Sida 22 av 47

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Uppdatering 16/8

Postat: fre aug 16, 2013 8:50 pm
av Daniel Ireståhl
Tegheim skrev:Vad är det för stolar?
Det är en Sparco Evo 2 Plus som förarstol och Sparco Rev+ passagerarstol.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Det närmar sig...

Postat: fre aug 16, 2013 9:54 pm
av Jolla_r
jaha så du har varit i Vaggeryd å shoppat :) sj köpte jag bakaxeln av killen men de hjulen e så grymma :)
Riktigt fint bygge du har!! :)

Bild









Såhär ser det ut för tillfället...

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Uppdatering 16/8

Postat: ons aug 28, 2013 3:13 pm
av Daniel Ireståhl
Jolla_r skrev:jaha så du har varit i Vaggeryd å shoppat :) sj köpte jag bakaxeln av killen men de hjulen e så grymma :)
Riktigt fint bygge du har!! :)
Ja jag kunde inte riktigt hålla mig när jag fick chansen :)

Det händer en del men har varit dålig med att ta bilder :/
Har bland annat monterat instrumentpanelen vilket blev väldigt bra, kommer bilder på det framöver.
Fick klart motorhärvan förra veckan och monterade den, det mesta fungerade felfritt första gången det var egentligen bara tändspolarna jag hade spegelvänt pinnarna på. Sen har jag haft lite andra spännande elfel men dem börjar lösas en efter en. Det är bara torkarna jag inte lyckas få bukt på, dem slutar aldrig att gå oavsett läget på spaken 

Bild

Blev ganska rent i motorrummet till slut.

Har påbörjat avgassystemet och kommit halvvägs, behöver nog bara en kväll till sen är det nog klart. Sen ska det fyllas på oljor, göra lite inställningar och lite sånt smått och gott men hoppas på att det blir uppstart till helgen :D

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: ons aug 28, 2013 8:28 pm
av volvobrage
Kor kjøpte du tankmålaren din som går ihop med VDO bensinmålaren?:)
Link?

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: tor aug 29, 2013 7:56 am
av Daniel Ireståhl
volvobrage skrev:Kor kjøpte du tankmålaren din som går ihop med VDO bensinmålaren?:)
Link?
Köpte givaren på www.khmotorsport.se, finns både rör- och hävarm som passar med VDO mätaren. Finns en mängd olika längder om du ska bygga din egen tank.

Sv: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: tor aug 29, 2013 8:25 am
av Stefan Lindh
Måste fråga var du har hittat egt för dom pengarna?
Grymt bygge måste jag säga!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: tor aug 29, 2013 12:29 pm
av Daniel Ireståhl
Stefan Lindh skrev:Måste fråga var du har hittat egt för dom pengarna?
Grymt bygge måste jag säga!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Sök på "egt sensor" på ebay så hittar du en rad olika varianter, tror mina kostade ~11£/st och fri frakt från HongKong. Har kopplat in dem och alla visar 20 C så än sålänge verkar dem hänga med. När man jämför dessa med bilderna på diverse sidor som säljer sån här utrustning i Sverige så är dem slående lika, skulle inte förvåna mig om det är samma :? förutom att priset är 3-4 ggr högre.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: fre aug 30, 2013 7:16 am
av Daniel Ireståhl
Var i garaget igår och fick en del gjort, till största del så fixade jag till en massa smågrejer som strulat. Fick äntligen till torkarmotorn så nu fungerar den som den ska igen :) vågar inte svara på vad jag gjorde för att få det funka men nu funkar det iallafall. Även kontrollerat all belysning bak att det fungerar också såsom bromsljus, blinkers etc.
Har fyllt på olja i motorn och började lufta koppling och bromsar, kopplingen blev racigt stenhård :thumbright:
Slavcylinder verkar vara rätt längd då jag kunde vrida på kardanen när kopplingen var nedtryckt, har varit lite orolig för detta men som sagt verkar det lira som det ska.

Han dock bara lufta frambromsarna så fick inte känna på hur dessa kommer kännas ännu.

Fortsatte även på avgassystemet men jag lessnade då jag inte fick till det riktigt bra, får ta omtag nästa gång.

Allt för nu ;)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: lör aug 31, 2013 11:37 pm
av Riff
Lest igjennom hele tråden nå :) Lekkert bygge!!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: sön sep 01, 2013 11:43 am
av Runeson
Suttit o kollat egenom hela bygget! fy fan va du är noga du är med allt! de blir riktigt snyggt!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Nära nu...

Postat: tis sep 03, 2013 10:01 am
av Daniel Ireståhl
Runeson skrev:Suttit o kollat egenom hela bygget! fy fan va du är noga du är med allt! de blir riktigt snyggt!
Riff skrev:Lest igjennom hele tråden nå :) Lekkert bygge!!
Kul att höra, känns bra att man har lyckats fördärva er tid med lite läsning. :)

Då har jag kommit ytterligare några steg närmare uppstart…

Motorolja - Check
Diffolja - Check
Växellådsolja - Check
Servoolja - Check
Avluftade bromsar - Check

Avgassystemet färdigbyggt och monterat, ändröret mynnar ut framför höger bakhjul. Får se om det ligger för nära och smälter däcket :)
Alla oljor påfyllda, bara kylvatten kvar att fyllas på. Fick bromsarna avluftade igår och pedalen fick en fin och stum känsla, känns inte som man kommer behöva trampa ihjäl sig för att göra en hård inbromsning. Har även fått ordning på all el så nu fungerar allt efter lite kopplingsstrul.

Så uppstart känns som det kommer bli i veckan, några mindre saker kvar på checklistan men bör inte vara några bekymmer.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Närmare...

Postat: tis sep 03, 2013 4:32 pm
av Sandberg
Grymt projekt! du är så sjukt nogrann och det ser riktigt riktigt bra ut!

10poäng på detta bygge!

Mvh

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 9:10 am
av Daniel Ireståhl
Sandberg skrev:Grymt projekt! du är så sjukt nogrann och det ser riktigt riktigt bra ut!

10poäng på detta bygge!

Mvh
Tack för det! :thumbright:


Var i garaget igår och fortsatte bocka av det som behövdes göras innan uppstart. Bland annat justerade jag in bak och framvagn så gott jag kunde, kommer behöver finjusteras senare men till en början räcker detta bra. Justerade även in styrningen grovt mest för att kunna styra. Fick även på samtliga hjul för att äntligen kunna få ner den på sina egna hjul igen, extremt konstig känsla att se bilen på marken man har ju vant sig vid att ha bilen i normal arbetshöjd i ett år nu.  Tror dock att jag kommer höja bilen en 10-15mm ändå mest för att få lite extra frigång. Såhär ser den ut för tillfället, framskärmar är inte ordentligt monterade på bilderna:

Bild

Bild

Bild

Bild

Dubbelkollade åtdragningen på samtliga kopplingar på bränslesystemet, hällde i några liter bensin i tanken och körde igång bränslepumparna. Sprang runt bilen med trasa och lampa för att se om det läckte någonstans men allt var tätt vilket kändes riktigt skönt. Hällde på ytterligare 10 liter och fyllde upp tryck- och returslangarna och kunde se att bränsletrycket steg, justerade enkelt in bränsletrycksregulatorn så bränsletrycket ligger strax över 300 kPa.
Blandade till kylarvätskan och fyllde på den, gick nog i 7-8liter innan expansionskärlet var normalfull, går väl i någon liter till med tanke på att värmepaketet inte är uppfyllt nu.

Allt hade flutit på bra under kvällen och man kom till den punkten att man kände att det var dags att provstarta motorn, i alla fall prova att den går runt. Det var här problemen började, drog på startmotorn men den bara klickade typ 1 gång i sekunden. Provade att knacka lite på startmotorn och provade igen, nu klickade det bara en gång samt att huvudsäkringen gick som är på 150A. Drog kablarna förbi säkringsboxen och provade igen, samma sak att det bara klickade en gång. Misstänkte att batteriet var dåligt laddat (det hade dock varit på laddning i några dygn så borde varit okej) så kopplade på ett extra batteri och det blev samma resultat. Tänkte att motorn kanske var svår att dra runt, provade att dra runt den för hand och den var relativt lätt att dra runt. Provade att ta ur tändstiften för att det skulle bli lättare att dra runt men blev samma resultat när jag slog till startmotorn.

Då klockan blev mycket var det dags att packa ihop och dra sig hemmåt så jag hann inte testa så mycket mer. Kan egentligen inte se några fel, jag har en 35mm2 plusmatning fram till startmotorn och en något mindre jordning. Ska prova att dra en något grövre jord men tror inte det är problemet. Har dålig koll på att felsöka startmotorer, någon som har några tips och tricks?
Av vad jag kommer ihåg så var inte motorn svårstartad innan jag plockade ur den ur bilen. Men det kanske helt enkelt är så att startmotorn är kass?

Som sagt, tips och tricks mottages tacksam. Allt som kan vara till hjälp. Jag vill starta nu! :evil:

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 12:20 pm
av Daniel Ireståhl
En tanke som slog mig, hur ska en startmotor vara inkopplad rent elektriskt?

Finns tre anslutningar på solenoiden på min startmotor, en stiftanslutning och två skruv/mutter-anslutningar. På stiftanslutning ska ju kabeln från tändningslåset gå in. På den ena skruvanslutningen ska plusmatningen in från batteriet och på den andra sitter en fläta som går in i själva startmotorn. Ska något ytterligare vara anslutet på den anslutningen som flätan sitter på, startmotorn ska väl inte aktivt jordas? Startmotorn jordas väl igenom blocket?

Re: Volvo 242 -82 - På egna hjul och startmotorproblem :/

Postat: ons sep 04, 2013 12:33 pm
av ogge
stiftet (50) är till solenoiden från tänningslåset.
stora plusen ska vara där den är samt flätan till starten från solenoid låter du vara.

går motorn runt för hand, bara en tanke?
har du jordat motorn i karossen?