Sida 21 av 42

tjena Simon

Postat: ons dec 01, 2010 9:30 am
av calle Bengtsson
jag kommenterar inte särskilt mkt , men jag är grymt impad av dina bitar :)

MVH Calle ,

Ps vad kostar dina dumpar?? Ds

Postat: tor dec 02, 2010 3:48 pm
av marmander
Tack :)

Dumparna kostar i dagsläget 1100kr plus moms. Jag skickar med rekommenderat brev och det kostar 80kr plus moms. Betalas via bifogad faktura till mitt bankgiro.

Marknadsför mig väldigt dåligt med dessa dumpar, men det känns lite "overkill" att fixa en hemsida med enbart en produkt. Har ju massa andra idéer som skall sättas i verk också, så tids nog får det bli en hemsida ändå.

Postat: tor dec 02, 2010 4:13 pm
av carfreak
marmander skrev:Tack :)

Dumparna kostar i dagsläget 1100kr plus moms. Jag skickar med rekommenderat brev och det kostar 80kr plus moms. Betalas via bifogad faktura till mitt bankgiro.

Marknadsför mig väldigt dåligt med dessa dumpar, men det känns lite "overkill" att fixa en hemsida med enbart en produkt. Har ju massa andra idéer som skall sättas i verk också, så tids nog får det bli en hemsida ändå.

Om du vill kan jag lägga in en annons på mina 2 hemsidor?!

Postat: tor dec 02, 2010 5:57 pm
av Tommy Luhr
servicehålen är förövrigt för att kunna dra skruvarna på flänsen mot toppen :)

Postat: mån dec 06, 2010 12:05 pm
av Mr_pekka
tjenna har dina dumpar något Rekommenderat laddtryck:
Minst ? BAR.

Max laddtryck:
? BAR.


då jag tänkte ladda ca 07-1.0bar på en b230 "den är chippad av motor- nord" effekten är ca 220 hk.

mycket snygga dumpar :thumbright:

Postat: mån dec 06, 2010 12:53 pm
av marmander
Mr_pekka,


Det finns inget sådant, har inte provtryckt någon till extrema tryck, men dom håller nog för en hel del ;) Kul att du tycker dom är snygga!

Vill man ha en ventil som kvittrar eller låter mycket utan att ha mycket luft att dumpa så är det fel ventil. Dom är konstruerade för maximalt flöde i förhållande till sin storlek, samtidigt som dom endast öppnar så mycket som krävs för att släppa ut övertrycket. Flödar en ventil bra så låter det lite, för att skapa ljud krävs energi och den energin tas från flödet.
Den nedre kolven gör även att dumpen fungerar som backventil och således inte släpper förbi luft på tomgång. Vissa bilar laddar dock så pass på tomgång att kolven öppnar och läcker ut lite, har man då luftmassemätare fungerar det inte, typ original Saab 9-x, Audi s2 mfl.

Postat: mån dec 06, 2010 1:13 pm
av Mr_pekka
Okeej snabba svar ! :thumbright:
då är det nog så att jag dessvärre får satsa på en annnan dump.
då jag dels är ute efter ljudet och har LMM.

tack för ett bra svar :)

Postat: tor dec 09, 2010 9:34 pm
av marmander
Ok, pekka, antog att det var på det viset. Du får hojta till när du får ihop en vassare motor ;)

Carfreak, glömde svara dig, skulle vara kul om du ville lägga upp en annons på dina sidor :)

Tommy, tänkte nästan att det var så, tänkte inte på att audii brukar köra insex, man är ju van vid pinnbult...

Postat: ons jan 05, 2011 7:49 pm
av marmander
Hej, nu har jag inte haft så många timmar tillgängliga för garageprojekten det senaste, men lite har jag hunnit med.

