B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Inlägg av Göran »

Martin H skrev:kul.varför kördes inte det med 50ior direkt? detta hade ni väl förutsatt.
jag befarade faktiskt att en topp typ jarmos skulle vinna och det skulle bli
ett jäkla gnäll på flödesbänks motståndarna. har faktiskt bytt på weber 45 motor från stortopp 205cfm+ pga vattensjuka till enklare portad och inte märkt nån skillnad förutom bättre ork på lågvarv med lill toppen. bäst ork i b20 har jag faktiskt fått med 45or och rest insug sjöng ut lätt över 8000rpm ( 92x80 och timo 840) kan du inte slänga på jarmos topp med 50iorna, tror många är nyfikna på det.
Vi trimmar inte varvräknare utan motorer!!!!!!!!!!!!!!!!
// Göran
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

öö va?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Med facit i hand så skulle man kanske valt större förgasare från början. Men då skulle väl en del av topparna sett annorlunda ut också. Jag är ingen expert på kamaxlar, och trodde inte när jag valde den här kammen att den skulle ge så mycket effekt. Lite därav valet av förgasare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant test den svarade väldigt fint :thumbright:

tack också för att ni visar resultatet på vårt forum, ni ska ha ett stort tack för arbetet ni har lagt ned och all intressant information :thumbright:

skulle va kul att höra hur den gick med ett 68-75cm långt grenrör också och kanske med rull vippor också? nån som har vippor att låna ut?

erland vad säger pipe max om grenröret? vist är timo röret alldeles för långt igenteligen?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 29, 2010 10:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Inlägg av Göran »

Martin H skrev:öö va?
45 or varvar inte lätt över 8000 rpm de dör ut innan 7500 rpm, har aldrig kört en sådan aplikation under mina år i bromsbänk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

I bil orkar dom sjunga ut men i bromsbänken när vattnet ska ur pumpen blir det trögt.

erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Nu hade det fungerat bättre med 38mm:s kanal. Mer effekt och även min topp måste göras större. Minimum intake valve lift är nu .510 med 46mm:s ventil så nu är kammen den definitiva strypningen tillsammans med portens minsta area. Det krävs 190 cfm vid 75 grader för den här effekten.

Erland.



129.825 Cubic Inches @ 7100 RPM with 110.0 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 190.4 CFM and 200.6 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 142.9 CFM and 156.7 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 201.1 209.4 213.5 217.6
Peak Torque Lbs-Ft 164.8 171.6 175.0 178.4

HorsePower per CID 1.549 1.613 1.645 1.676
Torque per Cubic Inch 1.270 1.322 1.348 1.374

BMEP in psi 191.5 199.3 203.3 207.2
Carb CFM at 1.5 in Hg. 293 326 343 359

Target EGT= 1274 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 103.7 to 104.3 Octane required range
Air Standard Efficiency = 62.90147 % for 11.500:1 Compression Ratio

Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 201.9 222.8 243.7

----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 129.825 Intake Valve Net Area = 2.496
CID per Cylinder = 32.456 Intake Valve Dia. Area = 2.573
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.150 Exhaust Valve Net Area = 1.667
Int Valve/Bore Ratio = 0.500 Exhaust Valve Dia. Area = 1.744
Exh Valve/Bore Ratio = 0.411 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.823 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.678
Intake Valve L/D Ratio= .282 Exhaust Valve L/D Ratio= .342
CFM/Sq.Inch = 74.0 to 78.0 CFM/Sq.Inch =81.9 to 89.9
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .452
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .373


Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0237 1.00 CC = 0.0350
0.50 CC = 0.0119 0.50 CC = 0.0175
0.25 CC = 0.0059 0.25 CC = 0.0087
0.10 CC = 0.0024 0.10 CC = 0.0035

------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3727.50 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 6075.58 occurs at 75.543 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 234.6 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 2878.20 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1631.97 G's


------- Current Camshaft Specs @ .050 -------

IntOpen= 19.50 IntClose= 55.50 ExhOpen= 55.50 ExhClose= 19.50
Intake Duration @ .050 = 255.00 Exhaust Duration @ .050 = 255.00
Intake CenterLine = 108.00 Exhaust CenterLine = 108.00
Compression Duration= 124.50 Power Duration = 124.50
OverLap Duration = 39.00 Lobe Center Angle (LCA)= 108.00
Camshaft installed Straight Up = 0.00 degrees

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.510 0.549 0.604
Exhaust = 0.471 0.508 0.558
Max-effort Intake Lift = 0.633
Max-effort Exhaust Lift = 0.585
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .549 Lift @ 7100 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .508 Lift @ 7100 RPM


- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 31.697 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 17.990 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 12.560 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 9.885 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 8.021 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 6.748 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 5.824 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 5.122 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood

Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.030 to 2.284 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.335 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.385 to 2.822 Sq.Inch

Minimum Plenum Volume CC = 352.5 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 21.5 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2127.4 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 129.8 [typically for Tunnel Ram Intakes]


------- Operating RPM Ranges of various Components -------

Camshaft Intake Lobe RPM = 6467 Exhaust Lobe RPM = 5990
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 4347 to 6347
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations

Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .549 Lift @ 7100 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .508 Lift @ 7100 RPM

Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 6591 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 7135 RPM

Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 4775 to 6775 RPM

Intake Valve Diameter RPM Range = 4591 to 6591

Intake Flow CFM @28in RPM Range = 5171 to 7171
___________________________________________________________________________

Best estimate RPM operating range from all Components = 5085 to 7085

Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________


--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
158 FPS at Intake Valve Curtain Area= 2.900 sq.in. at .510 Lift
178 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .452
219 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.084 sq.in. at 7100 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.304 sq.in. at 7100 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.384 sq.in. at 7100 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.469 sq.in. at 7100 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.523 sq.in. at 7100 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.603 sq.in. at 7100 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 1.757 sq.in. at 7100 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.827 sq.in. at 7100 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.904 sq.in. at 7100 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.077 sq.in. at 7100 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.176 sq.in. at 7100 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 2.284 sq.in. at 7100 RPM Torque Loss + Reversion


--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
151 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.387 sq.in. at .510 Lift
206 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .373
255 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.412 sq.in. at 7100 RPM
435 FPS Velocity CSA= 0.826 sq.in. at 7100 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.026 sq.in. at 7100 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.089 sq.in. at 7100 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.156 sq.in. at 7100 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.198 sq.in. at 7100 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.261 sq.in. at 7100 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.438 sq.in. at 7100 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.498 sq.in. at 7100 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.598 sq.in. at 7100 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 1.712 sq.in. at 7100 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 1.892 sq.in. at 7100 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 1.997 sq.in. at 7100 RPM Torque Loss + Reversion
Br
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre feb 15, 2008 6:28 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av Br »

Lindqvist Racing skrev:Med facit i hand så skulle man kanske valt större förgasare från början. Men då skulle väl en del av topparna sett annorlunda ut också. Jag är ingen expert på kamaxlar, och trodde inte när jag valde den här kammen att den skulle ge så mycket effekt. Lite därav valet av förgasare.
Ni fick fixat de ni skulle. Bra jobbat.
SM GULD KLASS 2 2010
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Headers, först i tum och sen i mm.

Erland.



--- Tri-Y Header Design Specs --- for 129.825 CID from 5100 to 7600 RPM

1st Y-Segment Dia. inches= 1.565 Length= 13.1 to 14.4 inches long

2nd Y-Segment Dia. inches= 1.690 Length= 13.1 to 14.4 inches long

--- Header Collector Specs (Megaphone or Diffuser Cone Shape) ---
Diameter inches= 2.180 taper to 3.180 Megaphone/Diffuser Length= 15.3 inches

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 15.3 , 30.6 , 61.2 , 122.4 inches long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 22.9 , 45.9 , 91.8 , 183.5 inches long

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off .0625 inch Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
3rd Harmonic = 26.3 inches long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 122.4 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 61.2 inches long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 30.6 inches long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 15.3 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 7.6 inches long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 3.8 inches long ... reduced Torque , not recommended


************** Metric Units ******************


--- Tri-Y Header Design Specs --- for 2.127 Liters from 5100 to 7600 RPM

1st Y-Segment Dia. MM= 39.744 Length= 333.9 to 364.9 MM long

2nd Y-Segment Dia. MM= 42.919 Length= 333.9 to 364.9 MM long

--- Header Collector Specs (Megaphone or Diffuser Cone Shape) ---
Diameter MM= 55.369 taper to 80.769 Megaphone/Diffuser Length= 388.5 MM

Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 388.5 , 776.9 , 1553.9 , 3107.7 MM long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 582.7 , 1165.4 , 2330.8 , 4661.6 MM long

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
3rd Harmonic = 667.7 MM long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3107.7 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1553.9 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 776.9 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 388.5 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 194.2 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 97.1 MM long ... reduced Torque , not recommended
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Inlägg av Göran »

