Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Ursäkta den felaktiga länken. Vet inte riktigt hur den smög sig in.
Göran
Göran
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Göran : Du kan redigera dina egna inlägg. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Blandade nog ihop 2 olika motorer jag haft.
1,5 bar vid 3800 rpm och 0,7 bar vid 7000 rpm skall det vara. Logiken bakom är att samma mängd luft från turbon ger lägre laddtryck vid högre varvtal men samma mängd luft räcker fortfarande till samma effekt. Förutsatt att VE hänger med.
På min Audi motsvarar 1,5 bar vid 3800 rpm ca 285 bhp på vpower och ca 305 bhp på E85. Låter jag laddtrycket sjunka linjärt med ökande varvtal så behåller jag i stort sett samma effekt upp till maxvarv. Försöka jag behålla laddtrycket så stiger avgasmottrycket och effekten sjunker.
Ett väldigt enkelt sätt att åstadkomma detta är att låta wastegaten styras av avgasmottrycket istället för av laddtrycket. I det enklaste fallet tar man bort all WG-styrning och monterar en väldigt svag fjäder i klockan. Avgastrycket kommer då att pusha upp wastegaten mer och mer när varvet ökar och då hålls avgasmottrycket i princip konstant och man har då kvar effekten upp i varven.
Jag misstänker att en restriktor ger liknande effekt som en liten turbin.
OBS. Allt jag skrivit här rör separat wastegate.
Göran
1,5 bar vid 3800 rpm och 0,7 bar vid 7000 rpm skall det vara. Logiken bakom är att samma mängd luft från turbon ger lägre laddtryck vid högre varvtal men samma mängd luft räcker fortfarande till samma effekt. Förutsatt att VE hänger med.
På min Audi motsvarar 1,5 bar vid 3800 rpm ca 285 bhp på vpower och ca 305 bhp på E85. Låter jag laddtrycket sjunka linjärt med ökande varvtal så behåller jag i stort sett samma effekt upp till maxvarv. Försöka jag behålla laddtrycket så stiger avgasmottrycket och effekten sjunker.
Ett väldigt enkelt sätt att åstadkomma detta är att låta wastegaten styras av avgasmottrycket istället för av laddtrycket. I det enklaste fallet tar man bort all WG-styrning och monterar en väldigt svag fjäder i klockan. Avgastrycket kommer då att pusha upp wastegaten mer och mer när varvet ökar och då hålls avgasmottrycket i princip konstant och man har då kvar effekten upp i varven.
Jag misstänker att en restriktor ger liknande effekt som en liten turbin.
OBS. Allt jag skrivit här rör separat wastegate.
Göran
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Mattias,
Ursäkta, det vart lite förvirrat framför tangentbordet ett tag. Inlägget ovan hamnade i fel tråd, det skulle varit i "Avancerad Motorteknik" tråd "230 turbo topp".
Jag lägger in det i rätt tråd så kan du kan ta bort det härifrån.
//Göran
Ursäkta, det vart lite förvirrat framför tangentbordet ett tag. Inlägget ovan hamnade i fel tråd, det skulle varit i "Avancerad Motorteknik" tråd "230 turbo topp".
Jag lägger in det i rätt tråd så kan du kan ta bort det härifrån.
//Göran
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage, Audi 10v
Idag är det premiär för Webshopen på min hemsida.
Vi kommer erbjuda Rostfria ventiler med riktigt krom på skaften, Fjädrar, retainers, styrningar i aluminiumbrons till både volvo 8v och volvo 16v.
Lite sinterlameller och weberinsug finns med.
Ta gärna en kik in på hemsidan http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Då det är lite smyg premiär idag har inte sidan hunnit redigeras fullt än men allt är i drift.
Ni som ser detta erhåller även en öppningserbjudande rabbat på 10%
Skriv "sävarturbo" i meddelande fältet så drar jag av 10% på slutsumman.
In och kika med er
Vi kommer erbjuda Rostfria ventiler med riktigt krom på skaften, Fjädrar, retainers, styrningar i aluminiumbrons till både volvo 8v och volvo 16v.
Lite sinterlameller och weberinsug finns med.
Ta gärna en kik in på hemsidan http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Då det är lite smyg premiär idag har inte sidan hunnit redigeras fullt än men allt är i drift.
Ni som ser detta erhåller även en öppningserbjudande rabbat på 10%
Skriv "sävarturbo" i meddelande fältet så drar jag av 10% på slutsumman.
In och kika med er

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabbat till sävar
Bilder på två volvotoppar.
Båda flödar 230cfm och har 46-38mm ventiler


Audi 10v topp flödar 180cfm på insug


Båda flödar 230cfm och har 46-38mm ventiler


Audi 10v topp flödar 180cfm på insug


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
10v toppen är min.....
Den ska sitta på mitt 2,58liters block och äta turbotryck.
Men först lite pill på tryckarna.
/Pierre J
Men först lite pill på tryckarna.
/Pierre J
Quattro is all U need
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Hoppas det blir bra fart på Audin nu 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Gjort en 2150 volvo topp nu.
Är sjukt nöjd med resultaten.
Är gjord med 46-35mm ventiler.
Flödesbalansen på 2mm är 67,2 %
Flödesbalansen på 4mm är 66,9%
Kamaxeln vi använder står inte öppet 4mm på tdc ens skulle jag tro då det är en ganska tam 13,4mm lyft historia.
Flödar 192cfm på 10 mm lyft och planar ut i 205cfm på 16mm.
Är gjord för 92mm borr.
Är sjukt nöjd med resultaten.
Är gjord med 46-35mm ventiler.
Flödesbalansen på 2mm är 67,2 %
Flödesbalansen på 4mm är 66,9%
Kamaxeln vi använder står inte öppet 4mm på tdc ens skulle jag tro då det är en ganska tam 13,4mm lyft historia.
Flödar 192cfm på 10 mm lyft och planar ut i 205cfm på 16mm.
Är gjord för 92mm borr.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
ny artikel i webshopen:
http://overboostracing.se/foretag/info. ... _no=spn001" onclick="window.open(this.href);return false;
Spännrulle volvo 8v för mycket planade toppar.
http://overboostracing.se/foretag/info. ... _no=spn001" onclick="window.open(this.href);return false;
Spännrulle volvo 8v för mycket planade toppar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Bromsning på 2150 rc motor är på gång. I slutet på veckan skall vi testa två kamaxel profiler.
Skall bli spännande att se hur den presterar.
Ta en titt i webshopen om det är något ni behöver och passa på att utnyttja sävarturbo rabatten som endast håller tre veckor till.
Ange "sävarturbo" i meddelande fältet för 10% rabbat.
Skall bli spännande att se hur den presterar.
Ta en titt i webshopen om det är något ni behöver och passa på att utnyttja sävarturbo rabatten som endast håller tre veckor till.
Ange "sävarturbo" i meddelande fältet för 10% rabbat.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Inga 36mm´s ventiler i webshop ?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Nej tyvärr, 35,5mm ventiler är på gång. mer delar till 16v kommer inom kort.
Håller på att ta fram retainers och fjäderkitt till 16vmotorn till rätt kurs med.
Håller på att ta fram retainers och fjäderkitt till 16vmotorn till rätt kurs med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
ser jäkligt bra ut, kul tråd att följa med mkt bilder å bra diskussioner:)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar
Pysslar ihop en litet och kompakt grenrör till en norsk volvo 240 GT


Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169