Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

Bilen är en Chevrolet Opala
Bild

den är ju riktigt snygg "UNDERBARA 70TAL"
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

emma skrev:Måste lära mig lite spanska och hitta nån som är sugen på sälja... :doh:
Tills du upptäcker att det var förgäves att lära sig språket då de pratar portugisiska i Brasilien där Opala såldes.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

NysoO skrev:
Haha, varsågod :D
Tycker iallafall du gör ett bra jobb på fronten. Gillar verkligen inte Opels orginallyktor. Stora gula plastchok. Monterar du någon snygg front med massa smala "ribbor" som han har på mussen där så kan du nog få en riktigt ball front =)
Opalan ser snygg ut också.
Planen är att få till nån ribbgrill, eventuellt att försöka få till en cirkel eller slinga runt lyktorna för att "rama" in de också. Sen täcker ju kofångaren lite och så blir det en mindre ribbgrill nedanför kofångaren också.
Steve skrev: Gå in till närmaste volvo lastbilsverkstad och be om att få en 270750(jobbigt att så många artikelnummer fastnar på hjärnan när man använder dom ofta..) så får du kontakten, två gummispenar och två kabelskor
Inte helt omöjligt att den heter samma sak på personbilsverkstan heller
:thumbright: Det är ju exakt vad jag vill ha! Mången tack! Blir ringa på Volvo till veckan.
Cpt Tuttle skrev: Tills du upptäcker att det var förgäves att lära sig språket då de pratar portugisiska i Brasilien där Opala såldes.
:doh: porque?

Btw, ingen som reflekterade över att jag skrev under seudonym förra inlägget. Satt på Emmas dator i Umeå och den var på "kom-ihåg-mig" under hennes användare. Så kan det gå :doh:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"Vem är Emma?" "Öhh ett finskt margarin!"
klassiskt citat.. från?? :P

de enda ja kan på spanska och de enda man bör kunna på spanska:

domme una cerveca maricon (med risk för felstavningar, nån expert?)

ganska offtopic inlägg, men va händer me kärran då?
blir ju bra, men ligg i nu (med bilen!)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

larsat skrev:"Vem är Emma?" "Öhh ett finskt margarin!"
klassiskt citat.. från?? :P
...Bert, vars far dessutom hade den goda smaken att köra Kadett City.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

nog med OT :)

Idag har inte blivit så mycket gjort på bilen, men däremot med bilen.
Garagebytet flyttades fram en vecka pga det mkt goda vädret. Passade utmärkt att frakta bilen idag då vi har haft strålande sol och +25 grader :D

Hursomhelst, lite bilder på dagens arbete:
Bild
Bilen spänndes fast på den lånade kärran. Tack för lånet, ägaren!

Bild

Bild
Efter lite trixande med att ta sig in i "mitt" garage så är bilen till slut på plats. Vi är några polare som hyr ett gammalt militärförråd och vi drog i alla våra kontakter och fixade fram en del byggmaterial till förmånliga priser och byggde en isolerad garagedel för tre år sen. Ska upp med lite fler lysrör och dra om utsugsventilationen så den drar ut på fler ställen än bara ett.

Bild

Bild

Bild

Bild
Sen drog vi iväg bilen som stått i garagedelen till ägaren som numera har ett eget garage intill hans egna hus. För övrigt bilen som tagit över ambulansfronten.

Imorgon ska jag och Emma upp till förra garaget och hämta allt löst och nästa helg börjar roddandet för att komma i ordning.
Sen finns inga ursäkter. Nu är bilen 1,2 mil närmare lägenheten...
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tompa245 »

Har läst igenom hela tråden med ett stort smile :) Diggar stuket och lösningarna du har på kärran.

Har själv en 71a rekord coupe som pendlarbil och en 69a commodore coupe som ska få en V8 i sig :D

Kör hårt nu när du har närmare till garaget :thumbright:

Mvh Tompa
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00

http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

tompa245 skrev:Har läst igenom hela tråden med ett stort smile :) Diggar stuket och lösningarna du har på kärran.
Mången tack! Håller på att få tag en verktygsvagn nu så jag kan skruva, det är lite fattigt med verktyg där än. Men det är ingen showstopper. Det ska arbetas innan verktygen kommer också!

