Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Ser riktigt bra ut!
Har du kvar dom gamla grenrören? Dra ett PM om du vill bli av med dom!
Har du kvar dom gamla grenrören? Dra ett PM om du vill bli av med dom!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Tack!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p475873" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... er#p475873" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Vänstersidan punktad, skall helsvetsas. Var betydligt enklare än högersidan men det blev lite knixigt vid vattenpumpen och styrstaget.
Sen är det "bara" mellandelen kvar och downpipen innan den kalla sidan kan påbörjas.
Kritisera gärna!





Sen är det "bara" mellandelen kvar och downpipen innan den kalla sidan kan påbörjas.
Kritisera gärna!






Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Det ser grymt ut! Kul att det är på gång igen! Är kollektorn i rostfritt?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Tackar tackar!
Nope, allt är i vanligt svartstål. Kollektorn är däremot blästrad, därav färgskillnaden.
Nope, allt är i vanligt svartstål. Kollektorn är däremot blästrad, därav färgskillnaden.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Japp, snyggt som vanligt 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Tack så mycket PBM!
Har strax helsvetsat båda sidorna, kommer bilder på det senare.
Lyckades kränga de gamla rören med, sen råkade jag sälja wastegaten också..
Så, nu lär jag ju ha en ny sån. Är inne på en Precision 66mm, eller finns det några bättre alternativ?
46mm känns lite liten?
Har strax helsvetsat båda sidorna, kommer bilder på det senare.
Lyckades kränga de gamla rören med, sen råkade jag sälja wastegaten också..

Så, nu lär jag ju ha en ny sån. Är inne på en Precision 66mm, eller finns det några bättre alternativ?
46mm känns lite liten?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår
Snart så.. (ursäkta den kassa bilden)


Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
- Ort: Piteå
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]
Stiligt.
Hade du både varm insugsluft och vattentemp? Eller bara insug och vatten på tomgång?
Hade du både varm insugsluft och vattentemp? Eller bara insug och vatten på tomgång?
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]
Tack!
Nej, det var endast insugstempen som var väl varm utan intercooler. Hade runt 85 grader har jag för mig, och då var det ganska svalt ute.
Däremot var det på gränsen med vattentempen på tomgång. Men det berodde på dålig fläkt utan fläktkåpa, och inte kylaren i sig.
Läste lite i din tråd att du haft problem med varmgång på tomgång?
Nej, det var endast insugstempen som var väl varm utan intercooler. Hade runt 85 grader har jag för mig, och då var det ganska svalt ute.
Däremot var det på gränsen med vattentempen på tomgång. Men det berodde på dålig fläkt utan fläktkåpa, och inte kylaren i sig.
Läste lite i din tråd att du haft problem med varmgång på tomgång?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
- Ort: Piteå
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]
Okej, nja. Hade de bara varit på tomgång hade de väl inte varit så farligt.
Gick väl i stort sett varm jämnt.
Men ska på med huven idag och ut och smyga för att se om den klarar att kontrollera tempen.
Tidigare fick man köra fort och hög växel för att tempen skulle vara ok. Så fort man körde sakta så steg tempen hela tiden.
Gick väl i stort sett varm jämnt.
Men ska på med huven idag och ut och smyga för att se om den klarar att kontrollera tempen.
Tidigare fick man köra fort och hög växel för att tempen skulle vara ok. Så fort man körde sakta så steg tempen hela tiden.
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]
Ah okej. Ja då är det desto jäkligare. Mtp. Corvettes design med huv osv. är det kanske inte så konstigt att det gärna vill gå varmt.
Kan ju inte vara mycket luft som letar sig in i kylaren?
Köra fort är ju en lösning grabbarna i blått inte gillar, annars går ju det med.
Kan ju inte vara mycket luft som letar sig in i kylaren?
Köra fort är ju en lösning grabbarna i blått inte gillar, annars går ju det med.

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor okt 04, 2007 4:41 pm
- Ort: Piteå
Re: Duster 340 T. Grenrörsbygge pågår [en pipa kvar]
Nä, den är ju rätt låg i fronten, men nu med nya fläktar och fri väg in till kylaren och den friska luften utestängd från resten av motorrummet så får man se hur de funkar i +25.
Men de är helt klart stor skillnad på flödet, 4000cfm i dagsläget jämfört med 1000cfm ifjol. Det drar svalt i fronten då man kör bägge fläktarna
Men de är helt klart stor skillnad på flödet, 4000cfm i dagsläget jämfört med 1000cfm ifjol. Det drar svalt i fronten då man kör bägge fläktarna
