Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech
Postat: tor jan 24, 2019 11:07 pm
Man kan ju göra ett rör som är så kort sa att tryckpulsen kommer innan insug öppnar.
Man borde kunna göra ett rör som är så långt att tryckpulsen kommer efter att avgas har stängt också.
Men riktigt hur det ser ut vet jag inte för på nåt varv borde man få tryckpulsen under överlapp?
Oavsett så får man bara en undertryckspuls där rören går ihop och arean blir större.
Följd av en undertryckspuls från där arean minskar.
Beroende på laddtryck så kanske det inte skadar så mycket men nån fördel kan jag inte se.
Jag började med att testa i bil och ändra.
Men för att förstå lite bättre vad jag höll på med så läste jag på.
Började när jag byggde flödesbänk för att förstå vattenskalan, det är en rotskala.
Anledningen är att formeln för kinetisk energi är m vkvadrat / 2.
Så för att läsa av rätt måste man ta roten ur.
Sen fortsatte det, jag har en rullande landsväg hemma och på den så står mest min egen bil så att jag kan testa grejer.
Jag tycker att det är kul att förstå vad jag gör och då måste man förstå vad som påverkas av ändringar.
Erland
Man borde kunna göra ett rör som är så långt att tryckpulsen kommer efter att avgas har stängt också.
Men riktigt hur det ser ut vet jag inte för på nåt varv borde man få tryckpulsen under överlapp?
Oavsett så får man bara en undertryckspuls där rören går ihop och arean blir större.
Följd av en undertryckspuls från där arean minskar.
Beroende på laddtryck så kanske det inte skadar så mycket men nån fördel kan jag inte se.
Jag började med att testa i bil och ändra.
Men för att förstå lite bättre vad jag höll på med så läste jag på.
Började när jag byggde flödesbänk för att förstå vattenskalan, det är en rotskala.
Anledningen är att formeln för kinetisk energi är m vkvadrat / 2.
Så för att läsa av rätt måste man ta roten ur.
Sen fortsatte det, jag har en rullande landsväg hemma och på den så står mest min egen bil så att jag kan testa grejer.
Jag tycker att det är kul att förstå vad jag gör och då måste man förstå vad som påverkas av ändringar.
Erland