Sida 21 av 57

Re: Luhr´s garage, Bmw M20 sugmotor-topp

Postat: tis apr 12, 2011 10:10 am
av Tommy Luhr
bild på 224hk motorn jag gjorde toppen till:
Bild

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: tis apr 12, 2011 2:58 pm
av Tommy Luhr
någon som har koll på vad en audi 10v turbo topp flödar helt std?

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: tis apr 12, 2011 11:50 pm
av RS100
130 cfm in och 85 cfm ut om jag minns rätt...

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: tis apr 12, 2011 11:59 pm
av Tommy Luhr
Tackar, det låter vettigt med dom ventilstorlkarna och kanalutformningarna :)

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: ons apr 13, 2011 6:04 pm
av JAStenseth
Hei! Nå er snart dags før gren og insug bygge til min bil, har dratt ut litt pga husrenovering. Håper du har tid snart, ringer deg etter påsk! ;) mvh jonas

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: ons apr 13, 2011 7:49 pm
av Tommy Luhr
bara att höa av sig det skal jag hjälpa dig med fina grejer.

Re: Luhr´s garage, volvo grp-h

Postat: tis apr 19, 2011 3:34 pm
av Tommy Luhr
En liten teaser. Audi 10v flödar 180cfm på 40mm ventil på insug.
Bilder kommer ;)

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: tis apr 19, 2011 5:37 pm
av RS100
:thumbright: de jag hört om innan ligger på 160-165 (amatörgjorda men ändå) väntar otåligt...

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: tis apr 19, 2011 8:06 pm
av Kadett4wd
Finns juh två olika 10v toppar .
Och med relativt små ändringar blir de riktigt fina faktiskt.

Vilken av dem är det?

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: tis apr 19, 2011 10:06 pm
av Tommy Luhr
det är den toppen där det inte är hål för spridarn utan det är en enorm öppning på kanalen istället.
Kommer bilder och mer fakta imorgon.

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: ons apr 20, 2011 7:19 am
av Kadett4wd
okej,, det är den toppen jag fått att funka bäst också.
med lite snickeri kan man bygga en frän downdrafttopp av en sån superenkelt.

edit: en bild på en jag gjort. ska bli kul å se vad den ger då den bromsas
Bild

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: ons apr 20, 2011 7:29 am
av Tommy Luhr
ja det känns ju jädra konstigt när dom har gjort kanalerna så stora men det bör ju fungera.

Denna jag gjorde fick jag lägga en hel del kärlek på runt ventilstyrningen och sen så ligger mest jobb på botten av kanalen och innerradien.
Var tänkt att plasta den men det verkar inte behövas då det sjunger ut bra och den flödar mer och mer ju mer man lyfter.

Supertech ventiler med 7mm skaft monterade vi.
Dock var tappen i tryckarn 5mm för lång och det måste lösas. det är ju dock mindre lätt att greja med.

Ventilerna kan man inte ta något på nästan.

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: ons apr 20, 2011 5:18 pm
av iron_man
fränt att fler gräver ur dom där topparna. jag har också gjort en för ett par år sen ska se om jag lyckas hitta vad den flöda. hur flödar du den? har du en platta med ett hål som är lika som insuget eller hela öppningen?
här är en bild på en kappad orginal kan ju vara skoj att se den om du inte redan har gjort det
Bild
Bild

/Jimmy

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: ons apr 20, 2011 8:41 pm
av Tommy Luhr
trevligt med bilder.
Jag själv lovade ju bilder, men jag har precis släppt slipstiftet för kvällen så jag skall banne mig ta kvällen nu.

När jag flödar så använder jag modellera runt insuget och ca 20cm rör på avgaskanalen.

måste fara iväg till gottebutiken nu och bättra på bukfetman innan dom stänger, annars hade jag listat flödesvärdena.
får bli lite senare

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Postat: tor apr 21, 2011 1:31 pm
av quattro
Kul att se att någon fortfarande bryr sig om Audis gamla 10-ventilare, intressant tråd överhuvudtaget för den delen. http://forum.savarturbo.se/posting.php? ... cdaf39e9b8#" onclick="window.open(this.href);return false; Jag har också grävt i Volvotoppar på den tiden man åkte Amazon i skogen och har man själv provat på det är det intressant att läsa om det.
Men nu är det en turbokonverterad 80 Quattro som gäller sen många år tillbaka. Vad gäller 10-ventilarna får man ju välja om man skall ha mekaniska eller hydrauliska tryckare eftersom mekanisk topp inte passar till hydrauliskt block ( o tvärtom) pga återcirkulationskanalen till termostaten har olika mått vid blockpackningen. Man kan ju plugga kanalen både i blocket o toppen förstås och då gör det ju inget, men det för ju med sig andra ändringar också.

Min topp är av den äldre mekaniska varianten och är en gammal GrpA-topp från 80-talet. Jag har inga flödesvärden på den men motorn vart bromsad till 172 bhp på drivhjulen som sugmotor, då med med en kam på 297 grader vid körspel, grundkompression på 12,5-1, orginal fördelartändning med fast tändläge, 5-3-1 grenrör, samt ett moddat "continous injection" orginalsprut. Har inte den blekaste om vad det kan kräva för flödesvärden i toppen.

Numera går den med turbo o NIRA sprut med spridare som är nedsvarvade för att passa i orginaluttagen i toppen.

Härom året tänkte jag öka till 40 mm insug från orginal 38 mm (i GrpA fick man inte byta ventilstorlek) men jag tyckte dom kom för nära cylinderväggen så jag svarvade ner dom till 39mm. Kylningen är annars det som jag haft mest problem med och överhettning verkar dessa motorer inte alls tycka om. Under en tävling i Säffle var det över 30 grader varmt och när vi körde en SS på över 2 mil gick motorn upp i 130 grader och tryckte ur sig en massa vatten. Efteråt fick jag plana av toppen som slått sig. Sen verkade allt funka igen, men snart såg jag att kammen grävde djupa spår i ventilbrickorna, efter bara några få mil. Upptäckte då att även bryggan som ventiltryckarna löper genom hade satt sig. Det gjorde att 3 av tryckarna inte längre var vinkelräta mot kamnockarna. Jag köpte då 37 mm Volvotryckare från SPM och fräste upp hålen med rätt mått o vinkel i bryggan. Funkar fortfarande utan problem.

B20n är lite robustare med sitt gjutjärnslock. Någon gång i slutet av 70-talet gick fläktremmen av på Amazon precis efter starten på en sträcka. Vi fortsatte utan att slå av på tempot och når vi kom i mål 6 km senare fanns det inte så mycket vatten kvar i motorn. Vi hade turen att hitta en bäck och fick använda hjälmarna att hämta vatten i. Sen satte vi dit en reservfläktrem och åkte vidare. Några följdproblem vart det aldrig.

Skulle vara väldigt intressant om någon har en bild på en isärsågad aldre topp och kan lägga upp den. Tror det fanns minst ett par olika varaianter. Den som satt i 200/Urquattro-turbon och 80 quattrons 136-hästare har större kanaler än den vanliga standardfemman på 115 bhp.

Göran