Sida 22 av 29
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: ons okt 30, 2013 5:04 pm
av Magic thomsson
Jag är inte 100 % på reglerna men jag Tror inte du får ha justerbara fjäderben?då antar jag det kostar poäng och poängen har jag ju på bakaxeln.
Nej vad jag vet är min bil 100 % enligt reglementet så jag hoppas inte nån anklagar mej för fusk som jag hört dom håller på o protesterar i junior sm i 2150 o håller på o tjafsar o är ovänner.
Tack Lindeman,jag är rätt nöjd själv med bilen än så länge =0).
Nu håller jag på o konstruerar fäste till växellådskudden,jag köpte en stark kudde från sellholm,ska lägga in bilder nån dag.
Ja Erland det är lugnt o fint här uppe i norra Värmlandsskogarna,enda man får vara försiktig är o koppla hunden när man går i skogen för det är varg o springer,har du vägarna förbi nångång kika in på kaffe =0).
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: tor okt 31, 2013 4:59 pm
av Magic thomsson
Bilddags på vad som hänt senaste veckorna =0).

Motorn gled i hur lätt som helst.

Likaså lådan, tror aldrig nån motor o låda jag monterat varit så medgörliga =0).
Sen så gjorde jag ett fäste till balken.

Klar med elkablaget i motorutrymmet mm också,bara avgassystemet kvar nu så blir det o försöka starta upp den.

Börjar bli nervös för vattenläckage i block eller topp,om det läcker in vatten nån stans där det inte ska blir det inte kul o riva ur igen.
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 9:32 am
av Karl V
Otroligt fin din bil är!
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 10:33 am
av Magic thomsson
Tack Karl =0).
Det är väl 20 års folkracebil byggande som jag har lärt mej nåt vettigt av kanske,många misstag och dåliga konstruktioner har det blivit också under årens lopp när man testat.
Idag har jag gjort lite småfix, hällt i olja och satt på oljefilter,körde startmotorn utan tändstift och det va oljetryck enligt mätaren direkt.Sen så blandade jag ihop glykolvatten o fyllde i kylsystemet och inget läkte vad jag kunde se.
Sen kollade jag om det va gnista,och det va det =0).Men sen dök det upp ett litet problem,när jag satte i tändstiften och körde startmotorn dog den =0/,kolla 80 amp huvudsäkringen i bagaget o den hade smällt.
Jag googlade lite och tydligen drar startmotorn mycket mer så nu måste jag byta till en ANL säkringshållare för till dom hållarna finns det upp till 300 amp säkringar,till AGU hållaren jag har nu verkar det bara finnas max 80 amp,så där lärde jag mej nått nytt,nu är frågan,hur stark säkring behöver jag???räcker 150 amp tro???tips önskas.
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 11:41 am
av Volvo360
Varit in flera gånger men aldrig skrivit om denna bil. Rena rama porret, snyggt byggt å kommer att gå riktigt fint kan jag nog sätta en peng på. Fortsätt å lägg ut bilder, är så roligt att titta in då å då på detta bygge. Man är ju lite av en Volvofil!!!! =)
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 1:46 pm
av Danne F
Mycket fint detaljarbete. Insugsrören är dom i alu eller rostfritt?
//Danne
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 2:44 pm
av m00jons
Sen kollade jag om det va gnista,och det va det =0).Men sen dök det upp ett litet problem,när jag satte i tändstiften och körde startmotorn dog den =0/,kolla 80 amp huvudsäkringen i bagaget o den hade smällt.
Jag googlade lite och tydligen drar startmotorn mycket mer så nu måste jag byta till en ANL säkringshållare för till dom hållarna finns det upp till 300 amp säkringar,till AGU hållaren jag har nu verkar det bara finnas max 80 amp,så där lärde jag mej nått nytt,nu är frågan,hur stark säkring behöver jag???räcker 150 amp tro???tips önskas.
Hej,
Har aldrig sett eller hört nån som avsäkrat ledningen till startmotorn på det viset. Det kan nog dra "enorma" mängder ström om motorn går tungt. Inte kul om den säkringen skull smälla när du är på väg fram till start eller står på startplattan och väntar på nån bärgning.
Men det du kan göra är att mäta resistansen i startmotorn, kan bli svårt med en vanlig multimeter, det är nog fråga om milliohm. Sen räknar du ut teoretisk maxström I = U / R. Du får nog ta lite marginal på det också.
Eller så tar du bort den
/Micke
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 2:45 pm
av T Landholm
Blir ruskigt fint detta, som alltid! Blir bara bättre och bättre
Film krävs på uppstarten

