Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av quattro »

Ursäkta den felaktiga länken. Vet inte riktigt hur den smög sig in.
Göran
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av mattias »

Göran : Du kan redigera dina egna inlägg. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av quattro »

Blandade nog ihop 2 olika motorer jag haft.

1,5 bar vid 3800 rpm och 0,7 bar vid 7000 rpm skall det vara. Logiken bakom är att samma mängd luft från turbon ger lägre laddtryck vid högre varvtal men samma mängd luft räcker fortfarande till samma effekt. Förutsatt att VE hänger med.

På min Audi motsvarar 1,5 bar vid 3800 rpm ca 285 bhp på vpower och ca 305 bhp på E85. Låter jag laddtrycket sjunka linjärt med ökande varvtal så behåller jag i stort sett samma effekt upp till maxvarv. Försöka jag behålla laddtrycket så stiger avgasmottrycket och effekten sjunker.

Ett väldigt enkelt sätt att åstadkomma detta är att låta wastegaten styras av avgasmottrycket istället för av laddtrycket. I det enklaste fallet tar man bort all WG-styrning och monterar en väldigt svag fjäder i klockan. Avgastrycket kommer då att pusha upp wastegaten mer och mer när varvet ökar och då hålls avgasmottrycket i princip konstant och man har då kvar effekten upp i varven.

Jag misstänker att en restriktor ger liknande effekt som en liten turbin.
OBS. Allt jag skrivit här rör separat wastegate.

Göran
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av quattro »

Mattias,
Ursäkta, det vart lite förvirrat framför tangentbordet ett tag. Inlägget ovan hamnade i fel tråd, det skulle varit i "Avancerad Motorteknik" tråd "230 turbo topp".

Jag lägger in det i rätt tråd så kan du kan ta bort det härifrån.
//Göran
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Audi 10v

Inlägg av Tommy Luhr »

Idag är det premiär för Webshopen på min hemsida.

Vi kommer erbjuda Rostfria ventiler med riktigt krom på skaften, Fjädrar, retainers, styrningar i aluminiumbrons till både volvo 8v och volvo 16v.
Lite sinterlameller och weberinsug finns med.

Ta gärna en kik in på hemsidan http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Då det är lite smyg premiär idag har inte sidan hunnit redigeras fullt än men allt är i drift.

Ni som ser detta erhåller även en öppningserbjudande rabbat på 10%
Skriv "sävarturbo" i meddelande fältet så drar jag av 10% på slutsumman.

In och kika med er :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabbat till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Bilder på två volvotoppar.
Båda flödar 230cfm och har 46-38mm ventiler
Bild
Bild

Audi 10v topp flödar 180cfm på insug
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Pirreq
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:32 pm
Ort: Norrtälje

10v toppen är min.....

Inlägg av Pirreq »

Den ska sitta på mitt 2,58liters block och äta turbotryck.

Men först lite pill på tryckarna.


/Pierre J
Quattro is all U need
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Hoppas det blir bra fart på Audin nu ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Gjort en 2150 volvo topp nu.
Är sjukt nöjd med resultaten.

Är gjord med 46-35mm ventiler.
Flödesbalansen på 2mm är 67,2 %
Flödesbalansen på 4mm är 66,9%

Kamaxeln vi använder står inte öppet 4mm på tdc ens skulle jag tro då det är en ganska tam 13,4mm lyft historia.

Flödar 192cfm på 10 mm lyft och planar ut i 205cfm på 16mm.

Är gjord för 92mm borr.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

ny artikel i webshopen:
http://overboostracing.se/foretag/info. ... _no=spn001" onclick="window.open(this.href);return false;

Spännrulle volvo 8v för mycket planade toppar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Bromsning på 2150 rc motor är på gång. I slutet på veckan skall vi testa två kamaxel profiler.

Skall bli spännande att se hur den presterar.

Ta en titt i webshopen om det är något ni behöver och passa på att utnyttja sävarturbo rabatten som endast håller tre veckor till.

Ange "sävarturbo" i meddelande fältet för 10% rabbat.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Ersviken »

Inga 36mm´s ventiler i webshop ?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Nej tyvärr, 35,5mm ventiler är på gång. mer delar till 16v kommer inom kort.

Håller på att ta fram retainers och fjäderkitt till 16vmotorn till rätt kurs med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av NiclasA »

ser jäkligt bra ut, kul tråd att följa med mkt bilder å bra diskussioner:)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop premiär med rabatt till sävar

Inlägg av Tommy Luhr »

Pysslar ihop en litet och kompakt grenrör till en norsk volvo 240 GT

Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar