Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Erland Cox »

På 230 motorerna har det alltid funkat bättre med korta insug för mig.
Borde vara så på B20 också, behöver man längden är det bättre med längre trattar.
Bränslekurvan blir mycket lättare att få till om förgasaren sitter nära toppen.

Erlaned
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(ny weber B20 i dynon nu)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo typ120mm kan stämma. de kräver dock mycket korta trattar för att hitta av tredje pulsen. det som fungerar bäst i min dyno brukar va de korta insugen ett sånt du köpte av mig. då får man lite justermån med trattarna också åt båda hållen.

jag skulle vilja berätta att med weber standard trattarna ca 85mm långa (och upp konande) så va den näst intill hopplös att bestycka in. men då vi bytte till de korta jämna dim trattarna med ganska liten radie på tratten (ej fullradie) då bliv allt mycket bättre och vi lyckades ganska fort ringa in bestyckningen.
väldigt viktigt att hitta igen pulserna och hitta harmoni i förgasarnas bestyckning på en weber sugmotor speciellt med vass kam som denna har!

har nån här provat att tuna in insuget med weber och andra pulsen? (jätte långa insugningsrör/trattar) fungerar det?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc)

Hej tänkte bara lägga upp lite data på en ny hör och häpna B23 OHC motor som jag och lars håller på bygga. ingen super värsting tävligs motor utan en is motor som det ska gasas med på sjöarna i malå med rally däck.

data (rätt mig om jag har fel lars.)

bottendelen består av en offset slipad B21/B20vev som med bmw lager ger 86mm slag (ej balanserad, max 6800rpm)

96.3mm överdim svarvade sug kolvar, dubbla toppackningar för att få ca 1.2mm kolv/topp avstånd. (28/15nm)

en 530 topp jag filat i en hel del med 48x38 ventiler ca 240cfm in och 155ut vid 16mm ska kolla flödet vid kammens max 14mm senare men gissar på ca 230? ca 40.5mm dim som minst just före ssr ca 42.5 ute i packningen. (planad 4.5mm)

kompa 12.4:1 med 98 oktan preem

en gammal GL1 kam som är ganska snäll ca 270/1.25mm grader och 14.3 lyft med 104 nock 37mm lyftare, (konstant hast ramp)

jag har portat ett par korta weber insug så de machar toppen hyffsat och så de blir ca 48-49mm mot weber 50dco gasarna med 44 eller 46 halsringar.

tändning orginal 240 -85 modell

grenrör timo steg 4

målet är att få ut mer än vad lars tuffaste 2.3L 216hk B20 har levererat, blir nog svårt att nå i sävar dynon faktiskt med den snälla motor konceptet men den har ju mycket volym så det hjälper ju :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hur fan får du 240 CFM ur en 530 topp? Den skulle jag vilja se.
Tror du inte väggarna sugs in så fort du släpper gasen?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det kallas skicklighet erland :lol:

jo man är lite orolig att det är tunt men det ska nog fungera jag har mätat och grejat en hel del med dessa då vi tog fram CNC toppen men denna är portad lite mer och med större ventil så klart.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men det gick ju hål redan i CNC toppen och den var ju inte i närheten av det flödet.
Det krävs nog ett hål på minst 42mm för att komma i närheten av det flödet
och jag undrar om det finns gods till över 40mm på en 530 topp?
Skickligheten visar sig först när grejerna håller utanför flödesrummet.
Det svåra är att få till nåt som är bra och ändå hållbart.
Just därför använder jag 531 toppar när det krävs lite större hål, dom är större från början och det blir gods kvar.
Kan du inte lägga upp lite bilder på toppen?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det gör mycket en 48mm ventil på dem. cnc:n har orginal 46mm ventil sen är den mer planad också och det gör endel. ska leta fram papperna på den i morgon om du är intreserad. tror att flödet vid ca 10mm är sämmre då den byter flödes väg på ett lägre lyft än en svanhals topp men den är stabilare på nått sätt i innerradien får jag för mig.

