lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Man kan ju göra ett rör som är så kort sa att tryckpulsen kommer innan insug öppnar.
Man borde kunna göra ett rör som är så långt att tryckpulsen kommer efter att avgas har stängt också.
Men riktigt hur det ser ut vet jag inte för på nåt varv borde man få tryckpulsen under överlapp?
Oavsett så får man bara en undertryckspuls där rören går ihop och arean blir större.
Följd av en undertryckspuls från där arean minskar.
Beroende på laddtryck så kanske det inte skadar så mycket men nån fördel kan jag inte se.
Jag började med att testa i bil och ändra.
Men för att förstå lite bättre vad jag höll på med så läste jag på.
Började när jag byggde flödesbänk för att förstå vattenskalan, det är en rotskala.
Anledningen är att formeln för kinetisk energi är m vkvadrat / 2.
Så för att läsa av rätt måste man ta roten ur.
Sen fortsatte det, jag har en rullande landsväg hemma och på den så står mest min egen bil så att jag kan testa grejer.
Jag tycker att det är kul att förstå vad jag gör och då måste man förstå vad som påverkas av ändringar.
Erland
Man borde kunna göra ett rör som är så långt att tryckpulsen kommer efter att avgas har stängt också.
Men riktigt hur det ser ut vet jag inte för på nåt varv borde man få tryckpulsen under överlapp?
Oavsett så får man bara en undertryckspuls där rören går ihop och arean blir större.
Följd av en undertryckspuls från där arean minskar.
Beroende på laddtryck så kanske det inte skadar så mycket men nån fördel kan jag inte se.
Jag började med att testa i bil och ändra.
Men för att förstå lite bättre vad jag höll på med så läste jag på.
Började när jag byggde flödesbänk för att förstå vattenskalan, det är en rotskala.
Anledningen är att formeln för kinetisk energi är m vkvadrat / 2.
Så för att läsa av rätt måste man ta roten ur.
Sen fortsatte det, jag har en rullande landsväg hemma och på den så står mest min egen bil så att jag kan testa grejer.
Jag tycker att det är kul att förstå vad jag gör och då måste man förstå vad som påverkas av ändringar.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre jan 25, 2019 5:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Plassering av turbo er ofte bestemt pga bilens form. Da blir lengde på rørene ofte et kompromiss. Det er mange eksempel på at lange rør fungerer bra på en høgeffekts turbomotor. Jeg påstår ikke at det er optimalt, men at det fungerer bra. Ladetrykks-styringen blir også ofte bedre da.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
OK, vi går in på detaljer.whilliam skrev:
Med baffel antar jag att du menar reverseringskonan? Den kan vid en första anblick likna turbons inlopp någotsånär, men du måste göra en slits längs hela sträckan där stor del av tryckpulsen kan "läcka ut" och aldrig reflekteras på den delen på grund av att energin tas upp av hjulet. Om man tänker "energi" så inser man att ska man driva hjulet med "kinetisk" energi som du kallar det, då går energin åt (skulle den vara kvar vore det en evighetsmaskin)
Slits eller ej, minskar arean in i turbinhuset?
Har du spelat eller tittat på squash?
Vi är nog ganska överens om att bollen studsar mot väggen när man slår den mot väggen eller?
Om du byter väggen mot ett vattenkvarnshjul och slår bollar mot bräderna i hjulet så att det snurrar.
Kommer bollarna att studsa tillbaka eller bara följa med hjulet runt om bollarna har dubbla hastigheten mot hjulet när de träffar det?
Om bollarna studsar tillbaka, gör det anordningen till en perpetum mobile?
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Tore Bjerke skrev:Plassering av turbo er ofte bestemt pga bilens form. Da blir lengde på rørene ofte et kompromiss. Det er mange eksempel på at lange rør fungerer bra på en høgeffekts turbomotor. Jeg påstår ikke at det er optimalt, men at det fungerer bra. Ladetrykks-styringen blir også ofte bedre da.
Att wastegaten fungerar bättre om den har radiellt utförande är ett bra bevis på att man bygger tryck i röret.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
" Att wastegaten fungerar bättre om den har radiellt utförande är ett bra bevis på att man bygger tryck i röret. "
Helt riktig.
