Sida 21 av 47
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bara resten kvar :)
Postat: fre jul 05, 2013 8:42 am
av Daniel Ireståhl
Erik Nygårds skrev:Tjena vad snyggt allt blir , men varför lackade du inte karossen under inne motorutrummet innan du sätter dit saker? mvh erik
Tack! Det finns en enkel anledning till det som nog alla med ett sånt projekt upplever och det är tidsbrist. Hade jag gjort det nu så hade det förmodligen inte blivit nåt åka av i sommar.
Detta kommer fixas under hösten/vintern då det kommer hända en hel del annat

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bara resten kvar :)
Postat: ons jul 17, 2013 9:40 am
av Daniel Ireståhl
Fick ett paket med stålomspunna bromsslangar och kopplingsslang. Beställdes från NBM Hydraulic, snabb och trevlig service, kan rekommenderas.
Bara att montera, sen kan man börja lufta bromsar och koppling
Kommer göra ett ryck att få ihop bilen i början av nästa vecka så snart så

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Instrumentpanel
Postat: fre jul 26, 2013 8:28 am
av Daniel Ireståhl
Det händer en hel del i garaget vill jag lova men hinner inte uppdatera så mycket just nu.
Men ni får en liten förhandstitt på instrumentpanelen jag nästan fått färdig, det ska till några hål till innan den är klar

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Instrumentpanel
Postat: fre jul 26, 2013 1:09 pm
av volvobrage
Stilig!:)Blir spennande og sjå den ferdig med instrumenta på plass!
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Instrumentpanel
Postat: tis aug 06, 2013 11:55 am
av Daniel Ireståhl
Kör för fullt för att försöka få klar bilen så man kan provstarta den snart och jag börjar äntligen se ljuset i tunneln

Det känns som om dem sista 10% tar 90% av tiden.
Har fått klart bränslesystemet i bagageutrymmet.
Större delen av elen är klar inne i bilen, såhär såg det ut för några dagar sedan, inte i närheten av klart här
Hänt lite sen den bilden, nu har jag fått monterat en hel del inne i kupén. Tak, hatthylla, mattor, mittkonsoll och instrumentbräda har bland annat hittat till sin plats. Provmonterade även instrumentpanel, stol och ratt för att få lite förkänsla. Man fick riktigt sug på att ut och åka när jag satte mig bakom ratten. Peppa, peppa, inte långt kvar!!!
Har gjort mycket smågrejer också som inte syns men tar mycket tid. Bland annat har jag monterat solenoiden till bagageöppnare, kopplat in hastighetsgivaren till bakaxeln, dragit fram en del termoelement. Har även monterat bromsslangar och kopplingsslang jag beställde, blev rätt längd på allt och passade super. :thumbright
Något som syns är däremot grupp A vingen
Styrsystem har hittat sin plats med tillhörande säkringar och reläer. Kablar ska dras lite bättre här och en del andra saker ska kopplas in sen är elen gott som klar invändigt.
Det som är kvar i grova drag är elhärvan till motorn samt att bygga ett avgassystem. Tror inte att motorhärvan tar mer än en kväll att bygga, beräknar ungefär samma tid till avgassystemet. Sen ska allt monteras tillbaka, bromsar och koppling ska luftas, krängningshämmare ska ställas in, hjulinställningar etc. Så även om det känns att man är ganska nära är det ett par timmar till men målet är uppstart nästa vecka.
Monterade grillen också bara för att se att det händer något utvändigt

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tis aug 06, 2013 7:12 pm
av NTCRS1
Fan va fint det blir!
Har följt lite till och från, dock inte läst alla planer från början, blir det turbo sen?
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tis aug 06, 2013 10:03 pm
av Daniel Ireståhl
NTCRS1 skrev:Fan va fint det blir!
Har följt lite till och från, dock inte läst alla planer från början, blir det turbo sen?
Denna säsongen blir det ingen överladdning, tanken är att få ihop bilen och börja lära känna den efter alla ändringar som har gjorts. På så sätt hoppas jag kunna åtgärda eventuella brister under vintern. Nåt kommer hända med motorn i vinter, jag har inte bestämmt vad ännu bara. Men med största sannolikhet blir det något överladdat

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: ons aug 07, 2013 7:27 am
av Croner
Vilket detaljarbete! Rikktigt imponerad och det blir jag sällan när det gäller 240 byggen. Jag står och lurar på samma motor i min MG eller om Jag ska gå på Supra mk 3 med turbo. Fint bygge!!
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tor aug 08, 2013 3:39 am
av Karl Buchka
Fy fan vad snyggt det blir. Jobba på! Dina beundrare kräver uppstartsvideo.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tor aug 08, 2013 5:37 am
av jonas landin
Blir ju hur bra som hellst de här!
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tor aug 08, 2013 7:33 am
av Daniel Ireståhl
jonas landin skrev:Blir ju hur bra som hellst de här!
Tack! Ja det börjar se rätt skapligt ut nu
Karl Buchka skrev:Fy fan vad snyggt det blir. Jobba på! Dina beundrare kräver uppstartsvideo.