Ska bli intressant att se en byggtråd på Commodorebygget!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Jaha trodde du skulle trycka in bilen i ditt enkel (liiite bredare än bilen) garaget :hihi: vars är det där garaget då?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Bra inspiration utseendet på "Chevan"

Hoppas att det flyter på nu, för visst börjar det dra ihop sig :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

j0jje skrev:Jaha trodde du skulle trycka in bilen i ditt enkel (liiite bredare än bilen) garaget :hihi: vars är det där garaget då?
Haha, nä det hade verkligen inte varit roligt. Det är dessutom så mögelskadat så jag är inte det minsta sugen på att vara där inne längre stunder. Du får höra av dig på söndag så kan du få en guidad tur i detta garaget om du är på byn.

Daniel-635 skrev:Bra inspiration utseendet på "Chevan"

Hoppas att det flyter på nu, för visst börjar det dra ihop sig :thumbright:
Jo, det gör det... :twisted:

Idag drar jag till Kalix och hämtar det "stora" AMPRO skåpet. Har kollat runt lite och iom att teng tools har höjt priserna så föll det bort från listan. Att köpa en tom vagn och fylla med biltemas 10 år garantiprylar var inte heller riktigt som jag ville ha det. Men jag tror att jag ska köpa en tom vagn sen för övriga verktyg, sladdar och grejjer. www.knt-verktyg.se hade ett stort skåp för ~5000 med 11 lådor som skulle rymma "resten" av mina grejer. På lördag blir det SAAB skruvning, men söndag ska jag skruva i rekorden.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Skruvade lite igår, men mest roddande med alla prylarna. Börjar känna sig på plats nu!

Bild
Isärskruvning...

Bild
Grundmålat... Kändes grymt skönt att det bortgjort.
Ett varv till med grunden och sen på med vitfärg :)

Bild
Drog insidan på frontplåten med samma grundfärg. Blir vit + body på insidan var tanken.

Bild
Fikarummet i det här garaget är lite luftigare och spisen är lite krånligare att välja vilken temperatur man vill ha på, men det är väldigt trevligt ;)
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr Garrett »

Trevligt med färg på delarna !
Du har en tacksam motor att bygga ladd på 8)

Lycka till med nya garaget :thumbright:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Mr Garrett skrev:Trevligt med färg på delarna !
Mycket! :D

Det går bra i garaget, var upp både igår och i förrgår kväll, ett andra varv med grundfärgen blev i måndags och ett varv med body på frontplåten och lite spackel igår.

Bild

Bild

Farsan fixade fram lite fler lysrör, satte upp 8 rör till så nu sitter det 22 st rör i 8 armaturer. Men det blir en armatur till. Är lite dåligt ljus i motorrummet just nu :) Man vet att det är lämpligt när kameran inte auto-väljer att använda blixten... eller? :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Jag fortsätter monologen...
Efter en helg med slipdam i näsan så har detta åstakommits:

Bild
Vitt på insidan och svart body på "utsidan" :)
Kändes skönt! Blev sprayburksfärg tyvärr, har inte någon 2k färg till sprutan och jag känner viss tidspress. Sommaren kom oroväckande fort och jag har tänkt köra i sommar!

Bild

Bild
Tråkigt... Jag har ingen aning vad jag gör, dåligt tålamod och förmodligen fel utrustning... Men med lite tid...

Bild
Så blev det rätt kasst. Ska dra på lite pp100 på några ställen till, men sen får det duga. Man kör ju inte med färgen!

Bild
Emma slipade och grundade delar åt mig igår.

Bild
Bucklan är snart ett minne blott :) Eller rättare sakt gömd backom pp100.

Bild
Hittade lite spackelsprickor så det spårade lite här...

Bild
En massa slipdamm senare fick det vara nog, ska på med lite mer på några ställen, men den ska bli vit av en anledning :)

Har även hållit tummarna för j björk... :)

btw, vad är det här:
Bild
Skriv svar