Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Johan_P »

Awd är alltid trevligt. Hadde jag läst första sidan så stod det ju där vilken drivlina du skulle använda. :whistle: Garage kompisen kör oxå Rc fast med en Volvo 240. Och där hör man ju oxå hur mycket allt kostar o det är ju inte bara bilen i sig som kostar heller det är ju allt runt i kring som resor mat bränsle etc. Men så är det. Det som är roligt kostar pengar. Ser bara på mitt eget bygge som är en "vanlig" gatbil.Det drar i väg.

Är inte jätte insatt i RC men vilken motor volym blir det? brukar ligga på 2,4l om jag fattat det rätt. Och utan överladdning antar jag? Bakvagnen kommer den bli "original" bakvagn? Nu finns de ju inget som heter original i rallycross..
1602t
Lite mer laddtryck

Inlägg av 1602t »

Max 2050cc och turbo är det väl som gäller i super car.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Oj, jag har inte varit här på några dagar och jag ser att jag har missat en massa meddelanden.

hfo!

Det finns två alternativ till Sadev. Det ena är Mats Karlssons låda och det andra är Sellholms låda. Sellholmlådan är dyrare än Sadev, men reservdelarna kostar ungefär halva priset mot Sadevs.

Johan_P!

Jo, det är inte gratis att hålla på med rallycross heller, men det är förbaskat kul.
Motorvolymen är maximerad till 2050 cc, men den här motorn kommer landa strax under. Blocket är helt urfräst och fodrat med Darton-foder. Det går inte att borra mer än 85 mm, för då blir det för tunt mellan cylindrarna. Slaglängden kommer bli original, så där sparar jag några kronor.
Bakvagnen är byggd på en subframe från Igmab i Öxnevalla. Har köpt alla delar till den av dom. Så även till framvagnen. Bakvagnen blir alltså delad, med individuell fjädring.

1602t!

Du har helt rätt. Det blir alltså en turbomotor med 45 mm restriktor före turbon.

Bild

Bild

Bild

Nu har vi fått till formen på torpedväggen. Det var en hel del pyssel innan den passade. Vi safade genom att göra den lite för stor och sedan vika in kanterna. Nu kommer jag alltså svetsa kanterna och sedan rulla tillbaka plåten om det skulle vara en liten glipa någonstans.
Hade hjälp av Micke Lugnö som jobbar som plåtis. Han var grinig och vrång ikväll. Jag fick varken köra rondell eller slipmaskin. Däremot fick jag banka lite med en hammare, vilket jag tycker är kul.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Detta är en av få trådar, oavsett forum, jag läser oavsett storlek på uppdateringen. Gatbilar med herrejössesturbo och stylingbur dräller det av, men ett riktigt tävlingsbygge är så mycket mer intressant.
Du gör något som är en avlägsen fantasi för alla som en gång stått på en startplatta, mina supercardrömmar lever via denna tråd!
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Wikimoe!

Kul att du gillar rallycross!
Ett sånt här bygge är ganska kompromisslöst, så det gäller att skaffa rätt grejor för att få ut det optimala. Det krävs att man verkligen löper linan ut, för de andra som kör i den här klassen spenderar åtskilliga miljoner varje år på att ha de bästa grejorna.

Bild

Åkte till garaget en sväng ikväll. Hade förhoppningen att kunna börja bränna fast torpedväggen, men jag insåg direkt att jag skulle behöva några fler händer för att få allt på rätt plats. Då tänkte jag att jag skulle byta bells på bakskivorna och montera bells på framskivorna. Tyvärr visade det sig vara någon tumgänga, så då blev det stopp där. Det blir till att köpa insexnycklar imorgon.

Bild

Jag rev ihop några grejor som jag ska lura min syster att göra en skärfil på, så jag kan få delarna utskurna. Dom har börjat montera ihop motorn i Luleå, så nu börjar det bli bråttom att få fram grejor. Det som är mest tidsödande är oljetråget som ska svetsas. Hoppas jag får tag på någon som kan bränna ihop det, för själv har jag inte utrustning att svetsa aluminium.

Bild

Blev rätt less av att det inte gick framåt, så jag åkte hem och käkade glass istället....med den sleven!
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jag har tig för alu. Och på måndag får jag även hem helium tuben så då bör det gå ändå bättre att svetsa alu.
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mr-WJ »

Ingenting är svårt om man har kunskap, vilket du onekligen besitter.

