Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

W108 skrev:Nu är ju delarna redan gjorda, men skulle det inte gått att ha fler sammandragningspunkter, säg 12 försänkta insexsäten istället för 8 traditionella sexkants?
Det hade väl inte varit omöjligt om det fått plats. Men då hade jag fått göra en ny vev :roll:
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Har nu ritat upp svänghjulet som jag egentligen vill ha det, nu är det bara frågan om nyckelgreppet håller för åtdragningsmomentet...

Bild

Har ritat in M10x1,0 försänkt skruv med torx T50 nyckelgrepp.
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Blir nytt svänghjul så har lagt ut det till salu om nån är intresserad! :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Fredagsnöje

Inlägg av Christian Hedblom »

Det här har jag roat mig med idag...

Synpunkter? :)

Bild
Bild
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av jol »

CFD flöda den så vet du
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

:confused: Hur gör man det? :(
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av jol »

Sökte på cfd analysis freeware, har inte testat nån själv
http://www.innovative-cfd.com/cfd-solver.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Hmm, får kika på det sen ikväll efter jobbet..
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Man bör väl rita in spjällhusplacering m.m. innan man kan köra några simuleringar. Tänkt något på hur det skall se ut?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Ska ha separata spjäll :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

aah ok :-)

Men det måste ju fortfarande finnas ett inlopp till plenumet. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Christian Hedblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Christian Hedblom »

Ja det är ju en fördel.. ;) :D

Håller på att knåpar på det, inte riktigt klart än. :)
Christian Hedblom

International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Snodde ihop en plenumhalva med trattarna gjorda direkt i gaveln. Då borde man slippa en hel del turbulens i plenumet men man tappar ju dock längd på runners. Bara ger dig mer att tänka på. ;-)

Bild
Bild
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Jckssn »

Robin, fördelen med trattar med instick i plenum är att man då minskar turbulensen vid trattens inlopp.


Du har inte ritat något inlopp till plenumet, tänkte du köra med "förplenum"?
Bild
Bild

Många av tävlingsbilarna i wrc och andra sporter med överladdning kör med denna lösning för att få lugnare och jämnare luftfördelning i huvudplenumet.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor

Inlägg av Robin Olivi »

Tror man skulle slippa det bara man kan få till stora radier överallt.

Men nu ska vi inte kludda för mkt i Christians tråd utan att höra hans idéer och förutsättningar. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar