Sida 21 av 38

Postat: mån jun 22, 2009 8:08 am
av Johnny H
Turbokoftan skrev:Btw ringde Roggah på Motornord igår, så nu är mappning inbokad! Nu gäller det bara att hinna få ihop allt, får ev. flytta semestern o ta den en vecka tidigare om det går för sig.
Då är vi 2 ;)
När ska du dit? Jag har bokat tid den 3/7.

Postat: mån jun 22, 2009 9:46 am
av Turbokoftan
Haha jaså härligt ;) Jag har tid veckan efter den 7/7 om allt går som det ska :)

Postat: mån jun 22, 2009 9:50 am
av Johnny H
Turbokoftan skrev:Haha jaså härligt ;) Jag har tid veckan efter den 7/7 om allt går som det ska :)
Skoj. :)
Ska bli intressant att se vad din ger. :)

Postat: mån jun 22, 2009 9:59 am
av Turbokoftan
Måste säga detsamma :)

Efter lite funderande med Roggah så kommer troligen mina spridare på 998cc vara svaga länken, hade nämligen tänkt åka e85 i den.. Men de bottnar kanske inte långt före insugskammarna ändå. Bara den går likt eller bättre än i fjol så är jag mer än nöjd o de borde den ju göra.. :)

Postat: ons jul 01, 2009 9:38 pm
av Johnny H
Hur går det här då?

Postat: tor jul 02, 2009 12:14 am
av backeliten
Både bra o dåligt, men en skön sång har fyllt garaget! ;)

Postat: tor jul 02, 2009 7:28 am
av Johnny H
backeliten skrev:Både bra o dåligt, men en skön sång har fyllt garaget! ;)
SKOJ! Kul om den går.
Vad är dåligt då? Inget allvarligt får man hoppas??

Postat: tor jul 02, 2009 11:47 pm
av backeliten
Nu har sången även fyllt skogen i omgivningen..

Men dessvärre har vi troligen problem med för liten wastegate så laddet blir lite väl friskt.

Men det finns potential i motorn om man säger så! :thumbright:

Postat: fre jul 03, 2009 2:08 am
av Turbokoftan
Såja, länge sedan man skrev något nu.. Hunnit med en flytt och även lagat bruksbilen (toppackningen) så man kunnat ta sig till garaget. Skruvat som ett cp sedan man fick semester i fredags, snittat runt 16h/dag fre-ons!

Som Jonas skrev så har nu även sexa-sången ekat genom de djupaste skogarna.. Någonstans i länet.. =)
Men wg'n verkar inte vilja evakuera avgaserna så den vill skjuta iväg lite på laddet. Vi körde med den mjukaste fjädern som gav 0,5~0,8bar. Men kring 4500-(? trött nu..) ville den peaka iväg upp till 1,2 där vi satt spärren.

Har en känsla av att min 50mm wg är för liten nu med 2,8l och hx55, möjlig kombo med mitt grenrör från fjolåret av 42mm rör som till denna motor lär vara i underkant. Får se om man måste bygga om grenröret igen om man får tag i någon 60mm wg att prova med, Chris gjorde ett riktigt bra jobb med det nu i dagarna då jag själv höll på att montera ihop motorn. Han byggde nya wg-rör som jag tidigare kapat bort så att det nu är med pulssplit (skiljevägg) ända fram till ventilen.

Summa sumarum, sjukt skönt ljud i maskinen och herr back gjorde som vanligt ett bra jobb! Man bara flinar då man tänker på ljudet :lol: och motorn går verkligen kanon!
Tänker på det JohnnyH skrev tidigare: det blev faktiskt som en ny maskin med 2,8liter, känns riktigt kry redan från botten. Med lamelldiffen som jag satte in nu så varvar den 3000rpm i 100km/h, så det suger iväg gott med den utväxlningen =)

"Problemet" som nämndes tidigare var catchtanken före uppstart, den ville inte hålla tätt vid locket vilket jag var rätt säker på redan innan, samt att det skummade i tanken.. jävla köpegrejer.. Så jag brände ihop en egen idag på ca 2l med returledningar i toppen och med ett skvalpskydd för matning in, sedan funkade det och alla pumpar gick o köra utan kavitation :thumbright:

Slänger kanske in lite bilder någon dag om intresset finns, är själv utan internet för tillfället så har ingen direkt möjlighet att uppdatera för tillfället.

Postat: fre jul 03, 2009 7:20 pm
av Johnny H
Det låter trevligt det där!
:twisted:
Sjukt vilken skillnad det är mellan 2,5 och 2,8 alltså.

Postat: tis jul 07, 2009 9:28 pm
av Turbokoftan

Postat: tis jul 07, 2009 10:03 pm
av Johnny H
Mera film. ;)

Postat: tis jul 07, 2009 10:51 pm
av mattias
Med ett fint grenrör och en HX55 har man svårt att hålla ner laddtrycket, det upptäckte Conny här i Sävar på sin Mercedes också. Det är så lågt avgastryck och effektiv turbin, man måste verkligen styra pulserna in i wastegaten för att det ska hända något. Men ska man ladda 1.5 bar hela dagarna är det väl inget problem, men det är ju en aning "grepplöst" i en bruksbil... beror väl på vad man vill ha för nåt.

Jag tror inte på att bygga grövre rör, det blir troligen lite sämre respons om inte den kollektor du har nu är en katastrof (vilket jag inte tycker). Men provar man inte så vet man inte, jag hör gärna hur det blir!
Tänk på hur ett extraktor-grenrör ser ut till M-motorerna och jämför diametern, något större är ok och där är du troligen redan.

Postat: fre jul 10, 2009 4:41 pm
av Turbokoftan
Har faktikst haft den artikeln i bakhuvudet sedan detta problem dök upp, så det är skönt att du nämner det! Har gått och funderat på en ny (sista försöket-..) lösning på grenröret jag har nu, men den kräver dock en smärre modifiering av rambalken, dock framför framvagnen så det ska nog gå bra..

Måste ta och testa det, återkommer med utfallet! Funkar INTE det blir det en nytt super hightech grenrör med wastegaten nedbankad i kollektorn,, eller ja.. mer flödesoptimerat placerad vid sidan av i alla fall.. :D Det blir iaf version 4 av detta grenrör nu och man börjar bli less..
Jag lär nog åka på 1,2-1,3 bar i sommar, tanken var 1,5bar i första stadiet då man kom igång med den här motorn men som det känns just nu så blir det nog inte brukbart på gatan.

/koftan

Postat: lör jul 11, 2009 4:35 pm
av Johnny H
1,5 bar är lagom. Körde det på min E36 hela dagarna. ;)
Skitfränt att kunna få lös bilen i 120 på torr asfalt! :twisted: