
Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, Bmw M20 sugmotor-topp
bild på 224hk motorn jag gjorde toppen till:


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
någon som har koll på vad en audi 10v turbo topp flödar helt std?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
130 cfm in och 85 cfm ut om jag minns rätt...
Jonne C
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
Tackar, det låter vettigt med dom ventilstorlkarna och kanalutformningarna 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
- Ort: Norge
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
Hei! Nå er snart dags før gren og insug bygge til min bil, har dratt ut litt pga husrenovering. Håper du har tid snart, ringer deg etter påsk!
mvh jonas

Volvo 242 8v 300hk 460nm.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
bara att höa av sig det skal jag hjälpa dig med fina grejer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, volvo grp-h
En liten teaser. Audi 10v flödar 180cfm på 40mm ventil på insug.
Bilder kommer
Bilder kommer

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Jonne C
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Finns juh två olika 10v toppar .
Och med relativt små ändringar blir de riktigt fina faktiskt.
Vilken av dem är det?
Och med relativt små ändringar blir de riktigt fina faktiskt.
Vilken av dem är det?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
det är den toppen där det inte är hål för spridarn utan det är en enorm öppning på kanalen istället.
Kommer bilder och mer fakta imorgon.
Kommer bilder och mer fakta imorgon.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
okej,, det är den toppen jag fått att funka bäst också.
med lite snickeri kan man bygga en frän downdrafttopp av en sån superenkelt.
edit: en bild på en jag gjort. ska bli kul å se vad den ger då den bromsas

med lite snickeri kan man bygga en frän downdrafttopp av en sån superenkelt.
edit: en bild på en jag gjort. ska bli kul å se vad den ger då den bromsas

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
ja det känns ju jädra konstigt när dom har gjort kanalerna så stora men det bör ju fungera.
Denna jag gjorde fick jag lägga en hel del kärlek på runt ventilstyrningen och sen så ligger mest jobb på botten av kanalen och innerradien.
Var tänkt att plasta den men det verkar inte behövas då det sjunger ut bra och den flödar mer och mer ju mer man lyfter.
Supertech ventiler med 7mm skaft monterade vi.
Dock var tappen i tryckarn 5mm för lång och det måste lösas. det är ju dock mindre lätt att greja med.
Ventilerna kan man inte ta något på nästan.
Denna jag gjorde fick jag lägga en hel del kärlek på runt ventilstyrningen och sen så ligger mest jobb på botten av kanalen och innerradien.
Var tänkt att plasta den men det verkar inte behövas då det sjunger ut bra och den flödar mer och mer ju mer man lyfter.
Supertech ventiler med 7mm skaft monterade vi.
Dock var tappen i tryckarn 5mm för lång och det måste lösas. det är ju dock mindre lätt att greja med.
Ventilerna kan man inte ta något på nästan.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
fränt att fler gräver ur dom där topparna. jag har också gjort en för ett par år sen ska se om jag lyckas hitta vad den flöda. hur flödar du den? har du en platta med ett hål som är lika som insuget eller hela öppningen?
här är en bild på en kappad orginal kan ju vara skoj att se den om du inte redan har gjort det


/Jimmy
här är en bild på en kappad orginal kan ju vara skoj att se den om du inte redan har gjort det


/Jimmy
You Can Never Go Fast Enough
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
trevligt med bilder.
Jag själv lovade ju bilder, men jag har precis släppt slipstiftet för kvällen så jag skall banne mig ta kvällen nu.
När jag flödar så använder jag modellera runt insuget och ca 20cm rör på avgaskanalen.
måste fara iväg till gottebutiken nu och bättra på bukfetman innan dom stänger, annars hade jag listat flödesvärdena.
får bli lite senare
Jag själv lovade ju bilder, men jag har precis släppt slipstiftet för kvällen så jag skall banne mig ta kvällen nu.
När jag flödar så använder jag modellera runt insuget och ca 20cm rör på avgaskanalen.
måste fara iväg till gottebutiken nu och bättra på bukfetman innan dom stänger, annars hade jag listat flödesvärdena.
får bli lite senare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Kul att se att någon fortfarande bryr sig om Audis gamla 10-ventilare, intressant tråd överhuvudtaget för den delen. http://forum.savarturbo.se/posting.php? ... cdaf39e9b8#" onclick="window.open(this.href);return false; Jag har också grävt i Volvotoppar på den tiden man åkte Amazon i skogen och har man själv provat på det är det intressant att läsa om det.
Men nu är det en turbokonverterad 80 Quattro som gäller sen många år tillbaka. Vad gäller 10-ventilarna får man ju välja om man skall ha mekaniska eller hydrauliska tryckare eftersom mekanisk topp inte passar till hydrauliskt block ( o tvärtom) pga återcirkulationskanalen till termostaten har olika mått vid blockpackningen. Man kan ju plugga kanalen både i blocket o toppen förstås och då gör det ju inget, men det för ju med sig andra ändringar också.
Min topp är av den äldre mekaniska varianten och är en gammal GrpA-topp från 80-talet. Jag har inga flödesvärden på den men motorn vart bromsad till 172 bhp på drivhjulen som sugmotor, då med med en kam på 297 grader vid körspel, grundkompression på 12,5-1, orginal fördelartändning med fast tändläge, 5-3-1 grenrör, samt ett moddat "continous injection" orginalsprut. Har inte den blekaste om vad det kan kräva för flödesvärden i toppen.
Numera går den med turbo o NIRA sprut med spridare som är nedsvarvade för att passa i orginaluttagen i toppen.
Härom året tänkte jag öka till 40 mm insug från orginal 38 mm (i GrpA fick man inte byta ventilstorlek) men jag tyckte dom kom för nära cylinderväggen så jag svarvade ner dom till 39mm. Kylningen är annars det som jag haft mest problem med och överhettning verkar dessa motorer inte alls tycka om. Under en tävling i Säffle var det över 30 grader varmt och när vi körde en SS på över 2 mil gick motorn upp i 130 grader och tryckte ur sig en massa vatten. Efteråt fick jag plana av toppen som slått sig. Sen verkade allt funka igen, men snart såg jag att kammen grävde djupa spår i ventilbrickorna, efter bara några få mil. Upptäckte då att även bryggan som ventiltryckarna löper genom hade satt sig. Det gjorde att 3 av tryckarna inte längre var vinkelräta mot kamnockarna. Jag köpte då 37 mm Volvotryckare från SPM och fräste upp hålen med rätt mått o vinkel i bryggan. Funkar fortfarande utan problem.
B20n är lite robustare med sitt gjutjärnslock. Någon gång i slutet av 70-talet gick fläktremmen av på Amazon precis efter starten på en sträcka. Vi fortsatte utan att slå av på tempot och når vi kom i mål 6 km senare fanns det inte så mycket vatten kvar i motorn. Vi hade turen att hitta en bäck och fick använda hjälmarna att hämta vatten i. Sen satte vi dit en reservfläktrem och åkte vidare. Några följdproblem vart det aldrig.
Skulle vara väldigt intressant om någon har en bild på en isärsågad aldre topp och kan lägga upp den. Tror det fanns minst ett par olika varaianter. Den som satt i 200/Urquattro-turbon och 80 quattrons 136-hästare har större kanaler än den vanliga standardfemman på 115 bhp.
Göran
Men nu är det en turbokonverterad 80 Quattro som gäller sen många år tillbaka. Vad gäller 10-ventilarna får man ju välja om man skall ha mekaniska eller hydrauliska tryckare eftersom mekanisk topp inte passar till hydrauliskt block ( o tvärtom) pga återcirkulationskanalen till termostaten har olika mått vid blockpackningen. Man kan ju plugga kanalen både i blocket o toppen förstås och då gör det ju inget, men det för ju med sig andra ändringar också.
Min topp är av den äldre mekaniska varianten och är en gammal GrpA-topp från 80-talet. Jag har inga flödesvärden på den men motorn vart bromsad till 172 bhp på drivhjulen som sugmotor, då med med en kam på 297 grader vid körspel, grundkompression på 12,5-1, orginal fördelartändning med fast tändläge, 5-3-1 grenrör, samt ett moddat "continous injection" orginalsprut. Har inte den blekaste om vad det kan kräva för flödesvärden i toppen.
Numera går den med turbo o NIRA sprut med spridare som är nedsvarvade för att passa i orginaluttagen i toppen.
Härom året tänkte jag öka till 40 mm insug från orginal 38 mm (i GrpA fick man inte byta ventilstorlek) men jag tyckte dom kom för nära cylinderväggen så jag svarvade ner dom till 39mm. Kylningen är annars det som jag haft mest problem med och överhettning verkar dessa motorer inte alls tycka om. Under en tävling i Säffle var det över 30 grader varmt och när vi körde en SS på över 2 mil gick motorn upp i 130 grader och tryckte ur sig en massa vatten. Efteråt fick jag plana av toppen som slått sig. Sen verkade allt funka igen, men snart såg jag att kammen grävde djupa spår i ventilbrickorna, efter bara några få mil. Upptäckte då att även bryggan som ventiltryckarna löper genom hade satt sig. Det gjorde att 3 av tryckarna inte längre var vinkelräta mot kamnockarna. Jag köpte då 37 mm Volvotryckare från SPM och fräste upp hålen med rätt mått o vinkel i bryggan. Funkar fortfarande utan problem.
B20n är lite robustare med sitt gjutjärnslock. Någon gång i slutet av 70-talet gick fläktremmen av på Amazon precis efter starten på en sträcka. Vi fortsatte utan att slå av på tempot och når vi kom i mål 6 km senare fanns det inte så mycket vatten kvar i motorn. Vi hade turen att hitta en bäck och fick använda hjälmarna att hämta vatten i. Sen satte vi dit en reservfläktrem och åkte vidare. Några följdproblem vart det aldrig.
Skulle vara väldigt intressant om någon har en bild på en isärsågad aldre topp och kan lägga upp den. Tror det fanns minst ett par olika varaianter. Den som satt i 200/Urquattro-turbon och 80 quattrons 136-hästare har större kanaler än den vanliga standardfemman på 115 bhp.
Göran