190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
Re: 190E 3.0 Turbo projekt, nu mappad, 520 motorkusar och 71
kan säga att såpass kunnig är han att han kollat detta, han har gått igenom allt runtomkring motorn åtskilliga gånger innan mappning.
Fredrik Salomonsson
Ja, helt riktigt, har gått igenom alla "fixar" och annat som finns där ute, har dragit om triggerkabeln tre ggr., en skärmad oskarvad kabel endast jordad i sprutets ände, detta har tyvärr inte förändrat något.
Provade att klippa bort C31 ikväll, om det beror på den operationen eller ej vet jag inte men nu går skiten bara på två burkar.
Nån som vet hur jag mäter utsignalen från tändstegen utan att paja nåt?, mäta likström mellan 12+v och tändsignal? eller ska man testa med en glödlampa eller nåt?
Provade att klippa bort C31 ikväll, om det beror på den operationen eller ej vet jag inte men nu går skiten bara på två burkar.
Nån som vet hur jag mäter utsignalen från tändstegen utan att paja nåt?, mäta likström mellan 12+v och tändsignal? eller ska man testa med en glödlampa eller nåt?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Emerald K3 / K6 

PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
angående ms ja kör ett v2.2 och sedan ja bytte trigger till en gt101 som givare så har ja fått kanon fina loggar inget svajande i loggarna 

do moste fixa mikke billiga?Mattias J skrev:Emerald K3 / K6
Fredrik Salomonsson
190E 3.0 Turbo projekt, nu mappad, 520 motorkusar och 710Nm
Står pottarna 100% rätt? Kan vara så att dom står liiite fel. Prövat ställa med oscilloskop? Nästan det som krävs för att dom ska stå helt rätt, oftast är det inte så noga att dom står precis rätt. Men din givare kanske skickar sämre signal eller dylikt. Visst är det lättare med ett sprut som inkluderar alla givare, då är allt justerat för dom grejerna.
Chevelle SS -65
Nej jag är rätt säker på att pottarna är en bidragande orsak, när vi stod på rullarna fick vi först misständningar strax före 6000 varv, men efter att ha ställt båda pottarna helt motsols och sedan gradvis snurrat potten närmast långsidan medsols lyckades vi flytta upp felet några hundra varv.
Tänkte ju att jag skulle labba med detta igårkväll men nu går den som sagt bara på 2 av nån anledning
vågar man mäta signalen från tändstegen med multimeter utan att paja nåt?
Tänkte ju att jag skulle labba med detta igårkväll men nu går den som sagt bara på 2 av nån anledning

Mercedesknegare
- Grusbusen
- Forumsberoende
Drygt med dessa triggerfel.
Om du har inbyggda tändsteg i boxen och köra passiva spolar (alltså inte 5V triggersignal)
kan du koppla en vanlig 12V glödlampa (eller diod) mellan tändutgången och +12V.
Du kan även testa att inventera signalen i mjukvaran för att testa att samtliga tändsteg fungerar utan att behöva köra på starten.
Köra du fortfarande med MSI processorn?
Om du vill skulle du kunna låna min MSII processor och testa med. För att utesluta att det ev. fel på den delen.
Hör av dig i så fall.
/Filip
Om du har inbyggda tändsteg i boxen och köra passiva spolar (alltså inte 5V triggersignal)
kan du koppla en vanlig 12V glödlampa (eller diod) mellan tändutgången och +12V.
Du kan även testa att inventera signalen i mjukvaran för att testa att samtliga tändsteg fungerar utan att behöva köra på starten.
Köra du fortfarande med MSI processorn?
Om du vill skulle du kunna låna min MSII processor och testa med. För att utesluta att det ev. fel på den delen.
Hör av dig i så fall.
/Filip
JohanK skrev:Nej jag är rätt säker på att pottarna är en bidragande orsak, när vi stod på rullarna fick vi först misständningar strax före 6000 varv, men efter att ha ställt båda pottarna helt motsols och sedan gradvis snurrat potten närmast långsidan medsols lyckades vi flytta upp felet några hundra varv.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Japp, det är fortfarande MS1 processorn, tänkte dock först kolla om jag har tändsignal så att det inte är spolen som gett upp, låter iofs inte särskilt trovärdigt men lika bra att kolla.
Tändstegen i boxen ser hela och obrända ut men de kan kanske vara kass ändå.
Frågan är hur man bär sig åt om tändstegen är hela?, vad är det som matar tändstegen med signal, är det processorn?
Tändstegen i boxen ser hela och obrända ut men de kan kanske vara kass ändå.
Frågan är hur man bär sig åt om tändstegen är hela?, vad är det som matar tändstegen med signal, är det processorn?
Mercedesknegare
- Grusbusen
- Forumsberoende
Testa lamptricket på tändutgångarna.
Processorn styr ju tändstegen. Men ungefär där slutar mina elektronik kunskaper
Processorn styr ju tändstegen. Men ungefär där slutar mina elektronik kunskaper

Filip Malm 070-270 40 65
Har du någon aning om hur man mäter om tändstegen får signal om jag nu inte skulle få någon signal efter stegen?
Mercedesknegare
Startade på alla i morse men går inte riktigt som innan, dör lätt på låga varv och är tjurig att starta.
Frågan är om detta kan bero på att jag klippte bort C31 eller om det beror på nåt annat.
Frågan är om detta kan bero på att jag klippte bort C31 eller om det beror på nåt annat.
Mercedesknegare
190E 3.0 Turbo projekt, nu mappad, 520 motorkusar och 710Nm
Pröva sätta tillbaka den temporärt. Har du gjort en tråd i motorstyrning om problemet med triggern? Finns många klippor som hänger på motorstyrningsdelen som säkert har en del att tillägga.
Kolla så det inte vart kortslutning någonstans när du tog bort / byglade c31 också.
Kolla så det inte vart kortslutning någonstans när du tog bort / byglade c31 också.
Chevelle SS -65
Men om jag tar bort C31 ska jag då bygla över den eller bara låta kretsen vara öppen?
Klippte kondingen lite för högt upp så jag kan nog intefå dit den igen
Klippte kondingen lite för högt upp så jag kan nog intefå dit den igen

Mercedesknegare
Har aldrig behövt göra denna modifikation själv, Så är inte helt övertygad då jag inte satt mig in i det riktigt. Men förstår jag backeliten rätt så ska den bara klippas bort och låta kretsen vara öppen. Har du inga andra komponenter du kan offra? Så du kan offra benen från dom och löda på kondingen. Jag tror inte är felet med att den bara går på två burkar beror på C31:an, Du körde 60-2 trigger va? Och vilken givare?
Chevelle SS -65