har du portat n¨ån 530 med 48-50mm ventil erland? ska kolla arian igen i morgon den kanske är lite större? det är hög hastighet i den ialla fall det är klart men den kanalen går mer rakt på sak och hastigheten är mer jämn över hela arian tror jag.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har har gjort nån 530 med 46 ventil men jag brukar inte använda dom för lyft över 13mm eftersom de är så små från början.
Jag gjorde en riktigt bra 46-38 på en 531 som flödar 221, 232, och 234 vid 12,14 och 16mm.
Den är 42mm i inloppet och 41mm under ventilen. Den är gjord för 14mm ventillyft.
Om jag skulle ta upp den under ventilen och sätta i en 48mm:s ventil så skulle flödet bli sämre om jag inte tog upp resten av porten
Gjorde en rätt lugn portning på den från början med 40,5mm under ventilen och då flödade den 210, 216 och 223 vid 12, 14 och 16mm.
Sen tog jag upp den till 41mm under ventilen och fick 218, 220 och 220 CFM.
Den flödade bara 220 CFM även med en uppochnervänd ventil i styrningen.
Sen tog jag upp kanalen fram till svängen och la korta radien mer och fick 221, 232 och 234 CFM.
Och toppen flödade 246 CFM utan ventil, 26 CFM mer.
Det är vad kanalen max kan flöda och det blir vid över 20mm lyft.
För att få det flödet krävs det en kanal på i genomsnitt 41,5mm diameter.
Bara väldigt raka kanaler kan gå upp i area innan bottenvinkeln på ventilsätet.
Alla toppar med allt annat än en svag sväng i kanalen måste gå ner i area genom hela svängen i flödesriktningen.
Gör dom inte det så stallar dom och anledningen till det är att en uppkoning ökar det statiska trycket.
Det medför att all stillastående luft i innerradien blåses uppåt om kanalen går upp i area.
Minskar arean så minskar trycket och luften blåses bara nedströms.
Att lägga korta radien mer är det enklaste sättet att se till att arean minskar mot sätet.
Och där har du anledningen till att du har svårt att få en 531 till att flöda bra.

Och klart att jag vill se din topp och all data på den.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

mm cfm

2 51
4 95
6 138
8 175
10 203
11 214
12 218
13 225
14 235
15 240
16 239
17 236
18 231
19 227

kanalen är 43mm vid packningen sen konar den till MCA just före inner radien till 41mm bred och 39mm hög och sen ganska liggande D formad så det är svårt att säga arian där men den kan nog va 41- 42mm ändå. tror den va ca 0.89 under ventilen? (sen är den "ej rund" slipad i 60graders vinkeln under ventilen inte helt rund 0.9 regel alltså)
som du ser är det svårt att få den att hålla i flödet till 20mm men den är rätt fin för att va en 530 men jag tror inte det är så många som portat en 530 så noga och med 48mm ventil.
vet ej vem som började porta denna topp då det inte va jag som satt i stätet och grund portade den? men jag har fin putsat vidare och gjort om förbräningsrumet lite och testat ut en optimal ventil mm.
synd bara att vi inte har mer lyft och duration på kamaxeln för att få se vad toppen räcker till fullt ut men det blir kul att se hur den fungerar och om vi kommer mot 220 sävar hk? många liknade ej fullt ut B23-B25 motorer brukar landa på 210-215hk här då det blir rätt svårt sen om man inte har det bästa av allt.

Grejen med vår cnc topp är inte att plocka ut max ur arian det ska va en bra gata/streetrace topp. den har 39.00mm minsta aria och 41mm vid pakningen.

mvh jens och lars
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Hur fan får du 240 CFM ur en 530 topp? Den skulle jag vilja se.
Tror du inte väggarna sugs in så fort du släpper gasen?

Erland
Jag tänkte detsamma när läste Jens inlägget :hihi:

Fick just färdigt idag (läs det får räcka) en 530 topp med original 44/35 ventiler. Kam är 280/1mm och max.lyft 12.3mm minus spel. går till original lyftare. Lite över 37mm minsta area, 40mm har aldrig vågat göra men det måste nog gå, 40,3mm är på flänsen. :) Förbränn.rum är svetsad. B230 motor. Med 45 dubblas, 36 halsring flöde 180cfm/12mm.

2. 54
4. 94
6. 131
8. 166
10. 186
11. 196
12. 200
13. 206
14. 209
15. 212
16. 214
17. 215
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens, en topp som din som stallar och går ner i flöde över ett visst lyft funkar inte bra på en motor.
När jag gör en topp så kollar jag vad kammens ventillyft räcker till för varv och får då fram en area.
Säg att man kommer fram till en medelarea som motsvarar ett runt 41mm:s hål.
Då tar jag 41 / 0,88 = 46,6mm. 41/ 46 är 0,89 så i detta fallet hade jag använt en 46mm:s ventil.
Stora ventiler blir bara mer skärmade och flödar bara mer om kanalen är större och bara på höga lyft.
Ska man ha en 48 ventil på en Volvo så får man ha över 15mm lyft om det ska vara lönt.
Ett exempel är den 2 liters B20 topp jag gjorde förra veckan.
Kunden vill ha 46mm:s ventil in fast den hamnar 1,5mm från cylinderväggen men en sån topp gör jag inte.
Istället gjorde jag en B18 topp som jag testade med 42mm:s ventil först.
Här är flödet för den med 38mm:s inlopp och 37mm under ventilen: 42-84-126-161-180-190. Sen bottnade styrningen.
I med 44 mm:s ventil till samma kanal och fick: 45-89-129-161-180-188-190-194. Samma på 10mm och sämre på 12mm.
Efter mycket extra portning med 40mm in och 38mm under ventilen fick jag ut: 45-91-133-168-190-195-198-199.
Sketna 5 CFM mer vid 12mm med 1,5mm större kanal i genomsnitt och 2mm större ventil.
Nu ska den här toppen vara så här stor för att motorn ska sjunga ut men en 43mm:s ventil hade flödat lika bra som en 44.
En 44 mm:s ventil vill ha 38,7mm under ventilen och då får man göra toppen ännu större in.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jens, en topp som din som stallar och går ner i flöde över ett visst lyft funkar inte bra på en motor
jo jag har läst det också på speedtalk men det är lite beroende på vad det är för motor också, på en prostock motor på 170 hk/L så är det jätte sanning men på en lite snällare lågvarvig motor inte så mycket sanning innom rimliga gränser. för ett par år sen i engine masters så hadde vinnar motorn en chev 400 mycket turbulens på över lyft men den vann och slog många fordar med mycket bättre toppar från clevland motorerna. de ligger också på en mycket högre nivå än vad vi volvo trimmare ligger på.

att den tappar några cfm på 17-18mm med en kam på 14mm tror jag inte spelar nån större roll den låter helt ok inte som en 531 topp som får turbulens som låter som en prutt kudde :)
flöda du alla dina gat toppar till 19-20mm erland ?

jag har funderat rätt mycket på ventil storlekar med men jag håller inte riktigt med dig där då jag tycker en 48mm ventil oftar gör sig bra på 96+mm borrningar (0.497) både i flödes och broms bänken så länge förbränings rummet är rätt portat. då m,an tittar på flöderna ser man ju också att min topp flödar mer än tex dina 44mm 530 och även mer än min cnc 530 till ga motorer. jag gillar stora ventiler på alla motorer den frilägger en större ventil öppnings aria och det i rätt kombination med kanal aria och, kam och förbränings rum blir en bättre motor tror jag. se bara hur överlägsen en 4 ventils motor är den har stor ventilöppnings aria och snällare kamaxlar. på B20 så kör jag också helst 44mm och bara på de värsta med stort 92-93mm borr kan man med riktigt fina anpassade förbrännings rum köra upp mot 46mm (blir ca 0.49 också mot borret)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag provar mina toppar utan ventil och då ser jag ju om kanalen stallar.
Oftast räcker ju bara ventillängden till lite över 16mm lyft om ens det.
Jag räknar ut hur mycket flöde och hur stor kanal jag behöver och sen kör jag på det.
En 530 topp till en K kam blir inte bättre för att jag sätter i 48mm:s ventil och tar upp kanalen till mer än 40mm.
Det går inte att jämföra effekten rakt av med flödet utan du får ta hänsyn till kanalstorlek och ventilstorlek också.
Jag ska köra en massa tester på 230 motorer framöver och jag har både en 46-38 och en 48-40 topp med insug att tillgå.
Jag har aldrig sett att det gör någon nytta att ge motorn mer topp än vad kamaxeln kräver.
Och då har jag testat en hel del hittills.

En topp som stallar är alltid skit och jag har aldrig sett en sån topp ge bra effekt men försvinner stallet med insug på så är det lugnt.
Stallningen kan bero på skjuvning av luften p.g.a. olika långa kanalsidor och kan försvinna med insuget på.
Stallar den fortfarande med insug så är det skit.
Men snart får vi ju se vad bänken säger, den är ju den slutliga domaren.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:
jag har funderat rätt mycket på ventil storlekar med men jag håller inte riktigt med dig där då jag tycker en 48mm ventil oftar gör sig bra på 96+mm borrningar (0.497) både i flödes och broms bänken så länge förbränings rummet är rätt portat. då m,an tittar på flöderna ser man ju också att min topp flödar mer än tex dina 44mm 530 och även mer än min cnc 530 till ga motorer. jag gillar stora ventiler på alla motorer den frilägger en större ventil öppnings aria och det i rätt kombination med kanal aria och, kam och förbränings rum blir en bättre motor tror jag. se bara hur överlägsen en 4 ventils motor är den har stor ventilöppnings aria och snällare kamaxlar. på B20 så kör jag också helst 44mm och bara på de värsta med stort 92-93mm borr kan man med riktigt fina anpassade förbrännings rum köra upp mot 46mm (blir ca 0.49 också mot borret)

mvh jens
Skillnaden mellan en stor ventil och två små är att de små frilägger samma area som ventilen vid ett lägre lyft.
En stor ventil frilägger samma area som ventilen vid ett högre lyft.
Ventilens och ventilfönstrets area är alltid samma vid 25% av ventildiameten i lyft.
Man kan alltså inte jämföra en tvåventilstopp med större ventil med en fyrventilstopp.
Vid samma lyft är skillnaden i mantelarea mellan 48 och 46 mm endast 6,28 X lyftet i mm.
Vid 12mm blir det 75,4 kvadratmm av totalt 1809,6 kvadratmm, en skillnad på 4%.
Då ska man tänka på att den större ventilen sitter närmre cylinderväggen också och detta minskar flödet med några %.
Om man verkligen behöver ett stort hål under ventilen och har mycket lyft är däremot den stora ventilen att föredra.
Under är en jämförelse mellan 46 och 48mm:s ventil på en 531 topp.

48-97-140-178-208-221-232-234.
51-98-143-184-216-232-240-252-253.

Se hur skillnaden i flöde ökar med lyftet. Den stora ventilen slutar inte öka i flöde förrän vid ett högre lyft.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hej att flöda utan ventil tycker jag är en annan grej då det flödar på ett annat sätt både i toppen och i förbräningsrummet/cylinder.

sen jag förstår inte ditt resonemang att stora ventiler är dåligt på en sådan här motor? eller på nån motor egentligen? jag mins du va mot större ventil på fiddy topparna med i början och det förstog jag alldrig heller. på en sån motor så har man hemi förbränings rum så det går att sätta i väldigt stora ventiler. mot eller till och med över 55% av borr dim är möjligt (som att ha 53mm ventil på en volvo med 96mm borr :thumbright: )

om man bara har rätt kanal aria för den motor man ska ha den på och ett förbränings rum som inte skymmer ventilen vad är fel? alla 2 ventil motorer mer eller mindre är ventil begränsade på rätt låga varvtal som tur är så har volvon rätt stor borr mot många andra och det utnytjar man om man kan tycker jag.

vist jag har läst om att de på fullrace motorer räknar på flödes koefficienten och att den kan sjunka lite men jag tror inte det är nått vi på denna nivå behöver fundera så mycket över. anpassar man sätet och sen arian i kanalen så blir det nog bättre ändå då det är så små ventiler ändå.

jag flödade en race topp från -40talet för ett tag sen med 44mm insugnings ventil på tror det va 78mm borr :shock: men den hadde flödes siffror som jag vart väldigt imponerad av! flödade mer på alla lyft mot vad en b20 topp med 90mm borr har med samma ventil. motorn var förövrigt byggd av en av våra ur trimmar gubbar här i vårt land Folke Mannerstedt Gunnar Hagström , de gubbarna viste vad de gjorde :thumbright: det va väldigt fränt kam system också.

provar man med en 44 eller en 48mm ventil så ser man ju tydligt på mina siffror att det blir ett helt annat drag i min topp med större ventil? det är inte bara pik siffrorna som är viktiga heller.

det blir en intressant motor att sätta i bänken och den kommer att gå fint och göra sig bra på isen i malå tror jag men tyvärr är detta ingen motor som är byggd för att ge extrema liter effekter då den är byggd med väldigt enkla medel av grejor som har legat. vi har inte heller trimmat dynon så det blir några riktigt häftiga siffror :)

mvh jens
Skriv svar