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 3:03 pm
av Magic thomsson
Danne F skrev:Mycket fint detaljarbete. Insugsrören är dom i alu eller rostfritt?
//Danne
Tack

Rören är stålrör jag fann på jobbet som är 40 mm invändigt och dom va 45-46 utvändigt,så jag svarvade ner dom till 44 utvändigt och valsade dom till lagom radie och gjorde insuget själv.Sen lämnade jag dom till farsans gamla jobb där dom skickade in dom på elförzinkning(tror det hette så,för att dom inte ska rosta så lätt)det sponsra dom mej med,jag hörde på vad ett cnc fräst insug i aluminium skulle kosta o det hade jag inte råd med.

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 3:13 pm
av Magic thomsson
Ja det kanske inte va så smart o sätta en sån säkring på matarkabeln från batteriet som jag gjorde, att det funkar till slutsteg betyder bevisligen inte att det funkar till en startmotor
Film kommer från uppstart

väntar på en ljuddämpare jag beställt,ska komma i början på nästa vecka.
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 3:57 pm
av David V
En snabb googling ger att många verkar köra med 150 A säkring.
Men frågan är varför man vill ha en säkring? Det kommer nog att hålla, men säkringen kommer då att vara styrpningen i kretsen, du får inte ut samma prestanda som utan säkring. Med lättstartad motor och om du inte tänker jämföra startprestanda i iskyla så märker man kanske inget.
Sätter man dit en så stor säkring att den inte alls begränsar startströmmen så kommer den nog inte att brinna av även vid kortslutning...
Kan man pruta på piggheten på startmotor så kan det säkert fungera med säkring. Men om man vill att det ska hålla även om man vill köra bort bilen från startplattan på startmotorn om nått strular då är det en svår kombination, den säkringen som pallar för det kommer även att tåla att svetsa hål i bilplåt.
/David
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 4:04 pm
av jonas landin
I 260n drog jag en 50mm2 kabel direkt till starten via huvudbrytare, och från huvudbrytarn satte jag en storsäkring 60-80amp till allt annat!
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 4:42 pm
av Magic thomsson
Tror jag testar 150 amp säkring och ANL säkringshållare,har inte lust o dra ny kabel från huvudströmbrytaren nu.
Lite moment 22 där

Så stark säkring så kabeln brinner upp innan säkringen går kanske ?
Var väl onödigt rädd när jag ville ha säkring mellan batteri och brytaren,att den kabeln son går i centrum på bilen blir skadad så den kortsluts är väl inte så troligt kanske

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: fre nov 01, 2013 5:35 pm
av Amders
Din motorlyftbåge ser lite halv lattjo ut.
Hur gick dina tankar när du bestämde dig för att flytta bak kylaren? Viktfördelningen ändras ju men totalvikten måste ju öka.
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Postat: lör nov 02, 2013 8:49 am
av Magic thomsson
Ja det är väl för o få mer vikt bakåt över drivhjulen , om man flyttar så mycket som möjligt av dom nödvändiga sakerna som batteri, behållare till spolningen, bensinpump, kylare mm så slippar man barlasta upp bilen så mycket för o få balans och fäste för drivhjulen. Extra viktigt i min klass 2150 för där får vi inte ha dom bredare slicksen heller som dom har i 2400 och supernationell.
Där är väl fördelen med en Saab eller Folkvagn, du har motorn och vikt direkt över drivhjulen.Svår avvägning det där,en för tung bil är ju inte bra det heller.
Jag talade med Urban bergström som vann sm guld 2005 i supernationel, han har en bmw v8 nu och han får inte ner effekten i marken,motorn är så stark på lågvarv så han spinner bort sej i starten,trots mycket barlast och slicks och torr asfalt,man kan ju inte vikta upp bilen hur mycket som helst heller för o få till starterna,du ska åka fort på banan också.han sa det är en hel vetenskap o få den optimala bilen.
En av dom optimalare bilar jag sett va den Toyota Corolla Patrick ydrefalk Laxå hade för några år sen,den va grym i både starten och på banan,Urban bergström hyrde den i höljes på första sm tävlingen för några år sen, då han fick strul med sin egen bil (Patrick hade bilen till salu och hade med den till höljes för spekulanter)och han totaldominerade direkt i Toyotan och Vann lätt.