En kompis skal snart i benken med en Audi 5 cyl. Tidligere var det korte rør og ladetrykks-styringen var vanskelig. Nå er det ny manifold med lengre rør og ca 6-7 cm rør mellom collector og turbo ( V-band ) Da får vi se skilnaden i praksis.
Helt riktig.
En kompis skal snart i benken med en Audi 5 cyl. Tidligere var det korte rør og ladetrykks-styringen var vanskelig. Nå er det ny manifold med lengre rør og ca 6-7 cm rør mellom collector og turbo ( V-band ) Da får vi se skilnaden i praksis.
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Tanken är att stinger och framför allt ljuddämpare inte påverkar pipan negativt, det skall alltså inte ge någon mer effekt om allt är optimalt redan. Det är bara för att lösa problem med platsbrist och dragning, där man kanske måste använda långt rör från pipan eller nån mindre optimal ljuddämpare tex.
Sedan har det väl blivit att många har använt det ändå, inte för att det ger mer effekt utan för att det skall minimer risken för problem.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Erland Cox skrev:OK, vi går in på detaljer.whilliam skrev:
Med baffel antar jag att du menar reverseringskonan? Den kan vid en första anblick likna turbons inlopp någotsånär, men du måste göra en slits längs hela sträckan där stor del av tryckpulsen kan "läcka ut" och aldrig reflekteras på den delen på grund av att energin tas upp av hjulet. Om man tänker "energi" så inser man att ska man driva hjulet med "kinetisk" energi som du kallar det, då går energin åt (skulle den vara kvar vore det en evighetsmaskin)
Slits eller ej, minskar arean in i turbinhuset?
Har du spelat eller tittat på squash?
Vi är nog ganska överens om att bollen studsar mot väggen när man slår den mot väggen eller?
Om du byter väggen mot ett vattenkvarnshjul och slår bollar mot bräderna i hjulet så att det snurrar.
Kommer bollarna att studsa tillbaka eller bara följa med hjulet runt om bollarna har dubbla hastigheten mot hjulet när de träffar det?
Om bollarna studsar tillbaka, gör det anordningen till en perpetum mobile?
Erland
Men du måste väl förstå Erland att HELA pulsen reverseras ju inte, utan en stor del av den försvinner ut genom turbinen, det är ju därför den börjar snurra *lol*
Och då turbinen snurrar med ~100000rpm så är mängden blad som åker förbi nozzelarean i turbinen mer än mängden pulser, därav har den en liten ångbåtseffekt, den blir driven av pulser samtidigt som den mellan pulserna 'drar' ut restgaser, därav sänker trycket lite som då gör att pulsen vill 'dras' tillbaka mot turbinen något.
Som jag skrev tidigare, ljud är luft i rörelse.
Luft agerar likt en fjäder eftersom den går att komprimera, delvis därav en ambulanssiren låter olika framifrån och bakifrån då de färdas framåt.
Pulsen färdas olika fort medströms och motströms, också därför ambulansen låter olika.
Så uppenbart är ju att pipemax och gamla blair inte lyckats förmedla hela sanningen, och då spelar det ju ingen roll hur många ggr man läser boken.
Världen är inte svart vit, den har många nyanser.
Lika pulser, de har sån dynamik så man kan inte kategoriskt likna den vid ett bollplank.
Det är bara trångsynt.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre jan 25, 2019 2:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Merca körde med limpor ett tag, nu har dom ändrat har jag för mig. likaså honda började med limpor 2015. Men det var ju en prioritering mellan plats och effekt. Det är ju inga lågvarvsmonster direkt, så generellt så är dom ju rätt långt ifrån det en hemmatrimmare sysslar med för att köra fort runt kinnekulle.
Bigal, vad menar du med ändrade turbos? Deras turbos är helt egna designer från grunden och uppåt, inte en mm är stdmässig. Man vinner separation med längre rör, vilket kan ge en lite större friheter med kammar. Skulle tror att det är twinscroll med roterade scrollar, två separata sektorer har en hel del nackdelar verkningsgradsmässigt.

