Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Det är original mätaren i bilen. Givaren är ny också. Ja, det är ju lite kasst om man har mätare som inte stämmer.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Den där är frän!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Jaha... Det händer lite grann iaf. Ena vändan jag var ute och körde så tänkte jag belasta den lite på 4:an, har ju varit lite svårt med det innan eftersom farten blir lite hög, denna gången hade jag ju turen att befinna mig på inhängnat område så det var ju okej.. Då verkade det som att kopplingen slirade, gjorde ett test igen fast på 3:an och då greppade det som vanligt. Sen blev det några dagar med dåligt väder och bristande motivation. Vid nästa test tänkte jag att jag skulle belasta från 2:an och uppåt, men vid 6000 varv på 2:an så pajade grenrörspackningen på passagerarsidan. Bara att linka hem ackompanjerad av en ljudkuliss från en Briggs & Stratton.
Jag har ju som bekant bytat grenrörspackningarna förut och även planat av flänsarna.
Packningarna jag har använt har varit Mr Gasket 150B. När man läste i katalogen så stod det att dom håller upp till 590 grader C. Den temperaturen räcker inte långt, mina blev som backelit och gick sönder så fort man tog i dom..
Köpte nya ur deras Ultra Seal serie, metallstomme och grafitbelagda.
Gjorde det hyffsat lätt för mig och kunde vika undan downpipen efter lite akrobatiska övningar samt hängde upp turbon i motorlyften. det gjorde att jag slapp lossa på turbon, oljeretur osv. "Bara" lossa grenrörsbultarna och lägga dit en ny packning. Observera att jag bara bytade på den sidan som gick sönder..
Blev inte mycket kört efter det, köpte en fläktstyrning och kopplade in. Tillslagspunkten är justerbar mellan 70 och 99 grader. Höll på lite med det idag och skulle provköra lite, givetvis så gick grenrörspackningen på förarsidan sönder då.
Packningen gick sönder på 1:ans cylinder, var ju lätt att se iaf.
Som tur är så är det väldigt mycket lättare att byta på denna sidan, tog under en timme att byta packningen i lungt tempo.
Ihopskruvat igen. Ska försöka ordna så att jag kan dubbelkolla den faktiska temperaturen i motorn med något. Mätaren känns ju lite märklig. Mätte temperaturen ut ur kylaren och ut ur motorn idag med en IR termometer och det såg vettigt ut, men jag litar inte riktigt på den, svårt att få konsekventa mätningar med den..
/David
Jag har ju som bekant bytat grenrörspackningarna förut och även planat av flänsarna.
Packningarna jag har använt har varit Mr Gasket 150B. När man läste i katalogen så stod det att dom håller upp till 590 grader C. Den temperaturen räcker inte långt, mina blev som backelit och gick sönder så fort man tog i dom..
Köpte nya ur deras Ultra Seal serie, metallstomme och grafitbelagda.
Gjorde det hyffsat lätt för mig och kunde vika undan downpipen efter lite akrobatiska övningar samt hängde upp turbon i motorlyften. det gjorde att jag slapp lossa på turbon, oljeretur osv. "Bara" lossa grenrörsbultarna och lägga dit en ny packning. Observera att jag bara bytade på den sidan som gick sönder..
Blev inte mycket kört efter det, köpte en fläktstyrning och kopplade in. Tillslagspunkten är justerbar mellan 70 och 99 grader. Höll på lite med det idag och skulle provköra lite, givetvis så gick grenrörspackningen på förarsidan sönder då.
Packningen gick sönder på 1:ans cylinder, var ju lätt att se iaf.
Som tur är så är det väldigt mycket lättare att byta på denna sidan, tog under en timme att byta packningen i lungt tempo.
Ihopskruvat igen. Ska försöka ordna så att jag kan dubbelkolla den faktiska temperaturen i motorn med något. Mätaren känns ju lite märklig. Mätte temperaturen ut ur kylaren och ut ur motorn idag med en IR termometer och det såg vettigt ut, men jag litar inte riktigt på den, svårt att få konsekventa mätningar med den..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis maj 12, 2015 11:20 am
- Ort: korpilombolo
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
du skulle försöka göra en packning i koppar, alternativt hitta tillräckligt stora koppar tätnings ringar som du kan limma fast. eller så är det bara efterdra lite efter varje sväng tills det inte går längre
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Vi bytte från Mr.Gasket på Buicken och 355an vi kör med, ingen överladdning på den men hade deras packningar ett kort tag då vi hade problem på just en cylinder. Minns ej vilken. Men vi har fortsatt med Mr.Gaskets packningar efteråt men vi smetade även på ett tunt lager med Biltemas röda högtemperaturs silikon, körde en stund och sedan efterdrog vi alla bultar. Sedan dess har vi aldrig haft problem.
Vi fick även tag på en IR-termometer så vi lätt kan kolla alla rörens temperatur.
Vi fick även tag på en IR-termometer så vi lätt kan kolla alla rörens temperatur.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Tack för tipsen! Dessa packningarna som jag köpte nu är ur deras "racing" sortiment, hoppas att det ska hålla. De flesta grenrörspackningar på modernare bilar är ju uppbyggda på detta viset med en grafitbelagd metallstomme, så det känns som ett steg framåt.
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Håller lådan än ?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Sten: Jodå, lådan håller än. Har ju inte kört nåt, då tar man inte sönder några drivlinor
Idag har jag gjort framsteg! Började med att mäta en del..
Plockade bort tempgivaren från bilen och letade upp en från en annan topp. Här kollar jag så att dom har samma temperatur.
Värdet vid rumstemperatur på den nya givaren som satt i Camaron.
Värdet på den gamla givaren jag hittade, skiljer 5,2%. Nu kände jag att jag var något på spåret!
