Postat: fre dec 18, 2009 7:52 pm
Jag tänkte på en sak...
På en motorn som skall ha högt laddtryck vill man ha större avstånd mellan kolv och topp i ÖD för att minska virvlar och kunna ladda på ordentligt. Jag antar att virvelnivån i förbränningsrummet blir för höga och tryckstegringen blir för snabb om man inte gör så.
På låga tryck blir förbränningen ineffektiv pga. långsammare förbränning vilket leder till mindre effekt i förhållande till massaflödet in i motorn.
Om jag tänker rätt skulle denna typ av motor ge mera effekt än den egentliga ökningen i massflöde, eftersom förbränningen är bättre ju mer man laddar på till en viss nivå, nån som håller med?
/Andre'
På en motorn som skall ha högt laddtryck vill man ha större avstånd mellan kolv och topp i ÖD för att minska virvlar och kunna ladda på ordentligt. Jag antar att virvelnivån i förbränningsrummet blir för höga och tryckstegringen blir för snabb om man inte gör så.
På låga tryck blir förbränningen ineffektiv pga. långsammare förbränning vilket leder till mindre effekt i förhållande till massaflödet in i motorn.
Om jag tänker rätt skulle denna typ av motor ge mera effekt än den egentliga ökningen i massflöde, eftersom förbränningen är bättre ju mer man laddar på till en viss nivå, nån som håller med?
/Andre'