Bigal, vad menar du med ändrade turbos? Deras turbos är helt egna designer från grunden och uppåt, inte en mm är stdmässig. Man vinner separation med längre rör, vilket kan ge en lite större friheter med kammar. Skulle tror att det är twinscroll med roterade scrollar, två separata sektorer har en hel del nackdelar verkningsgradsmässigt.

Porsche 924 turbo
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
"Men du måste väl förstå Erland att HELA pulsen reverseras ju inte, utan en stor del av den försvinner ut genom turbinen, det är ju därför den börjar snurra *lol*
Och då turbinen snurrar med ~100000rpm så är mängden blad som åker förbi nozzelarean i turbinen mer än mängden pulser, därav har den en liten ångbåtseffekt, den blir driven av pulser samtidigt som den mellan pulserna 'drar' ut restgaser, därav sänker trycket lite som då gör att pulsen vill 'dras' tillbaka mot turbinen något."
Patrik, du pratar om fysik som du inte förstår. För att något ska kunna drivas av en kraft så måste den kraften verka i båda riktningarna.
Vilket jag på grundstadienivå försökte förklara med bollarna och lägre nivå klarar jag inte av att gå till.
När du står på marken påverkar du marken med en kraft och den påverkar dig med en lika stor motriktad kraft.
Hade det inte varit så hade du befunnit dig i jordklotets centrum.
Pulsen fungerar precis som en boll, den studsar tillbaka men varje gång den studsar så tappar den kraft.
Turbinen drar inte ut några restgaser, kan du ge exempel på litteratur där det beskrivs?
"Som jag skrev tidigare, ljud är luft i rörelse.
Luft agerar likt en fjäder eftersom den går att komprimera, delvis därav en ambulanssiren låter olika framifrån och bakifrån då de färdas framåt.
Pulsen färdas olika fort medströms och motströms, också därför ambulansen låter olika."
Det kallas för doppler effekten och beror på att ljudets hastighet påverkas av fordonets hastighet mot eller ifrån lyssnaren.
Vad händer med den komprimerade fjädern när du slutar trycka ihop den?
"Så uppenbart är ju att pipemax och gamla blair inte lyckats förmedla hela sanningen, och då spelar det ju ingen roll hur många ggr man läser boken."
Hur många gånger har du läst Blair eller använt Pipemax? Eller du kritiserar dom utan att ha en aning om vad dom erbjuder?
Gamla Blair var professor på Queens University i Belfast och väldigt många doktorander testade saker åt honom.
Dom testade allting som han skrev om i sin bok och han tittar på flera racemotorer och diskuterar dom i boken.
Sen har han skrivit åt Race engine tech, har du läst dom artiklarna? http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html
"Världen är inte svart vit, den har många nyanser.
Lika pulser, de har sån dynamik så man kan inte kategoriskt likna den vid ett bollplank.
Det är bara trångsynt."
Hur ska man annars göra när man har med folk att göra som står på barns bildningsnivå för att förklara?
Ge mig ett konstruktivt förslag. Och snälla berätta vad du har för utbildning.
Det skulle vara intressant att veta vad du har att luta dig mot när du bygger dina teorier.
Och det blir lättare för mig att hitta en nivå som du kan förstå.
Erland
Och då turbinen snurrar med ~100000rpm så är mängden blad som åker förbi nozzelarean i turbinen mer än mängden pulser, därav har den en liten ångbåtseffekt, den blir driven av pulser samtidigt som den mellan pulserna 'drar' ut restgaser, därav sänker trycket lite som då gör att pulsen vill 'dras' tillbaka mot turbinen något."
Patrik, du pratar om fysik som du inte förstår. För att något ska kunna drivas av en kraft så måste den kraften verka i båda riktningarna.
Vilket jag på grundstadienivå försökte förklara med bollarna och lägre nivå klarar jag inte av att gå till.
När du står på marken påverkar du marken med en kraft och den påverkar dig med en lika stor motriktad kraft.
Hade det inte varit så hade du befunnit dig i jordklotets centrum.
Pulsen fungerar precis som en boll, den studsar tillbaka men varje gång den studsar så tappar den kraft.
Turbinen drar inte ut några restgaser, kan du ge exempel på litteratur där det beskrivs?
"Som jag skrev tidigare, ljud är luft i rörelse.
