Ser ganska bra ut en original ford 302 Boss topp, jämför chevy sb.

Jag tänkte lite att Ventilerna kommer nära kanten med Jänkeventiler på de flesta motorer, min kompis bygger en 505" bigblock och redan där är det problem att väggarna på cylindern skymmer.Som Pacman sa, svetsa och spakla..om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.
En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.
Lättare att svetsa bara en toppdet behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..
AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.
Dennis M skrev:För min del menade jag inte denna tävling utan att det vore kul rent generellt, det hade varit kul med en klass med tex. Vev, block och topp måste vara orginal fast får modifieras för att hålla nere pris och sen valfri cylindervolym för att göra det bredare och sen räkna litereffekt.