Sida 21 av 24
Postat: fre dec 17, 2010 9:32 am
av robbz
andy_b skrev:haha jag var mest sugen på att dricka kaffe

ja det borde jag ju ha förstått
E34RRT: jag har haft strul från dag ett med mina pyramidringar då motorn tryckt ut kompression i vattensystemet och vidare ut via evakueringskanalerna......så man har fått fylla på vatten med jämna mellanrum.......
nu blir det hederliga kopparringar tror jag, vi får se!
/mvh
Postat: fre dec 17, 2010 11:01 am
av andy_b
fins det inte en ny sån där ball packning men ringar i då?
Postat: lör dec 18, 2010 3:36 am
av robbz
andy_b skrev:fins det inte en ny sån där ball packning men ringar i då?
jo men jag har fortfarande nerfrästa kanter runt cylinderloppen för pyramiderna
+ att det är påkostat med borrning, deckat, oljesprut på kolvarna osv.....har ingen lust att byta ut det...
/mvh
Postat: lör dec 18, 2010 11:38 am
av andy_b
jo just fan ja det har du ju ....
Postat: mån dec 20, 2010 8:55 am
av Norbäck
Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
Postat: mån dec 20, 2010 12:16 pm
av robban
Norbäck skrev:Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
Hehe ja somt sagt, inget blir rätt som är fel...

Postat: mån dec 20, 2010 9:33 pm
av Micke Johansson
ppf har inte det dära problemt längre för dom har inte evakueringsspåren där.. min har också läkt och äcklat sig.
Postat: mån dec 20, 2010 10:01 pm
av robban
Evakueringsspår ska inte göra någon skillnad, om man har vattenlekage är det linjering eller nivåjustering. Dom gör någon större skillnad därför folk ofta skiter i dem.
Postat: tis dec 21, 2010 9:40 am
av Lillmicke
Jag har kört pyramidringar 2 säsonger utan större problem. Har lyft toppen för att kolla läget 2 gånger utan att plana den efteråt och det har fungerat fint. Däremot hade jag problem efter första bromsningen med att vatten kom ut ur evakueringskanalerna. Inget tryck i systemet, men vatten läckte ut. Åtgärden som togs då var att limma toppackningen (samma packning) och körde sedan hela 2010 utan problem med läckage.
Föreutom att limma packningen noga så instämmer jag med föregående talare. Stoppa i nya ringar, så blir det nog fina fisken!
Kul och se att du lever, Robbz! Hoppas vi ses mer kommande sommar än vad vi gjorde i år.
Postat: tis dec 21, 2010 10:35 pm
av robbz
Norbäck skrev:Som jag sa på luren. Mät upp och i med nya ringar med rätt mått så blir de bra. Kommer läcka med koppar oxå om det inte är rätt mått på dom.
självklart ska jag mäta djupet....har mina onda aningar att nåt inte stämmer mellan cyl 3 och 4.....eftersom packningen var bränd där....
-hoppas att det är ok, annars blir det merjobb som heter duga jämfört det som var planerat!
-ska nog bränna några timmar på att gå ut i garaget efter jobbet imorrn....bara att dyka förbi om du inte är upptagen!
Lillmicke: ja visst är det kul!

....dags för dig och kalle att komma på ett kafferep snart tror jag?
-låter ju helt otroligt det du beskrev, vad använde du för lim? loctite spraylim?
/mvh
Postat: ons dec 22, 2010 7:05 pm
av Norbäck
Varför skulle det bli merkobb pga de?
Du lär ju ändå veva fram nya ringar i svarven?
Postat: ons dec 22, 2010 10:00 pm
av robbz
Norbäck skrev:Varför skulle det bli merkobb pga de?
Du lär ju ändå veva fram nya ringar i svarven?
jag menar att om nu några ringspår är snedfrästa i blocket så lär jag ur med motorn, demontera den totalt på kolvar stakar vev etc, lämna på ny fräsning för spåren osv....
annars så hade jag ju bara tänkt se över toppen, petat i nya ringa och sen ihop....är du med?
/mvh
Postat: ons dec 22, 2010 10:16 pm
av Norbäck
Japp, nu är jag med.
Trode mer att du menade att dom var olika djupa bara, alternativt olika tjocklek på ringarna, den risken lär ju vara betydligt mkt större än att ett eller 2 spår är snéa och dom andra bra.
Är dom såpass snedfrästa så det ska påverka bör ju fräsarn sägas upp

Postat: fre dec 24, 2010 6:48 am
av robbz
hehe japp
/mvh
Re: robbz BMW M3 e30, 976hk / 1060Nm på 2.2bar
Postat: mån apr 04, 2011 9:25 pm
av robbz
Grejerna kom till slut och flitens lampa lyser igen!
-nu ska han ihop igen, händer en hel del just nu....förutom att sätta ihop motorn så byggs vattensystemet om till elektrisk vattenpump och torpedväggen ska kapas upp och rattstången ska flyttas så man kan åka på sladd i sommar
fick hem toppen från en totalrust hos Göran på uppsala motorslip....behöver jag säga att jag är nöjd?

det vart 12 nya rostfria ferrea ventiler, DYRT!! 12 nya säten samt alla avgasstyrningar, 6:ans ventiler hade klarat sig men dom byttes ändå....

allt klart invändigt..

Bäckis har haft ett jäkla strul med att få hem ringar till mig

, första paketet försvann på nån jävla postsortering så ett nytt fick skickas, därför ligger jag en vecka back....äckelposten!

klart för montering..

bottendelen redo..

camchaft zero.....

egentillverkad pryl:)

en passande dekal har letat sig in i cokpit...

här kan man se hur det kommer bli:
innan:

så här kommer rattstången gå nu....blir knappt nån vinkel alls, nice!

ersättningsröret istället för det stora termostathuset klart, sånär på en anslutning som ska svetsas in i röret....

torpedväggen uppkapad...