Vi skulle kunna fortsätta köra bänk i veckovis och testa teorier och dela med oss av resultaten, det är fruktansvärt roligt men både tidsödande och dyrt. Det är som Erland har varit inne på att kammen är begränsningen och att man måste ha större kanaler, de märks tydligt mellan Stefans och min topp i testerna som vi gjorde med 50mm förgasarna. Min topp är mindre bearbetad och passade lite bättre till en mindre förgasare, då tittar jag inte bara på toppeffekten utan på det som många glömmer, medeleffekten . Vi skulle förmodligen kunna varva mer och lägga effekten högre upp säkert bortåt 7500-7700 rpm med rullvippor och avstämt grenrör. Men jag tror att det inte hade slagit ut så väl på effekten pga. ökad friktion, då b20 motorn har förstora lager, då menar jag att de är alldeles för breda och har för stor diameter, detta märks tydligt när vi började köra bortåt 7600 rpm i sista testerna, snabbt stigande oljetemp är en tydlig indikation på detta dessutom sitter relativt tunga kolvar med kolvringar som inte är avsedda för dessa varavtal. Som sagt varje motor har en praktisk begränsning. Vill passa på att tacka deltagarna som var med förra helgen, hoppas att ni liksom jag hade några lärorika dagar. Sen tror jag att en bil på fyrans växel går väl så tungt som turbinen, har gjort praktiska exempel . :) Nä nu ska jag städa verkstan och ta in min Bamazon, så jag blir färdig till våren.
Tack för mig .
//Göran
Användarvisningsbild
Gunnar S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
Ort: I ett garage i Höga kusten...

Inlägg av Gunnar S »

:?:
Har det nånstans i denna tråd redovisats specifikationer på tändfördelaren som användes?
Jag har i så fall missat detta.
Volvo har ju, genom åren, använt Bosch-fördelare med högst varierande prestanda. Vissa är direkt olämpliga vid effektökning.
Vore intressant att se Boschnummer samt höra om allmäntillståndet på denna?
Typ av tändsystem i övrigt?

I övrigt har det varit kul att följa hela tilldragelsen. Gör gärna om detta nån annan gång.
:thumbright:
Livet går vidare...
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Martin H skrev:kul.varför kördes inte det med 50ior direkt? detta hade ni väl förutsatt.
jag befarade faktiskt att en topp typ jarmos skulle vinna och det skulle bli
ett jäkla gnäll på flödesbänks motståndarna. har faktiskt bytt på weber 45 motor från stortopp 205cfm+ pga vattensjuka till enklare portad och inte märkt nån skillnad förutom bättre ork på lågvarv med lill toppen. bäst ork i b20 har jag faktiskt fått med 45or och rest insug sjöng ut lätt över 8000rpm ( 92x80 och timo 840) kan du inte slänga på jarmos topp med 50iorna, tror många är nyfikna på det.
Tack för förtroendet men själv tror jag inte att det blir så mycket mer hästar, toppen är redan maxat ut vid 200hk tror jag.
Topp är redan sålt.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Inlägg av Pacman »

Martin H skrev:kul.varför kördes inte det med 50ior direkt? detta hade ni väl förutsatt.
Detta är en del av det som folk kallar tävling!
En tävling måste ha ramar att hålla sig inom, annars spårar det garanterat ur. Alla deltagare och övriga läsare på detta forum fick helt klart för sig vad som gällde, vilka begränsningar som fanns och vad som skulle bedömas och gälla under tävlingen.
Klart att större förgasare hade gett mer effekt. Det hade kolvar med tunnare ringar gjort med, större borr, mer slag, mer lyft på kamaxel....man kan hålla på i oändlighet.

Det som är charmen och en absolut förutsättning för att ens kunna ha såna här tävlingar är att man bestämmer sig för att sätta ramar, och håller sig inom dem! Annars blir det inte genomförbart.
Jag har lärt mig massor och i framtiden kommer mina toppar att kunna bli ännu bättre, och då inte bara till B20. :)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Tack för ett bra jobb. Tävling med praktiska tester, och utvärdering som alla får ta del av. Kan inte bli mkt bättre.

Roligt att ni tog er tid att testa med andra gasare.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Gunnar S skrev::?:
Har det nånstans i denna tråd redovisats specifikationer på tändfördelaren som användes?
Jag har i så fall missat detta.
Volvo har ju, genom åren, använt Bosch-fördelare med högst varierande prestanda. Vissa är direkt olämpliga vid effektökning.
Vore intressant att se Boschnummer samt höra om allmäntillståndet på denna?
Typ av tändsystem i övrigt?

I övrigt har det varit kul att följa hela tilldragelsen. Gör gärna om detta nån annan gång.
:thumbright:
085 alufördelaren användes. Jag kunde valt vilken originalfördelare som helst, alla har slutat reglera tändningen vid de 4000 rpm som vi började mätningen från. För övrigt Bosch brytarlöst.
Skriv svar