Ja jag ska försöka filma lite när det väl är dags att dra runt på nyckeln, måste få tag i en vettig kamera men det ska jag försöka lösa.
Croner skrev:Vilket detaljarbete! Rikktigt imponerad och det blir jag sällan när det gäller 240 byggen. Jag står och lurar på samma motor i min MG eller om Jag ska gå på Supra mk 3 med turbo. Fint bygge!!
Tack! Kul att höra att du uppskattar bygget, särskilt med tanke på att 240 inte verkar vara din favoritbil
Det har hänt lite till i garaget, gårdagen spenderade jag med att fixa klart all el inne i kupén. Det tar grymt med tid, särskilt när man ska sätta på kabelstrumpa och krympslang på allt för att få det bra. Men snyggt och rent blir det till slut, helt klart värt det i slutändan. Tyvärr ingen bild på hur det blev då jag glömde ta några kort på det men det kommer.
Vågade mig också på att sätta på batteriet för att se att allt verkar vara rätt kopplat så långt. Lite nervöst drog jag först runt huvudströmbrytaren och satte sedan nyckeln på tändläget, fick för mig att det började lukta brännt men det var bara inbillning. Såg att styrsystemet hoppade igång också, även reläna klickade när jag drog av och på strömbrytarna. Fick dock inte igång bränslepumparna eller fläkten men tror det mer beror på en missmatch i styrsystemet. Har installerat bagagerumsöppnare innefrån kupén och när jag tryckte på den knappen hörde man att solenoiden gick igång.
En annan grej var att vindrutetorkarna uppförde sig lite konstigt. Första gången jag satte på strömmen så slutade den aldrig att gå oavsett vilket läge spaken befann sig i. Upptäckte då att en av armarna inne i motorn hade hoppat ur så när jag satte tillbaka den så kunde jag iallafall stänga av torkarna i spakens högsta läge. Däremot har jag inget intervall läge utan som det blir nu har jag normal hastighet i läge 1, snabbt i läge 2 och normal hastighet i läge 3. Kommer inte riktigt ihåg hur det ska vara men har man inte intervaller i läge 1? Nån som har nån idé på vad det kan vara, är det torkarreläet som gett sig? När jag piffade till motorn hade jag isär allt, kan det vara nåt där som blivit galet?
Mycket text och inga bilder, lovar att ändra på det tills nästa gång

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: tor aug 08, 2013 6:59 pm
av Karl Buchka
Är ganska säker på att blinkersspaken är, från överst till längst ned: Intervall, av, momentant 1, 1, 2, 3.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: fre aug 09, 2013 10:14 am
av Daniel Ireståhl
Karl Buchka skrev:Är ganska säker på att blinkersspaken är, från överst till längst ned: Intervall, av, momentant 1, 1, 2, 3.
Kollade instruktionsboken och lägena stämmer som du säger. 1 är normalhastighet, 2 är snabb, 3 är några svep i normalhastighet med spolarvätska (när man drar spaken mot sig).
Får kolla över spaken igen, kommer inte ihåg exakt hur det var nu.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...
Postat: fre aug 16, 2013 12:47 pm
av Daniel Ireståhl
Har hänt en del i garaget igen, lite dålig att uppdatera kontinuerligt så här kommer en summering sen sist.
Man känner att det går framåt men samtidigt går det alldeles för sakta, man får hela tiden skjuta fram tidsplaneringen.
Satte mig ner och kopplade lite el en kväll i veckan, blev lite sladdar...
Alla mätare och indikeringslampor monterade.
Plockade fram ett gammal nätaggregat till en dator för att kunna se hur bakgrundsbelysningen blir, man blev bra taggad på att få starta bilen på riktigt. En lampa är trasig, därav ingen bakgrundsbelysning. Jag har två originalinstrument från bilen som har sämre bakgrundsbelysning jämfört med de nya VDO instrumenten men det får gå för tillfället, kanske fixar det framöver.
Sen har jag fått tag på lite speedparts. Bland annat har jag äntligen fått tag på svarta dörrsidor bak efter många om och men, folk verkar tro att dessa är gjorda av guld men fick dessa för en rimlig slant. Dessa var inte i perfekt skick men gott nog för mig.
Fick även tag på en liknande Sparcostol till passagerarsidan, den ena stolen sitter väldigt högt i jämförelse. Man kan skymta de svarta dörrsidorna i bakgrunden
All el är i princip färdig med flätad strumpa, krympslang, tätningar och crimpade stift. Men har nåt bekymmer med elfläkten, har konstaterat att fläktrelät är rätt inkopplat men så fort jag slår på relät går säkringen. Har provat att koppla bort fläktarna men säkringen går ändå. Kopplar jag däremot bort +12V ut från relät funkar det fint och relät slår till och från som det ska. Så det enda jag kan tänka på är att jag har kortis mot karossen någonstans.
Köpte billiga termoelement från Kina för att ha individuell cylindertemp, ska bli intressant att se vad dem går för. Kostade 100kr/st så förväntar mig inte jättemycket från dem. Måste passa på att fylla ut utgångnarna när man ändå har möjlighet.
Igår var jag och hämtade dessa, kunde inte hålla mig när jag fick chansen att köpa dem. Fälgarna var helt nya med nya däck för en hel hög med pengar
Samma modell som innan men dessa är skostorleken större, 18X9" för att kunna få på lite bredare sulor. Behöver några mm spacers fram i och med att jag har 50mm Sellholmbenen, det hade nog funkat utan spacers om man hade haft dem smalare (40mm) benen. Bak passade det nästan perfekt, betydligt bättre än vad jag trodde. Kommer nog behöva massera skärmkanten om bilen ska lägre ner på backen. För den som är intresserad är det ET14 på fälgarna.
Såhär ser det ut för tillfället...

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Uppdatering 16/8
Postat: fre aug 16, 2013 6:43 pm
av Tegheim
Vad är det för stolar?