
Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!
Lycka till, verkar vara fina maskiner det där 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Så, då var man hemma igen efter en intressant dag.
Givetvis var vi sena iväg och inte blev det bättre av att vi såg att bakdäcken var helt slut alldeles innan vi skulle åka heller.
Tur att man har egen däcksmaskin.
Resan började med en ommappning beståendes av att req fuel (eller vad den heter) ändrades från 7 till 6. Sen var vi nöjda. He he
Bilen gick snålt och fint på resan ner.
Väl framme så kopplades bilen in i bromsbänken och första repan (efter lite tillsnyggning i mappen) med ett grundladd på 0,9bar gav 244dhk. (DHK = drivhjulshästar då..)
Lite väl lågt, men det kunde jag leva med om det inte vore för att effekten tvärvänder efter 6000 rpm.
Rogga trixade lite med mapparna och fick upp det till 270 eller nått innan vi bröt för lunch. (Mitt hemmagjorda luftfilter åkte också bort)
Efter lunchen så började vi ladda på lite mera.
Samma visa här, effekten tvärdyker efter 6000 rpm.
Antagligen så är det insuget som bromsar.
Åker ju med det i orginalutförande och det är ju allt annat än optimalt.
Vi (Rogga alltså
) laborerar lite mera med bränsle och tändning men
den hamnar runt 340-350dhk hur vi än gör.
Efter en till liten höjning av laddet så hamnade det på 1,8bar.
Bilen fick lite mer effekt men där hände någonting.
Det lät som om bilen spikade till ganska rejält.
Effekten hoppade upp till 385,5dhk iaf.
Nästa repa så kom vi bara halvvägs innan den spikade till igen och vipps......bara 3 cyl kvar!
Effekten hamande iaf på 225dhk. He he
En snabb koll visade att 1an var komplös. Stiftet var trasigt också.
Undra vad som hände egentligen. Alla värden var ok.
Tändningen var på 14grader vid det laddet.
Imorgon ska jag försöka få hem bilen igen för att kunna riva och kolla vad som hänt.
En avgasventil verkar ha gått åt.
Bara den inte tagit med sig turbon också!?
Hoppas att kolven klarat sig så det bara är att dra dit en annan topp.
Men jag måste nog skicka iväg spridarna på koll innan man åker mer med dom.
Känns som om dom kunde vara problemet faktiskt.
Nåja....en skoj var det iaf. Kul att det händer nått oxå. Ha ha.
Alltid lika kul att träffa Motor Nord killarna. Trevliga pöjkar det där.
Jo...insuget ska byggas om å det snaraste, det e då säkert!
Stort tack till Dalle och Rogga för dagens nöjen!
Givetvis var vi sena iväg och inte blev det bättre av att vi såg att bakdäcken var helt slut alldeles innan vi skulle åka heller.
Tur att man har egen däcksmaskin.

Resan började med en ommappning beståendes av att req fuel (eller vad den heter) ändrades från 7 till 6. Sen var vi nöjda. He he
Bilen gick snålt och fint på resan ner.
Väl framme så kopplades bilen in i bromsbänken och första repan (efter lite tillsnyggning i mappen) med ett grundladd på 0,9bar gav 244dhk. (DHK = drivhjulshästar då..)
Lite väl lågt, men det kunde jag leva med om det inte vore för att effekten tvärvänder efter 6000 rpm.
Rogga trixade lite med mapparna och fick upp det till 270 eller nått innan vi bröt för lunch. (Mitt hemmagjorda luftfilter åkte också bort)
Efter lunchen så började vi ladda på lite mera.
Samma visa här, effekten tvärdyker efter 6000 rpm.
Antagligen så är det insuget som bromsar.
Åker ju med det i orginalutförande och det är ju allt annat än optimalt.
Vi (Rogga alltså

den hamnar runt 340-350dhk hur vi än gör.
Efter en till liten höjning av laddet så hamnade det på 1,8bar.
Bilen fick lite mer effekt men där hände någonting.
Det lät som om bilen spikade till ganska rejält.
Effekten hoppade upp till 385,5dhk iaf.
Nästa repa så kom vi bara halvvägs innan den spikade till igen och vipps......bara 3 cyl kvar!
Effekten hamande iaf på 225dhk. He he
En snabb koll visade att 1an var komplös. Stiftet var trasigt också.
Undra vad som hände egentligen. Alla värden var ok.
Tändningen var på 14grader vid det laddet.
Imorgon ska jag försöka få hem bilen igen för att kunna riva och kolla vad som hänt.
En avgasventil verkar ha gått åt.
Bara den inte tagit med sig turbon också!?
Hoppas att kolven klarat sig så det bara är att dra dit en annan topp.
Men jag måste nog skicka iväg spridarna på koll innan man åker mer med dom.
Känns som om dom kunde vara problemet faktiskt.
Nåja....en skoj var det iaf. Kul att det händer nått oxå. Ha ha.
Alltid lika kul att träffa Motor Nord killarna. Trevliga pöjkar det där.

Jo...insuget ska byggas om å det snaraste, det e då säkert!
Stort tack till Dalle och Rogga för dagens nöjen!
/Johnny Häggblad
Tack själv för en rolig och intressant dag. 
Tyvärr gick det ju som det gick.
Men kommer fundera länge på varför det gick som det gick.
0,82 i lambda ca:750gr i avgas temp 14 gr tändning.
Ingenting pekade på att den skulle vara stressad
Men du får ta och riva den så får vi kanske nå fler ledtrådar.
Och det att den dör efter 6000rpm mycket märkligt, men de är nog insugets fel.

Tyvärr gick det ju som det gick.

Men kommer fundera länge på varför det gick som det gick.
0,82 i lambda ca:750gr i avgas temp 14 gr tändning.
Ingenting pekade på att den skulle vara stressad

Men du får ta och riva den så får vi kanske nå fler ledtrådar.
Och det att den dör efter 6000rpm mycket märkligt, men de är nog insugets fel.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Tråkigt, konstigt med strul och att den varken vill varva ur eller ge effekt.
Det verkar ju vara bra motorer?
Det verkar ju vara bra motorer?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jag har faktiskt inte dubbelkollat i år, men kollade flera gånger förra året, och då stämde det 100%Ante Karlsson skrev:Låter konstigt .
Kollat att tändningen verkligen var 14 grader? Har ju hänt på många byggen att detta inte stämmer.![]()
Mvh ante
Ska kolla igen bara maskinen blir ihopbyggd igen.
Det som talar emot att det var tändningen som står för högt är ju att de andra 3 cyl såg jättefina ut.
/Johnny Häggblad
Tråkigt att det strulade till sigJohnny H skrev:Det är mkt bra motorer men alla trimmade har en gemensam nämnare och det är att insugen är omgjorda.j björk skrev:Tråkigt, konstigt med strul och att den varken vill varva ur eller ge effekt.
Det verkar ju vara bra motorer?
Så jag får göra om och göra rätt.

Jag körde med orginalinsug ett bra tag och jag upplevde inte att den tvärdog direkt. Körde med en T3/T4 med 60mm kompressor. Laddade väl runt 1.5bar och åkte 208km/h som bäst tror jag det var... Borde ju varit runt 500hk i motorn iaf.
Du har inte ventilflyt då? Fjädrarna är rätt så klena orginal på dessa maskiner.
Hoppas du löser problemet iaf!
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
kommer att tänka på dåligt ventilspel/otät ventil direkt..
Men hade ni separata avgastempar med?
Det skall ju inte gå sönder vid dom effekterna liksom.
Kan ju faktiskt bara vara toppackningen som är blåst med.
Men hade ni separata avgastempar med?
Det skall ju inte gå sönder vid dom effekterna liksom.
Kan ju faktiskt bara vara toppackningen som är blåst med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Min maskin gav 345hk (motor effekt...vet inte hur många procent ni räknar av i förlust bak till hjulen)) vid 0,9bar och 13graders tändning och lamda 0,77...
Dock inte orginal insug men med en något mindre snigel än din..
Hoppas du hittar felet och att du hamnar på de siffror du vill ha..
Mvh Magnus
Dock inte orginal insug men med en något mindre snigel än din..
Hoppas du hittar felet och att du hamnar på de siffror du vill ha..
Mvh Magnus
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Hmm...det låter ju inte bra. Var rätt säker på att det var insuget som bromsade.GordonE skrev:Tråkigt att det strulade till sigJohnny H skrev: Det är mkt bra motorer men alla trimmade har en gemensam nämnare och det är att insugen är omgjorda.
Så jag får göra om och göra rätt.![]()
Jag körde med orginalinsug ett bra tag och jag upplevde inte att den tvärdog direkt. Körde med en T3/T4 med 60mm kompressor. Laddade väl runt 1.5bar och åkte 208km/h som bäst tror jag det var... Borde ju varit runt 500hk i motorn iaf.
Du har inte ventilflyt då? Fjädrarna är rätt så klena orginal på dessa maskiner.
Hoppas du löser problemet iaf!
Mvh Gordon
Men man kanske hittar något annat fel när man ändå river då.
Fan nu vart det ju spännande att hitta vad som felar ju.

/Johnny Häggblad