200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Idag kom tobbeturbo hem med mina nya fjäderben bak :) :)

Ringde och kollade kardan också och den är nästan klar. Ska skickas i mitten på nästa vecka. :)

Det kan bli provkörning på Kjula den 29-30 Maj om allt går vägen!

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu är dämparna på plats. Blev riktigt bra! :)

Bild

Bild

Bild

Bild


När det var klart så var jag ju självklart tvungen att ställa ner den på hjul igen efter 7-8mån på pallbockar! :) :)

Ställde in åkhöjden hyfsat. Ska ner lite mer fram kanske men bak är den nog bra...

Brett o fint.
Bild

Ser arg ut! :)
Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Blir skitfränt! Vad blir det för v-låda?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Henrik Braun skrev:Blir skitfränt! Vad blir det för v-låda?
Tyvärr bara en getrag 280 (m5 lådan)...

Det blir nästa grej att byta ut.
Har beställt en Tilton "fegisventil" från summit som borde dyka upp nästa vecka. En sån: http://www.summitracing.com/parts/TIL-90-5000/
Den stryper lite när man släpper pedalen så att inte kopplingen kopplar i fullt så hårt.
Och så ska jag ju köra med hardyskiva så jag hoppas att lådan kommer överleva ett tag iaf.

Försöker hitta en extra låda att ha som reserv men dom rackarna är svåra att få tag på.
Har nån en ligger så hojta till.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

En sån ventil är nog inte alls dumt!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ett fränt helhets-intryck man får av bilen nu, däcken och fälgarna med breddarna på .. den ser snabb ut även när den står i garaget. :thumbright:
Den blir nog snabb på banan med. :twisted:

Det blir intressant med ventilen där.. jag vill lära mig mer om olika material på lamellerna, det finns ju "Black Magic" som är flerskiviga, och dom slirar ju till lite grann mer men det är ju ändå tufft för grejerna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

mattias skrev:Det är ett fränt helhets-intryck man får av bilen nu, däcken och fälgarna med breddarna på .. den ser snabb ut även när den står i garaget. :thumbright:
Den blir nog snabb på banan med. :twisted:

Det blir intressant med ventilen där.. jag vill lära mig mer om olika material på lamellerna, det finns ju "Black Magic" som är flerskiviga, och dom slirar ju till lite grann mer men det är ju ändå tufft för grejerna.
Jo får se hur det fungerar med ventilen... kanske är lätt att köra sönder kopplingen med den också.
Man får tydligen med ett gäng olika munstycken till den så man kan ställa hur mycke slir man vill ha. Får väl börja med det största och känna hur det känns.
Dom där Black Magic lamellerna låter intressanta... Dom i kombination med ventilen kanske vore nått?
Nu kör jag med nå ACE lameller.


Yxade bort handbromsen idag. Den passar inte i en racebil o så finns det ingen handbroms i nya oken iaf.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Snyggt jobbat. En av de fräckaste 200:or jag har sett.
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Denna bil känner jag igen från eskilstuna från förra året eller förr förra året från någon bil träff vid realcar typ, Grymm!
Fredrik
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Idag fick jag kardanen :) :)
Ser rejäl ut.
1350 knutar, 1350 splinsad del med 1" splines och 3" rör.

Ikväll blir det inpassning och bygge av fäste till stödlagret.

Hoppas längden blev rätt... :?

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Kardan passade perfekt :)

Jag körde nattskiftet i fredags och byggde om kardanringarna samt byggde infästning för stödlagret.
Så nu är allt det klart. :)

Igår fick jag hjälp av Karning att tigga stagen till fyrlänken och riva ur axlen igen.

Har börjat måla lite grejer också...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Tunar vidare...


Målat lite mer prylar.

Stagen
Bild

Axel
Bild

Sen har jag börjat maskera för att kunna spruta bilen invändigt.
Så jäkla drygt. :thumbdown:

Kjula känns långt borta nu...

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Allt tar längre tid än man tror...

Massa strul med lackningen har det varit...
Kass spruta gjorde så jag fick lacka om allt en gång till.. sen när det var klart så såg jag att det inte var rätt färg. :/
Bilen ska vara alpinvit men tydligen så är den inte det utan nån ännu vitare nyans.
Det nylackade ser grått ut iaf...

Men skiter i det nu och skruvar ihop. Syns nog inte jättemycke när stolar o så kommer i.

Så här blev det:
Bild

Bild

Axeln har fått bromsslang och uniballs monterat. Helt klar nu för att hänga i bilen.
Bild

Bild

Fick hem min tilton "fegisventil" samt sprängmatta till lådan och svänghjulet.
Mattan är redan monterad, missa ta kort på den.

Ventilen som måste vara gjord i svarteloxerad guld med tanke på priset. 1700kr.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Axeln och kardan på plats nu. :)

Stolar, batteri, tank o pump, ett bromsrör och strypventilen kvar nu sen blir det åka :)


Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Idag har jag varit ute och provkört.

Åkate runt 5min lite lätt för att känna på grejerna, allt verkade funka bra.
La en liten burnis på ettan det gick också bra... la en till ettan först sen mata ja i tvåan lite snabbt och då var det slut på det roliga. :(

Lådan rasade... låter skit...

Nu står den i garaget och skämms.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Skriv svar