Luft agerar likt en fjäder eftersom den går att komprimera, delvis därav en ambulanssiren låter olika framifrån och bakifrån då de färdas framåt.
Pulsen färdas olika fort medströms och motströms, också därför ambulansen låter olika."
Det kallas för doppler effekten och beror på att ljudets hastighet påverkas av fordonets hastighet mot eller ifrån lyssnaren.
Vad händer med den komprimerade fjädern när du slutar trycka ihop den?
"Så uppenbart är ju att pipemax och gamla blair inte lyckats förmedla hela sanningen, och då spelar det ju ingen roll hur många ggr man läser boken."
Hur många gånger har du läst Blair eller använt Pipemax? Eller du kritiserar dom utan att ha en aning om vad dom erbjuder?
Gamla Blair var professor på Queens University i Belfast och väldigt många doktorander testade saker åt honom.
Dom testade allting som han skrev om i sin bok och han tittar på flera racemotorer och diskuterar dom i boken.
Sen har han skrivit åt Race engine tech, har du läst dom artiklarna? http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html
"Världen är inte svart vit, den har många nyanser.
Lika pulser, de har sån dynamik så man kan inte kategoriskt likna den vid ett bollplank.
Det är bara trångsynt."
Hur ska man annars göra när man har med folk att göra som står på barns bildningsnivå för att förklara?
Ge mig ett konstruktivt förslag. Och snälla berätta vad du har för utbildning.
Det skulle vara intressant att veta vad du har att luta dig mot när du bygger dina teorier.
Och det blir lättare för mig att hitta en nivå som du kan förstå.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre jan 25, 2019 5:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Jag tittade i den här boken hemma:

I början av turboeran hade Alfa Romeo och BMW långa grenrör, BMW hade då 670 hästar.
I slutet av turboeran hade alla tillverkare korta grenrör precis som Honda.

I rest my case.
Erland

I början av turboeran hade Alfa Romeo och BMW långa grenrör, BMW hade då 670 hästar.
I slutet av turboeran hade alla tillverkare korta grenrör precis som Honda.

I rest my case.
Erland
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
När ni skriver "korta rör" eller "långa rör" ,hur långa är dom?
Vad ska dom användas till?
Vad ska dom användas till?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Big Al, har du bilder på de F1 grenrören?
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Hörru professor Erland.
Du glömmer hela tiden en mycket viktig detalj i dina försök att visa sig duktig.
Och nu får du tänka som du hela tiden ber oss göra.
Jag tänker njuta av dina tafatta försök till svar där du hela tiden anspelar på att vi är dumma i huvudet.
Det visar bara vad du går för.
Så med det tänker jag inte försöka skrävla om skolor jag gått.
Kort och gott.
Du ser inte hela bilden.
Du låser fast vid en tanke och kommer inte ur den.
Det är din svaghet.
Du glömmer hela tiden en mycket viktig detalj i dina försök att visa sig duktig.
Och nu får du tänka som du hela tiden ber oss göra.
Jag tänker njuta av dina tafatta försök till svar där du hela tiden anspelar på att vi är dumma i huvudet.
Det visar bara vad du går för.
Så med det tänker jag inte försöka skrävla om skolor jag gått.
Kort och gott.
Du ser inte hela bilden.
Du låser fast vid en tanke och kommer inte ur den.
Det är din svaghet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
https://www.ausmotive.com/2013/02/26/re ... -unit.html
http://www.revistadelmotor.es/2014/01/3 ... ula-1.html
https://formula1techandart.wordpress.co ... 2/01/4533/
https://www.thisisf1.com/2017/05/04/eve ... f1-engine/
https://id.motorsport.com/f1/news/berit ... 94/948214/
https://thejudge13.com/2016/02/04/two-t ... -for-2017/
Mange artikler i Racecar engeneering som viser mye bedre, men har kun på papir.
http://www.revistadelmotor.es/2014/01/3 ... ula-1.html
https://formula1techandart.wordpress.co ... 2/01/4533/
https://www.thisisf1.com/2017/05/04/eve ... f1-engine/
https://id.motorsport.com/f1/news/berit ... 94/948214/
https://thejudge13.com/2016/02/04/two-t ... -for-2017/
Mange artikler i Racecar engeneering som viser mye bedre, men har kun på papir.