Mycket fint bygge och väldigt intressant, lärorikt och roligt att läsa. Har kikat in några gånger tidigare och fastnar alltid här längre än vad som egentligen är hälsosamt för mig.
Läste att du var lite kluven angående växellådsfrågan. Har du funderat något angående Fixit i Tandsbyn? Jag är ditbjuden nu snart för studiebesök av deras nyinköpta maskin som ska tillverka växellådsdrev. Dom ska även ha anställt en riktigt duktig kille inom växellådor också så de kanske vore något för dig att kolla upp angående låda till din bil? Ett litet tips bara. :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
hfo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av hfo »

Mr-WJ skrev:Har du funderat något angående Fixit i Tandsbyn? Jag är ditbjuden nu snart för studiebesök av deras nyinköpta maskin som ska tillverka växellådsdrev. Dom ska även ha anställt en riktigt duktig kille inom växellådor också så de kanske vore något för dig att kolla upp angående låda till din bil? Ett litet tips bara. :)
Ska dom börja tillverka hela lådor, eller typ drevsatser till original-hus?
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mr-WJ »

hfo skrev:
Mr-WJ skrev:Har du funderat något angående Fixit i Tandsbyn? Jag är ditbjuden nu snart för studiebesök av deras nyinköpta maskin som ska tillverka växellådsdrev. Dom ska även ha anställt en riktigt duktig kille inom växellådor också så de kanske vore något för dig att kolla upp angående låda till din bil? Ett litet tips bara. :)
Ska dom börja tillverka hela lådor, eller typ drevsatser till original-hus?
Törs jag tyvärr inte svara på, men drevsatser kommer de i alla fall att bli. Ska höra mer när jag är dit på visning nu innan jul :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
PDL Motor
Juni Jonsson Transport
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
Åre Produktion
Ringservice Östersund
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Pysslar själv på med första 2150 bilen efter 9 år i folkrace och 3 i rally, det är roligt att få göra finish på grejerna istället för att snedda med kablar tvärsöver bilen och att allt ska lackas i burken man hade närmast istället för något enhetligt.
En bil byggd av Marklund skulle de tydligen ha 4.9 miljoner för, vet inte hur mycket support som ingick i det priset :roll:
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck

Inlägg av Grooverhound »

Jävligt imponerande bygge. har du nån tidsplan vilken säsong du ska försöka få ut den till?=)
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
hfo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av hfo »

Mr-WJ skrev:
Törs jag tyvärr inte svara på, men drevsatser kommer de i alla fall att bli. Ska höra mer när jag är dit på visning nu innan jul :)
Ok! Alltid kul att kolla maskiner, vad är det dom köpt ? Såg på Deras hemsida att dom har lite fina maskiner! :)

Jobbar hos en firma i Borlänge som bland annat knåpar ihop lite växellådor.. Så det är alltid kul att se vad andra gör för fräna grejor!
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Dom säger ju att volvos 4 5 o 6 cylindriga motorer är mer elle rmindre lika. Tänkte just på oljetråget. Du kanske kan använda 960 tråget men antar att du skall köra med torrsump och bygga helt eget tråg. Så då har du ju ingen nytta av det :)
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Ajdén!

Jag hör av mig då jag fått plåtarna utskurna. Har en del mer jag vill dryfta med dig också.

Mr-WJ!

Nej jag har faktiskt ingen direkt kunskap. Däremot har jag en vilja av stål. Jag får göra om det mesta mer än en gång innan jag blir nöjd.
Fixit gör både bra drevsatser och även fina medbringare. Däremot har dom nog inget i nuläget som går att använda i en sån här bil. Det hade annars varit kanon att ha någon leverantör så pass nära.

hfo!

Antar att du jobbar hos Anders då?

Wikimoe!

Kul att även du bygger rallycrossbil. Vad bygger du på?

Grooverhound!

Förhoppningen är att få bilen körklar till sommaren, eller i alla fall medan det är bart ute. Det är lite tufft att bygga en sån här bil på studiebidrag och sporadiskt arbete. Det får liksom ta den tid det tar...

Johan_P!

Det blir torrsump, så Jag måste tillverka något eget. Jag gör tre av allt, för en till motor är inplanerad.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

I Luleå har dom börjat roa sig med motorn!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar