Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Bmw M20 sugmotor-topp

Inlägg av Tommy Luhr »

bild på 224hk motorn jag gjorde toppen till:
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av Tommy Luhr »

någon som har koll på vad en audi 10v turbo topp flödar helt std?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
RS100
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Ort: Jönköping

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av RS100 »

130 cfm in och 85 cfm ut om jag minns rätt...
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av Tommy Luhr »

Tackar, det låter vettigt med dom ventilstorlkarna och kanalutformningarna :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
JAStenseth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av JAStenseth »

Hei! Nå er snart dags før gren og insug bygge til min bil, har dratt ut litt pga husrenovering. Håper du har tid snart, ringer deg etter påsk! ;) mvh jonas
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av Tommy Luhr »

bara att höa av sig det skal jag hjälpa dig med fina grejer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Inlägg av Tommy Luhr »

En liten teaser. Audi 10v flödar 180cfm på 40mm ventil på insug.
Bilder kommer ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
RS100
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Ort: Jönköping

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av RS100 »

:thumbright: de jag hört om innan ligger på 160-165 (amatörgjorda men ändå) väntar otåligt...
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Kadett4wd »

Finns juh två olika 10v toppar .
Och med relativt små ändringar blir de riktigt fina faktiskt.

Vilken av dem är det?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Tommy Luhr »

det är den toppen där det inte är hål för spridarn utan det är en enorm öppning på kanalen istället.
Kommer bilder och mer fakta imorgon.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Kadett4wd »

okej,, det är den toppen jag fått att funka bäst också.
med lite snickeri kan man bygga en frän downdrafttopp av en sån superenkelt.

edit: en bild på en jag gjort. ska bli kul å se vad den ger då den bromsas
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det känns ju jädra konstigt när dom har gjort kanalerna så stora men det bör ju fungera.

Denna jag gjorde fick jag lägga en hel del kärlek på runt ventilstyrningen och sen så ligger mest jobb på botten av kanalen och innerradien.
Var tänkt att plasta den men det verkar inte behövas då det sjunger ut bra och den flödar mer och mer ju mer man lyfter.

Supertech ventiler med 7mm skaft monterade vi.
Dock var tappen i tryckarn 5mm för lång och det måste lösas. det är ju dock mindre lätt att greja med.

Ventilerna kan man inte ta något på nästan.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av iron_man »

fränt att fler gräver ur dom där topparna. jag har också gjort en för ett par år sen ska se om jag lyckas hitta vad den flöda. hur flödar du den? har du en platta med ett hål som är lika som insuget eller hela öppningen?
här är en bild på en kappad orginal kan ju vara skoj att se den om du inte redan har gjort det
Bild
Bild

/Jimmy
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Tommy Luhr »

trevligt med bilder.
Jag själv lovade ju bilder, men jag har precis släppt slipstiftet för kvällen så jag skall banne mig ta kvällen nu.

När jag flödar så använder jag modellera runt insuget och ca 20cm rör på avgaskanalen.

måste fara iväg till gottebutiken nu och bättra på bukfetman innan dom stänger, annars hade jag listat flödesvärdena.
får bli lite senare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av quattro »

Kul att se att någon fortfarande bryr sig om Audis gamla 10-ventilare, intressant tråd överhuvudtaget för den delen. http://forum.savarturbo.se/posting.php? ... cdaf39e9b8#" onclick="window.open(this.href);return false; Jag har också grävt i Volvotoppar på den tiden man åkte Amazon i skogen och har man själv provat på det är det intressant att läsa om det.
Men nu är det en turbokonverterad 80 Quattro som gäller sen många år tillbaka. Vad gäller 10-ventilarna får man ju välja om man skall ha mekaniska eller hydrauliska tryckare eftersom mekanisk topp inte passar till hydrauliskt block ( o tvärtom) pga återcirkulationskanalen till termostaten har olika mått vid blockpackningen. Man kan ju plugga kanalen både i blocket o toppen förstås och då gör det ju inget, men det för ju med sig andra ändringar också.

Min topp är av den äldre mekaniska varianten och är en gammal GrpA-topp från 80-talet. Jag har inga flödesvärden på den men motorn vart bromsad till 172 bhp på drivhjulen som sugmotor, då med med en kam på 297 grader vid körspel, grundkompression på 12,5-1, orginal fördelartändning med fast tändläge, 5-3-1 grenrör, samt ett moddat "continous injection" orginalsprut. Har inte den blekaste om vad det kan kräva för flödesvärden i toppen.

Numera går den med turbo o NIRA sprut med spridare som är nedsvarvade för att passa i orginaluttagen i toppen.

Härom året tänkte jag öka till 40 mm insug från orginal 38 mm (i GrpA fick man inte byta ventilstorlek) men jag tyckte dom kom för nära cylinderväggen så jag svarvade ner dom till 39mm. Kylningen är annars det som jag haft mest problem med och överhettning verkar dessa motorer inte alls tycka om. Under en tävling i Säffle var det över 30 grader varmt och när vi körde en SS på över 2 mil gick motorn upp i 130 grader och tryckte ur sig en massa vatten. Efteråt fick jag plana av toppen som slått sig. Sen verkade allt funka igen, men snart såg jag att kammen grävde djupa spår i ventilbrickorna, efter bara några få mil. Upptäckte då att även bryggan som ventiltryckarna löper genom hade satt sig. Det gjorde att 3 av tryckarna inte längre var vinkelräta mot kamnockarna. Jag köpte då 37 mm Volvotryckare från SPM och fräste upp hålen med rätt mått o vinkel i bryggan. Funkar fortfarande utan problem.

B20n är lite robustare med sitt gjutjärnslock. Någon gång i slutet av 70-talet gick fläktremmen av på Amazon precis efter starten på en sträcka. Vi fortsatte utan att slå av på tempot och når vi kom i mål 6 km senare fanns det inte så mycket vatten kvar i motorn. Vi hade turen att hitta en bäck och fick använda hjälmarna att hämta vatten i. Sen satte vi dit en reservfläktrem och åkte vidare. Några följdproblem vart det aldrig.

Skulle vara väldigt intressant om någon har en bild på en isärsågad aldre topp och kan lägga upp den. Tror det fanns minst ett par olika varaianter. Den som satt i 200/Urquattro-turbon och 80 quattrons 136-hästare har större kanaler än den vanliga standardfemman på 115 bhp.

Göran
Skriv svar