Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av jonas landin »

Ser riktigt bra ut!
Har du kvar dom gamla grenrören? Dra ett PM om du vill bli av med dom!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Jonathan_ »

Tack!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p475873" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Jonathan_ »

Vänstersidan punktad, skall helsvetsas. Var betydligt enklare än högersidan men det blev lite knixigt vid vattenpumpen och styrstaget.

Sen är det "bara" mellandelen kvar och downpipen innan den kalla sidan kan påbörjas.

Kritisera gärna! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Mikael S »

Ser riktigt bra ut det där
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av David Herbertsson »

Det ser grymt ut! Kul att det är på gång igen! Är kollektorn i rostfritt?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar tackar!

Nope, allt är i vanligt svartstål. Kollektorn är däremot blästrad, därav färgskillnaden.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av duster340 »

Prydligt!
rock on
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Painlake Racing »

Japp, snyggt som vanligt :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Jonathan_ »

Tack så mycket PBM!

Har strax helsvetsat båda sidorna, kommer bilder på det senare.

Lyckades kränga de gamla rören med, sen råkade jag sälja wastegaten också.. :roll:

Så, nu lär jag ju ha en ny sån. Är inne på en Precision 66mm, eller finns det några bättre alternativ?
46mm känns lite liten?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår

Inlägg av Jonathan_ »

Snart så.. (ursäkta den kassa bilden)

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Huggervette
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
Ort: Piteå

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]

Inlägg av Huggervette »

Stiligt.

Hade du både varm insugsluft och vattentemp? Eller bara insug och vatten på tomgång?
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]

Inlägg av Jonathan_ »

Tack!

Nej, det var endast insugstempen som var väl varm utan intercooler. Hade runt 85 grader har jag för mig, och då var det ganska svalt ute.

Däremot var det på gränsen med vattentempen på tomgång. Men det berodde på dålig fläkt utan fläktkåpa, och inte kylaren i sig.

Läste lite i din tråd att du haft problem med varmgång på tomgång?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Huggervette
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
Ort: Piteå

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]

Inlägg av Huggervette »

Okej, nja. Hade de bara varit på tomgång hade de väl inte varit så farligt.
Gick väl i stort sett varm jämnt.

Men ska på med huven idag och ut och smyga för att se om den klarar att kontrollera tempen.

Tidigare fick man köra fort och hög växel för att tempen skulle vara ok. Så fort man körde sakta så steg tempen hela tiden.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]

Inlägg av Jonathan_ »

Ah okej. Ja då är det desto jäkligare. Mtp. Corvettes design med huv osv. är det kanske inte så konstigt att det gärna vill gå varmt.
Kan ju inte vara mycket luft som letar sig in i kylaren?

Köra fort är ju en lösning grabbarna i blått inte gillar, annars går ju det med. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Huggervette
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
Ort: Piteå

Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]

Inlägg av Huggervette »

Nä, den är ju rätt låg i fronten, men nu med nya fläktar och fri väg in till kylaren och den friska luften utestängd från resten av motorrummet så får man se hur de funkar i +25.

Men de är helt klart stor skillnad på flödet, 4000cfm i dagsläget jämfört med 1000cfm ifjol. Det drar svalt i fronten då man kör bägge fläktarna :)
Skriv svar