Grävaggregatet demonteras och rengöres, min frus brorsson hjälper till. Fy f..n vad söligt det är med hydraulik, får bli storstädning efter denna renoveringen..
Bild

Då var det mesta grovrengjort och demonterat
Bild

Igår svarvade jag ett par expanderaxlar, induktionshärdad kolvstång är hårt, men det går ganska bra att svarva ändå.
Bild

Vinkeln på konan fick bli 1:4, 12 grader har jag läst att det brukar vara, men så långt går inte min konsvarvningsutrustning på svarven.
Bild

Ganska tidsödande jobb, men ca 2h/expander med konorna, utan brickorna som jag inte svarvat än är ändå överkomligt med tanke på hur mycket dom kostar att köpa färdiga.
http://i359.photobucket.com/albums/oo37 ... C00573.jpg

provade att dra fast en och det verkar mycket lovande, bara 8st kvar nu :)
Bild

Till bomsvängen skippar jag expanderaxlarna, blir istället till att svarva fina flänsbussningar i aluminium-brons motsvarande JM7. Konstruktionen på bomsvängsinfästningen gör det helt enkelt lite krångligt att tillverka expandrar till, kommer framgå senare...

Re: Vad händer i Marmanders garage? Updat. 5/1-11

Postat: fre jan 07, 2011 12:35 pm
av David Herbertsson
Det ser bra ut som vanligt Simon :thumbright:

/David

Postat: tor jan 20, 2011 8:34 pm
av marmander
Tack David :)

Hej igen!

Efter en 95h arbetsvecka så var det dags att pyssla lite hemma i garaget istället.

Började där jag slutade, med att svarva expandrar alltså. Det är roligt att göra en, men fler så är det lite tradigt. Har gjort alla utom 3st nu, dock så glömde jag bilden på dessa, blir på monteringen istället.
Bild

Eftersom jag blev lite trött på svarvningen så passade jag på att låna en Hetvattentvätt för att tvätta av maskinen före lackering.
Pluggade alla hydraulanslutningar och hängde dit sticka och bom lite provisoriskt för att kunna köra maskinen in och ut ur verkstaden.
Bild

Efter strippning av dekaler, grovslipning av rostfläckar/lacksläpp och nedmattning av övrig lack så var det dags för grundmålning. Som synes var det mörkt ute, det gjorde saken lite lurigare att genomföra ;)
Bild
Bild

Idag fick jag nästan vårkänslor då solen lyste, så trots minusgraderna så fick det bli slutlackering också.
Bild
Bild

Inte helt perfekt resultat pga. att färgen tog slut lite för tidigt, sista rundan blev lite för tunt och därmed lite strävt på sina ställen. Kommer nog bli fint när jag får bättrat och dekaltrimmat ;)

Re: Vad händer i Marmanders garage? Vinterlack 20/1-11

Postat: tor jan 20, 2011 11:17 pm
av mattias
Oj, den kommer bli som ny ! :thumbright:

Har en traktor på gården nu, men det kommer nog ta många år innan den behöver en sån här renovering. :)

Re: Vad händer i Marmanders garage? Vinterlack 20/1-11

Postat: fre jan 21, 2011 10:34 am
av Jonathan_
Ser ju grymt ut, kommer bli en fin liten maskin till slut! :thumbright:

Var lite nyfiken på expanderaxlarna. Är det så original eller var det något annat som fick dig att använda den lösningen?

Mvh J

Re: Vad händer i Marmanders garage? Vinterlack 20/1-11

Postat: fre jan 21, 2011 10:56 am
av marmander
Visst hade man kunnat köra med maskinen som den var, men det är alltid roligt att ha bra ordning på sina prylar. Tyvärr hade dom nog missat en och annan smörjintervall :(

Jonathan,
Expanderaxlarna tillverkar jag för att man skall kunna få en helt glappfri maskin. Original sitter axlarna bara låsta axiellt med en skruv eller liknande, hålet som axeln sitter i har från början bra precision, men med dåligt underhåll och mycket slit så blir hålen större och axeln glappar således även i öronen. Med expanderande ändar så är det bara att efterdra några gånger, sedan sitter axeln totalt glappfritt :)
Axlarna är även av bättre kvalite än original, hårdare och med betydligt bättre ytfinhet och precision, så det blir bättre hållbarhet även för bussningarna mm.

Re: Vad händer i Marmanders garage? Vinterlack 20/1-11

Postat: fre jan 21, 2011 11:13 am
av Jonathan_
Ah, okej!

Ja är hålen i maskinen ovala/slitna så är det definitivt en bra lösning om än med lite jobb.

Du borde målat den rosa eller någon annan manlig färg bara för att retas. :hihi: