Sida 21 av 22

Postat: lör sep 06, 2008 12:38 pm
av bmw02touring
Faan vad tråkigt, det har varit lite för mkt 02ras nu på senaste tiden. Kan inte säga annat än att det bara är att ställa undan den ett tag och vänta på motivationen. Den kommer nog åter,
//Niclas

Postat: lör sep 06, 2008 8:00 pm
av Pitebo
Damage report: lyfte toppen i dag, mkt intressant det fanns INGEN KOLV eller ens spårav en kolv i ettans cylinder, ej heller kolvbult...Dock stack vevstaken upp lite ensam i loppet, en smula krökt, men inte så mkt....ska lägga in kort på måndag.

Sen var toppen rätt hårt åtgången, behövs nya ventiler och säten på 1:ans cylinder, samt lite svetsning och trixande....

Övriga cylindrar och förbränningsrum visade inga tecken på spikningar, så jag gissar att varvtalet har knäckt kolvbulten, dessa kolvar har väldigt stort mellanrum mellan vevstake och kolvbult, vilket givetvis ej är så lyckat....

Behövs nog helt ny bottendel inklusive allt samt 2 vippor,2 ventiler och säten och en massa jobb innan M10:an vrålar igen....

Det positiva är att motorn känndes väldigt stark och tvekade inte att dra hårt till 9500rpm trots kort grenrör :wink:

min gissning är att maxeffekten låg runt 8000 och den bör rimligtvis ha vart runt 650 vid 2bar...men det är bara en vild gissning...

Postat: lör sep 06, 2008 9:43 pm
av bmw02touring
Skönt att höra att du inte gett upp :thumbright:
Bara att kavla upp skjortärmarna och komma igen. Ska bli intressant att se hur kolvresterna ser ut.
Körde du m5stakar och vw kolvar eller?

Du får väl reklamera kolvarna och stakarna till Mahle och M-sektionen, :hihi:
//Niclas

Postat: sön sep 07, 2008 9:07 pm
av Muppaskalle
Jag tror att maxeffekten låg närmare 9000 än 8000, kändes ju bara argare ju längre du drog den :thumbright:

Postat: mån sep 08, 2008 2:43 pm
av Pitebo
här kommer 2bilder på missären... obs cylindern var så här tom när jag öppnade...inte ett spår av kolven :shock:
Bild

Bild

Postat: mån sep 08, 2008 3:06 pm
av Hjorleifsson
å herrejävlar vilket ras

Postat: mån sep 08, 2008 4:25 pm
av weber-power
FY HELVETE :shock:

Postat: mån sep 08, 2008 4:30 pm
av Turbokoftan
Oj!! Ja ska man göra't ska man göra de ordentligt :D

Postat: mån sep 08, 2008 7:31 pm
av Jonny Karlberg
:( Det där såg inte så roligt ut!

Postat: mån sep 08, 2008 8:34 pm
av Lången
Oj oj....skrammlade till rätt bra det där kan jag tro...usch vad trist.

Postat: tis sep 09, 2008 10:06 am
av j björk
Usch vilket tråkigt ras :(
Inte mycket som inte tagit skada där..

Postat: tis sep 09, 2008 10:09 am
av Micke Johansson
Inte snyggt ! :( tråkigt

Postat: tor sep 11, 2008 9:10 am
av Cpt Tuttle
Aj fan... Jag har mina aningar att det inte räcker med STP i den där motorn... :evil:

Postat: mån sep 15, 2008 8:02 pm
av Pitebo
Liten uppdate, har troligen hittat ett shortblock m10 2l så då har jag nytt block och vev iaf...om nu veven behöver bytas? har ej haft ork att riva isär mer än....

Sen ligger det en extra uppsättning vevstakar på hyllan, så det mesta förutom kolv eller kolvar finns för renovering.....

Ska börja fixa upp toppen nån dag framöver...är på tok för mkt jobb lagt på den för att dömmas ut pga lite jack i ett förbränningsrum.....

Om någon är sugen på ett litet vinterprojekt i form av en motorrenovering så tas seriösa bud på bilen emot på PM eller telefon 070-316 96 63

Postat: mån sep 15, 2008 10:51 pm
av robban
Kör inte de låga vw kolvarna igen bara...