 2.5 liters B20, som gick 1/4 mile 13.3sek. med 2-växlad powerglide automatlåda här i Finland flera år sen..
Till 2.0-2.2 motorer jag har haft 35-35.5mm in dia primärrör, mycket bättre än XL rör som brukar vara 41.5mm in,diameter, men normalt de flesta vill ha XL

Har inte sett i bromsbänken att 4-2-1 rör är på något sätt bättre än 4-1 så att man måste definitivt ha en sån, collektor har en stor påverkan också beroende av motor. Effekten kan ändras mycket men toppflöde är detsamma i flödesbänken när man flödar toppen, så..?
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
dom flesta 4-2-1 rör som finns "i butik" är fel bygda... om dom byggs rätt kan dom bli riktigt bra.
power
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Lastat och klart. Om bara allt håller ihop, så kan det kanske gå bra i morgon. Men det är mycket som ska stämma om det ska bli bra tider. Det ska ju bli bra väder, så framåt eftermiddan blir nog banan bättre också.

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
lycka till jag håller tummarna på en 10.60 repa eller snabbare 
men ta det lungt med gasen, det kommer ju fler tävlingar i sommar också
skulle va kul att få en ren sugmotor tid också.

men ta det lungt med gasen, det kommer ju fler tävlingar i sommar också

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Lycka till imorgon!. Hoppas själv på en 11:a i klass 2 imorgon men det är som ska stämma om det ska bli så....
/Jesper
/Jesper
12.20s 172km/h/402m med sugis.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Årets premiär avklarad. Lite struligt var det ju förstås, men det blev ganska bra till slut i alla fall.
Första repan tokslirade kopplingen när jag aktiverade lustgasen på tvåan. Trean likadant, så fort jag tryckte fullt så släppte kopplingen. Misstänkte direkt att tryckplattan måste shimsas ut. Jag kör med samma typ av tryckplatta som förra året. Då hade jag shimsat ut den 1 mm, men tyckte att denna låg bra utan shims, hade inte möjlighet att provtrycka.
Så upp med bilen på pallbockar. Göran, GMT, som var där som åskådare, tvekade inte en sekund, utan kastade sig under bilen och hjälpte till att skruva. En blomma till dig, Göran! Vi lyfte ner lådan och flyttade ut tryckplattan 1,5 mm med ett gäng brickor. Ihop med allt igen och hoppas på det bästa.
Andra repan startade jag utan gas igen. På med gasen på tvåan, och nu höll kopplingen. 11.2/198. 100 hk i bestyckning på gasen. Det märktes att det var mer kraft i motorn i år, slutfarten var nästan lika hög som med 150 hk gas förra året. Men den gick lite fett, hade inte värmt tuben tillräckligt.
Tredje svängen ut gick jag upp till 125 hk, och drog iväg från start med gasen. 10,68/202. 1,49 60-fot.
Sen bytte jag upp till 150 hk bestyckning, jag ville prova det också innan dagen var slut. 10,65/202. 1,47 60-fot.
Tyvärr blev det ju lite stressigt, och inte så många repor som man önskat, skruvandet med kopplingen tog ju lite tid. Men nytt pers blev det i alla fall.

Första repan tokslirade kopplingen när jag aktiverade lustgasen på tvåan. Trean likadant, så fort jag tryckte fullt så släppte kopplingen. Misstänkte direkt att tryckplattan måste shimsas ut. Jag kör med samma typ av tryckplatta som förra året. Då hade jag shimsat ut den 1 mm, men tyckte att denna låg bra utan shims, hade inte möjlighet att provtrycka.
Så upp med bilen på pallbockar. Göran, GMT, som var där som åskådare, tvekade inte en sekund, utan kastade sig under bilen och hjälpte till att skruva. En blomma till dig, Göran! Vi lyfte ner lådan och flyttade ut tryckplattan 1,5 mm med ett gäng brickor. Ihop med allt igen och hoppas på det bästa.
Andra repan startade jag utan gas igen. På med gasen på tvåan, och nu höll kopplingen. 11.2/198. 100 hk i bestyckning på gasen. Det märktes att det var mer kraft i motorn i år, slutfarten var nästan lika hög som med 150 hk gas förra året. Men den gick lite fett, hade inte värmt tuben tillräckligt.
Tredje svängen ut gick jag upp till 125 hk, och drog iväg från start med gasen. 10,68/202. 1,49 60-fot.
Sen bytte jag upp till 150 hk bestyckning, jag ville prova det också innan dagen var slut. 10,65/202. 1,47 60-fot.
Tyvärr blev det ju lite stressigt, och inte så många repor som man önskat, skruvandet med kopplingen tog ju lite tid. Men nytt pers blev det i alla fall.

Grymt bra jobbat
Kul med sug/gas maskiner bland alla turbo byggen.
Och fort går de ju också.
Intressant att shimsningen av kopplingen gjorde så pass stor skillnad.

Kul med sug/gas maskiner bland alla turbo byggen.
Och fort går de ju också.
Intressant att shimsningen av kopplingen gjorde så pass stor skillnad.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
grattis, vad väger kärran på startlinjen nuförtiden?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Jag vet inte riktigt vad den väger. Tippar på 850-900 kg på startlinjen.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Kontakt:
Grymt! 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
Grattis till tiden. Såg inte sista repan.
Nu är det bara till att börja bygga på en värre topp igen så det går ännu fortare.
/Christer
Nu är det bara till att börja bygga på en värre topp igen så det går ännu fortare.
/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Laserskärning mm
Jönköping.