Sedan följde det lite olika mätförsök, på bilden ser vi ett av dom. Den uppmärksamma ser att det inte gav så mycket eftersom jag inte har kopplat någon jord till givarna..
Sen kom min kompis Johan, han hade av någon outgrundlig anledning tagit med sin sina vitvaror till garaget, så dom lade jag beslag på
Det stämde ju inget vidare med den nya givaren.
Mätaren visade ca. 120 grader när vattnet kokade, skaplig felvisning..
Den andra givaren stämde ju lite bättre, visade 105-106 grader när vattnet kokade, så jag monterade den istället. 6% felvisning är ju f-n inte okej tycker jag, men nu vet jag ju iaf vad tempen är.
Justerade tillslagspunkten för fläkten till 100 grader och testade lite, verkar fungera bra. Möjligt att fläkten inte orkar med att hålla nere tempen helt om man står 20 minuter på tomgång, men i övrig verkade det riktigt. Tempen sjunk ner när man började köra och då ligger den runt 80-85 grader och det stämmer ju med 82 graders termostat. Behöver nya vindrute torkare och torra vägar för greppet var lite dåligt
Nu går det framåt!
/David
Idag har jag gjort framsteg! Började med att mäta en del..
Plockade bort tempgivaren från bilen och letade upp en från en annan topp. Här kollar jag så att dom har samma temperatur.
Värdet vid rumstemperatur på den nya givaren som satt i Camaron.
Värdet på den gamla givaren jag hittade, skiljer 5,2%. Nu kände jag att jag var något på spåret!
Sedan följde det lite olika mätförsök, på bilden ser vi ett av dom. Den uppmärksamma ser att det inte gav så mycket eftersom jag inte har kopplat någon jord till givarna..
Sen kom min kompis Johan, han hade av någon outgrundlig anledning tagit med sin sina vitvaror till garaget, så dom lade jag beslag på
Det stämde ju inget vidare med den nya givaren.
Mätaren visade ca. 120 grader när vattnet kokade, skaplig felvisning..
Den andra givaren stämde ju lite bättre, visade 105-106 grader när vattnet kokade, så jag monterade den istället. 6% felvisning är ju f-n inte okej tycker jag, men nu vet jag ju iaf vad tempen är.
Justerade tillslagspunkten för fläkten till 100 grader och testade lite, verkar fungera bra. Möjligt att fläkten inte orkar med att hålla nere tempen helt om man står 20 minuter på tomgång, men i övrig verkade det riktigt. Tempen sjunk ner när man började köra och då ligger den runt 80-85 grader och det stämmer ju med 82 graders termostat. Behöver nya vindrute torkare och torra vägar för greppet var lite dåligt
Nu går det framåt!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Du skulle ju kunna koppla ett motstånd i serie, så du får det värdet där mätaren visar 100 grader. Om du kollar vad givaren ger för värde, när mätaren visar 100 grader, så har du värdet som mätaren vill ha. Mätaren kan väl inte dra så mycket ström, så det borde gå med ett vanligt motstånd. Det var bara en liten tanke jag hade.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Det var en bra tanke, jag är tyvärr livrädd för El så jag låter det nog vara så här. Huvudsaken är att jag vet när motorn är uppe i 100 grader.
Det blev åtta mil kört idag, landsväg och lite stadskörning. Lite halvsvårt att justera tillslaget på fläkten, ena gången startade den alldeles för sent och andra gången gick den under normal körning, fattade inte riktigt vad som hände då, tempen bara sjönk
Ska försöka bruka den lite nu i veckan så man ser om det fungerar som det ska.
/David
Det blev åtta mil kört idag, landsväg och lite stadskörning. Lite halvsvårt att justera tillslaget på fläkten, ena gången startade den alldeles för sent och andra gången gick den under normal körning, fattade inte riktigt vad som hände då, tempen bara sjönk
Ska försöka bruka den lite nu i veckan så man ser om det fungerar som det ska.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Första gången bilen är hemma.. Idag är det exakt 8 år och 9 månader sedan jag köpte den, vad hände?!
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Mätarfilm.
Ja, det är roligt! Tog mig både till jobbet och tillbaka utan missöden.
En liten reflektion: Med en Holley DP & 50 cc accpump så ska man inte ge mellangas vid nerväxlingar, då dränker man motorn I övrigt så är det ju bra bruksutväxling med 3,36:1 i bakaxeln och 0,68:1 på 5:an. varvar 1750 rpm i 90 km/h. På låglast ligger lambdan på 1,01-1,03 ca. Jag har en fråga också: Vad är en normal avgastemp vid cruise/låglast? Jag ligger runt 450-540 grader i det området, givetvis lite olika beroende på om det är lite backigt och kurvigt.. Kommer inte ihåg riktigt hur tändkurvan ser ut i det området..
/David
En liten reflektion: Med en Holley DP & 50 cc accpump så ska man inte ge mellangas vid nerväxlingar, då dränker man motorn I övrigt så är det ju bra bruksutväxling med 3,36:1 i bakaxeln och 0,68:1 på 5:an. varvar 1750 rpm i 90 km/h. På låglast ligger lambdan på 1,01-1,03 ca. Jag har en fråga också: Vad är en normal avgastemp vid cruise/låglast? Jag ligger runt 450-540 grader i det området, givetvis lite olika beroende på om det är lite backigt och kurvigt.. Kommer inte ihåg riktigt hur tändkurvan ser ut i det området..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Camaro -84 Z28 Turbo.
42 mil utan haveri Tankade idag, efter jag hade kört soppatorsk, och förbrukningen landade på 1,7 liter/milen. Aningens högre förbrukning än min Micra, men också aningens högre effekt..
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085