
Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2014!
Hmm, jo det är väl bara att riva och kolla. Det som var lite lurigt av den lilla filmen du lade ut var att jag tycker att ljudet försvinner där en liten sväng för att sedan komma tillbaka och fortsätta 

Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
Re: Evinrudes BMW M5 Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2014!
Precis, ibland försvinner det i nån sekund för att sedan komma tillbaka vilket gör mig riktigt brydd :S
Men som sagt, inte så mycket annat att göra än att riva
Men som sagt, inte så mycket annat att göra än att riva
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Ja här har det varit heldött ett tag nu, men nu har det tagit fart igen!
Har pillat en massa med andra bilar efter att motivationen tog slut i somras, men så gav en polare mig en rejäl spark i ändan för ett litet tag sedan och då blev jag ju tvungen att ta tag i härken! E28an har blivit projekt då planer om lite större turbo etc hägrade så den rullades ut så kombin kunde rullas in
Först sattes det igång att städas lite i garage och utanför

Gott om plats helt plötsligt!

Sen var det bara att börja riva!


Status på söndagkväll:

Dagen därpå fick man sätta igång med det roliga!


OE tar reda på varför det kallas turbomössa

Kastade upp motorn i stativet för att ta reda på vad skramlet berodde på

Hittade inget i toppen, alla fjädrar, retainers och shims såg fina ut så då var det bara att börja riva botten och lyfta toppen
Troligtvis är det ventilflyt som har orsakat ventilkrock då det har övervarvats en del, men alla ventiler verkar ha klarat sig, dock har kolvarna fått sig en del märken


Däremot är jag rätt säker på att det inte är ventilflyt som har orsakat detta:


Så mysteriet med rasslet kan nog anses utrett
Förhoppningsvis har kolven klarat sig, men staken lär garanterat behöva bytas, ramlagerna såg även kalasbra ut så nåt positivt fanns det ju iaf
Sen blir det även att fräsa kamdreven och byta ventilfjädrar när man ändå är igång

Har pillat en massa med andra bilar efter att motivationen tog slut i somras, men så gav en polare mig en rejäl spark i ändan för ett litet tag sedan och då blev jag ju tvungen att ta tag i härken! E28an har blivit projekt då planer om lite större turbo etc hägrade så den rullades ut så kombin kunde rullas in
Först sattes det igång att städas lite i garage och utanför


Gott om plats helt plötsligt!

Sen var det bara att börja riva!


Status på söndagkväll:

Dagen därpå fick man sätta igång med det roliga!



OE tar reda på varför det kallas turbomössa

Kastade upp motorn i stativet för att ta reda på vad skramlet berodde på

Hittade inget i toppen, alla fjädrar, retainers och shims såg fina ut så då var det bara att börja riva botten och lyfta toppen
Troligtvis är det ventilflyt som har orsakat ventilkrock då det har övervarvats en del, men alla ventiler verkar ha klarat sig, dock har kolvarna fått sig en del märken



Däremot är jag rätt säker på att det inte är ventilflyt som har orsakat detta:


Så mysteriet med rasslet kan nog anses utrett

Förhoppningsvis har kolven klarat sig, men staken lär garanterat behöva bytas, ramlagerna såg även kalasbra ut så nåt positivt fanns det ju iaf
Sen blir det även att fräsa kamdreven och byta ventilfjädrar när man ändå är igång

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Har de blivit såna märken i kolvarna borde inte ventilerna va rak nå längre.
vilken sida är det de tagit i på? Tänkte på om kolvarna kanske sitter åt fel håll då ventilerna
missat urtagen i kolven.
Som jag sa förut tur i oturen iaf
De kan ju gå att byta bussning i staken om den inte är allt för stygg.
vilken sida är det de tagit i på? Tänkte på om kolvarna kanske sitter åt fel håll då ventilerna
missat urtagen i kolven.
Som jag sa förut tur i oturen iaf

De kan ju gå att byta bussning i staken om den inte är allt för stygg.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Det är avgassidan som har tagit i, insug är ok
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo 732whp@1,4bar Nya tag 2
Då är toppen helt isärtagen med diverse tråkiga nyheter, 6:ans förbränningsrum har en spricka så den måste svetsas, 8 krokiga ventiler på avgassidan och en hel hög spräckta knaster, dvs övervarvning is the shiet...
Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.
Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!

Så nu blir det nya fjädrar, oversizeventiler på avgassidan, HD-kolvbultar och stödgördel. Nya lager ska även på plats och man kan ju inte låta bli att snegla på kammar och att byta ventiler på insug också...
Bakvagn och allt annat är rivet så karossen är mer eller mindre tom så en vagga ska konstrueras och sen ska den bli plåtren undertill.
Men en kommer vi till det spännande!
Det är visserligen servotronic på touringen och prylarna känns relativt fräscha, men efter att ha sneglat i daniels tråd om 635an så vill även jag ha styrväxel på touringen. Turken hade ju styrväxel och det är verkligen en helt annan känsla, så hur får man till det?
Att man ska använda sig av en från en högerstyrd e36 är jag med på men hur löser man geometrin samt infästningen? Det blir ju rätt så ordentlig skillnad från parallellstag till styrväxel men räcker det att vinkla om styrarmarna? Vet att det finns folk här som har gjort det så dom får gärna ösa på med bilder och tips!

- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
På min 635a lutar det åt Golf 4 styrväxel.
3 varv mellan fulla styrutslag och lätt att hitta.
Men jag har inte alla mått ännu, så jag har inte bestämt mig.
Dessutom finns viss risk att rattaxeln krockar med oljetråget...
3 varv mellan fulla styrutslag och lätt att hitta.
Men jag har inte alla mått ännu, så jag har inte bestämt mig.
Dessutom finns viss risk att rattaxeln krockar med oljetråget...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Det låter ju intressant, det kanske får bli en sån då 
Har fortsatt att riva lite i touringen och hittat mycket spännande, tex smugglarfack som rymmer åtminstone två familjer illegala invandrare:

Så nu blir det att konstruera en karossvagga så man kan göra allt ordentligt en gång för alla
Sen känns det ju lite tärt att överge m5an som var rostfri för en sådan härk, men att få den rak igen hade nog varit tre resor värre...



Har fortsatt att riva lite i touringen och hittat mycket spännande, tex smugglarfack som rymmer åtminstone två familjer illegala invandrare:

Så nu blir det att konstruera en karossvagga så man kan göra allt ordentligt en gång för alla
Sen känns det ju lite tärt att överge m5an som var rostfri för en sådan härk, men att få den rak igen hade nog varit tre resor värre...



Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Jahapp, vad har hänt här då kan man undra?
Tyvärr inte så mycket som man hade hoppats på får nog svaret bli
Men nåt har det ju trots allt hänt så nu är det väl dags för en statuscheck!
En ny kille har flyttat in i garaget med ett lite spännande projekt

Eftersom jag hade tänkt regga med turbo så är det ju lite som behövs ändras, bl.a. har en ny turbo införskaffats, less is more som det så vackert heter

Sedan satte man igång med det roliga jobbet, nämligen att skrapa rent underredet
Ju mer man skrapar desto mer roligt hittar man så det dyker ju upp lite ångest över att man skrotat en rostfri kaross, men att få ordning på den hade varit sju resor värre inser man till slut

Det här är det värsta som finns på bilen och det är ju ändå inte så farligt, har en annan e34 som får donera en bit av tröskeln


Det är bara att nöta vidare, när det väl är klart slipper man förhoppningsvis aldrig göra om det
Tyvärr inte så mycket som man hade hoppats på får nog svaret bli
Men nåt har det ju trots allt hänt så nu är det väl dags för en statuscheck!
En ny kille har flyttat in i garaget med ett lite spännande projekt


Eftersom jag hade tänkt regga med turbo så är det ju lite som behövs ändras, bl.a. har en ny turbo införskaffats, less is more som det så vackert heter

Sedan satte man igång med det roliga jobbet, nämligen att skrapa rent underredet
Ju mer man skrapar desto mer roligt hittar man så det dyker ju upp lite ångest över att man skrotat en rostfri kaross, men att få ordning på den hade varit sju resor värre inser man till slut

Det här är det värsta som finns på bilen och det är ju ändå inte så farligt, har en annan e34 som får donera en bit av tröskeln


Det är bara att nöta vidare, när det väl är klart slipper man förhoppningsvis aldrig göra om det

Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo Styrväxel?
Fint att du kommit igång med bygget igen
Fick du paketet jag skicka ?

Fick du paketet jag skicka ?
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
I brist på motivation och då man skruvat med en massa annat än den viktigaste bilen så har jag nu fått tummen ur och beställt stödgördel och nya kolvbultar så man kan börja skruva ihop bigblocken. 
Hade jag även haft pengarna så hade jag handlat på mig resten av det som behövs...
Men vänta nu, det hade jag ju! Men sen dök det upp en lite för frän sak på blocket till lite för bra kurs för att man skulle kunna säga nej, ibland blir man lite less över hur snabbt man tappar fokus i projekten man har
Som några kanske vet så har jag ju en gammal e28 ståendes som är tänkt att bli sparbössa, motorplanerna har varit fler än timmarna som det faktiskt har skruvats tror jag Först skulle det vara en original m51, sedan en vässad m51, sedan en m57 och sedan den här som jag nu har köpt på mig:

V8 + twinturbo + diesel = succé!
Tyvärr dröjer det nog innan det sätts igång med den, men det känns rätt skönt att ha en sådan ståendes

Hade jag även haft pengarna så hade jag handlat på mig resten av det som behövs...
Men vänta nu, det hade jag ju! Men sen dök det upp en lite för frän sak på blocket till lite för bra kurs för att man skulle kunna säga nej, ibland blir man lite less över hur snabbt man tappar fokus i projekten man har

Som några kanske vet så har jag ju en gammal e28 ståendes som är tänkt att bli sparbössa, motorplanerna har varit fler än timmarna som det faktiskt har skruvats tror jag Först skulle det vara en original m51, sedan en vässad m51, sedan en m57 och sedan den här som jag nu har köpt på mig:

V8 + twinturbo + diesel = succé!
Tyvärr dröjer det nog innan det sätts igång med den, men det känns rätt skönt att ha en sådan ståendes

- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
köpt motorn från Luleå?
Tror den kommer passa utmärkt i E28an, Vrid finns ju så det räcker
//Robban
Tror den kommer passa utmärkt i E28an, Vrid finns ju så det räcker

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Yes, Nyberg hette han, riktigt trevlig kille 

- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
jupp kände igen motorn, suttit i en bucklig E38. Stod & kollade på motorn & funderade hur
man byter turbos på den med motorn kvar i bilen
Köpte du med låda & all elektronik? Isf borde de väl inte vara några större problem med konverteringen
//Robban
man byter turbos på den med motorn kvar i bilen

Köpte du med låda & all elektronik? Isf borde de väl inte vara några större problem med konverteringen

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Evinrudes BMW "M5" Touring Turbo M67!
Ja dom sitter bra gömda dom där rackarna, men det blir spännande att se om det går med originalgrenrören i e28an 
Jupp, fick med alla boxar till motorn och lådan, härvor, nycklar och ews-boxen så det ska nog gå att få till!

Jupp, fick med alla boxar till motorn och lådan, härvor, nycklar och ews-boxen så det ska nog gå att få till!