Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av peppe »

Ser ut som trång turbin? Men samtidigt, en 600whp tyst bruksbil, räcker inte det? Vill man ha mer är det lika bra att bygga race och dra downpipen ut igenom skärmen :P
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av bmw02touring »

Måste nog hålla med Peppe här, 600 whp som bruksbil känns helt ok, villl man ha mer kan man alltid ha en Racepipa rakt ut som snabbt kan skruvas på vid rejs.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

Jag har en hx55 med 66 billet och 80mm turbin med olika avgashus liggandes :hihi:

Annars är en 3,5" dämpare en bra kompromiss som ändå måste göras något åt om de ska plockas mer, och relativt
enkel att sätta dit om resten var 3,5" redan.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av c_wester »

Jag undrar.. vad flödar en insugs kanal på den här motorn?

Mvh
Christer
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av mattias »

Kanalerna är putsade på rätt ställen för att få bort lite misstag från fabrik, dom blir i stort sett sämre om man tar upp storleken (redan stora). Flödar runt 200-205 cfm @ 28" helt standard, tror Stefan ökat på detta 10 cfm till.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det vore jäkligt intressant att tillverka ett flödesriktigt grenrör och prova lite andra agg så man kan jämföra kurvor med HX50 som sitter på nu, jag tror att det finns effekt på lägre varv att hitta
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av knotan »

verkar vara en riktigt trevlig vagn det där ,...
blir ju liknande koncept i min micra, så ska jag nog klara mej med 1.5 bar ganska bra :hey:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

Jonas Ohlsson skrev:det vore jäkligt intressant att tillverka ett flödesriktigt grenrör och prova lite andra agg så man kan jämföra kurvor med HX50 som sitter på nu, jag tror att det finns effekt på lägre varv att hitta
Och framförallt på högre varv med 80is turbin 66ans kompressor och en 3.5" dämp med tanke på att den tappar på varv. :thumbright:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vårsolen har tittat fram och torkat upp vägarna lite här och där och det firade vi med en provtur idag med 1.2 bar.
man kan väl understryka att den går fint, jäkligt fint till och med. :revs:
Bild
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av turbostefan »

Tror det blir att bygga ett nytt avgassystem innan sommaren. Känns som en enkel uppgradering som borde göra skillnad. Tänkte ta till rejält i dimension och dubbla rör så man har lite att växa i. Nytt grenrör tar emot lite just nu då det tar så mycket tid att bygga.
knotan skrev:verkar vara en riktigt trevlig vagn det där ,...
blir ju liknande koncept i min micra, så ska jag nog klara mej med 1.5 bar ganska bra :hey:
Din micra lär bli sjukt snabb :twisted:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av knotan »

det hoppas jag..


ang avgasystemet så bytte jag från 3.5" ljudämpare ner till 3" "största" simons , mer eller mindre ingen skillnad på ljudet, (desto mer på prestandan.). men i mitt fall va det det lilla som behövdes för att gå från 96-97 ner till ca 95-96 db vid mätning så jag slapp svartflagg på bankörningar...

3.5" avgas utan katt hela vägen från en hx55 med 25ans avgashus å på en 3 litersmaskin, dock lite mer effekt men ganska jämnförbart.
blev påtagligt sämmmre spool, man skulle säkerligen sett effektskillnaden på topp i bänk men på gatan spelar det ju å andra sidan mindre roll om man har 700 eller 730 häst på motorn vid fullt varv .
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jonas Ohlsson »

tips till den som vill ha ett väl utprovat och fungerande turbokitt, det som sitter i denna bil är till salu, kolla säljes :revs:
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

brum brum trimmas det?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av turbostefan »

Sakta men säkert :P. Håller som mest på att planera hur man ska bygga om avgassystemet, bränsletillförseln och eventuellt nytt grenrör.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

Sätt dit ett spjäll på downpipen, finns färdiga sånna, kommer själv köra med ett riktigt smidigt. Samt att man kan burkarunt utan huvudverk :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar