Sida 22 av 22
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 12:41 am
av Mattias J
Erland Cox skrev:Max wheelpower: 1203whp
Estimated max engine power: 1377hk
Jojo, då hade nog växellådan och bakaxeln kokat efter en repa.
Kan det försvinna 50 hästar till hjulen?
Lambdasonden till sprutet var kass och bränslet har ställts efter den, gissa om den gick fett innan.
Erland
Friktionen där blir mellan däck och rulle för att överföra effekten brukar vara den största förlusten. Stor skillnad på att köra på nav och på rulle, det tyder på höga förluster mellan rulle och däck.
När man mappat klart en bil på 7-800hk i rulle så brukar däcken vara helt skrot.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 4:16 pm
av Erland Cox
Jo men rullförlusten är inte proportionell mot effekten utan mot hastigheten så länge det inte slirar.
Slirar det får man ingen vettig avläsning.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 4:51 pm
av Kadett4wd
belastningen blir annorlunda i däckets stomme ju mer den rör sig på rullen.
Det överhettar däcken och startar en lavineffekt.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 6:43 pm
av Gerhard
Maxxtuning uppger att 80% av förlusten är däck - rulle, att dom spinner upp framhjulen gör väl en del också.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 6:56 pm
av Erland Cox
Men man kan inte gissa förluster, då får man rulla ut och mäta dom.
Stämmer inte helt hundra men bättre än en gissning.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: ons sep 03, 2014 8:15 pm
av Mattias J
Kör utrullning i vår. Det stämmer som du säger Erland angående hastighet.
Man märker väldigt stor skillnad bara genom att byta däck på samma bil.
Det jag menar är att det är stor skillnad på att säga WHP när det är kört i navdyno vs rulle. Även skillnad på enkel rulle vs dubbel.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: tor sep 04, 2014 12:50 pm
av johan johansson
Igentligen spelar det j ingen roll, bara man kör på samma ställe med samma setup. Om man kör olika gånger och testar lite olika inställningar.
Oftast kör man ju bilen för att få den optimerad sen om det skiljer olika mellan bänkar är väll att skita i. man lär ju köra i samma.
Sen om man bromsar på hjulen då är det whp. ointressant vad motorn lämnar.
Samma med nav nhp. och om man nu så himmla gärna måste veta vad motorn lämnar så får man väll plocka ur den och bromsa den löst.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: sön okt 05, 2014 7:51 am
av Karl Buchka
Erland Cox skrev:Jo men rullförlusten är inte proportionell mot effekten utan mot hastigheten så länge det inte slirar.
Slirar det får man ingen vettig avläsning.
Erland
Har inget konkret att tilllägga men jag satt och funderade lite på detta med slir.
Är det verkligen så enkelt att man kan säga ökad hastighet = ökad förlust? Däcken
måste slira på rullen annars kan det omöjligt ske en acceleration. Undrar om det kan vara mer intressant att kartlägga acceleration kontra förlust.
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: sön okt 05, 2014 7:02 pm
av Erland Cox
Tror inte att det är som de slirar utan snarare att de deformeras mer mot rullen vid högre hastighet.
Rullförlusterna ökar i varje fall med hjulhastigheten och det är en exponentiell ökning.
Det är vad jag har sett när i stort sätt enda skillnaden har varit bakaxelutväxlingen.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: mån okt 06, 2014 5:47 am
av Kadett4wd
Nu är det iofs dragradialer, men det är inte dragracing, utan ett topspeed event i staterna.
Däcken deformeras av snabb rotaration, än tydligare på just dragradialer.
Så man kanske bör ha höghastighetsklassade däck då man bromsar på rullar.
ett annat exempel, men då med feldesignad kombo:
https://www.facebook.com/video.php?v=612171862153587
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: sön nov 09, 2014 11:12 pm
av Erland Cox
En sak jag tänkt skriva länge men glömt ändå.
Jag kan varmt rekommendera Maxxtuning till de som vill ha sina bilar inställda.
Väldigt trevliga och kunniga killar i vars sällskap man trivs.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: mån feb 09, 2015 7:51 pm
av Daniel 850
Tjena
Inga ändringar i vinter eller uppgraderingar? stoppat dit dom styggare kammarna med coatade tryckare?
Mvh Wigge
Re: 5 cylinders vitmotor
Postat: mån feb 09, 2015 9:27 pm
av Erland Cox
Byte av turbin i turbon.
Nåt hade passerat igenom den och förstört den.
Det gjorde att det var svårt att få laddtryck efter att man släppte upp kopplingen.
Erland